آسیای جنوب شرقی

اگر می‌خواهید به منطقه آسیای جنوب شرقی مسافرت کنید، پیشنهاد ما این است که سفر به لائوس را در برنامه خود قرار دهید. دلایل بسیاری برای بازدید از این کشور وجود دارد. از آبشارهای خیره‌کننده و مناظر بکر تا معابد بودایی و مردمی مهمان‌نواز که شما را به خانه محلی و روستایی خود دعوت می‌کنند. اگر هم اهل سفر ارزان‌قیمت یا همان سفر با کوله‌پشتی هستید، لائوس یکی از بهترین گزینه‌هاست.

 لائوس در دو طرف رود مکونگ قرار گرفته است. این رود از دامنه هیمالیا سرچشمه گرفته، از چین و لائوس و کامبوج گذشته و در ناحیه دلتای ویتنام به دریا می ریزد. بیشتر گردشگران معمولا ازتایلند به لائوس می آیند، یک تا دو شب در پایتخت، شهر وین تیان، می مانند و سپس به بانکوک بازمی گردند. با این حال شهرهای دیگر این کشور از چنان مناظر و اماکن زیبایی بهره مند هستند که برای استفاده از زیبایی های آنها لازم است تا یک هفته در این کشور مهمان باشید.

وین تیان در سمت چپ رودخانه مکونگ و در نزدیکی مرز تایلند می باشد. این شهر میزبان معابد زیبا و متعددی است که Pha That Laung یکی از بزرگ ترین و باشکوه ترین آنهاست. در وهله اول گنبد طلایی این معبد چشمان هر بیننده ای را خیره کرده و فرصت مناسبی را برای علاقه مندان عکاسی فراهم می کند.

یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری در لائوس، شهر لوانگ پروبانگ می باشد. این شهر پایتخت پیشین کشور بوده که حالا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. معماری سنتی همراه با سازه های شهری لوانگ پروبانگ، از جاذبه های شهر است. موبدان روحانی با لباس نارنجی رنگ که خیابان ها را به آرامی و با نجوا کردن ادعیه مخصوص طی می کنند تا به معبد های عظیم برسند، فضایی به یادماندنی را بویژه به هنگام غروب آفتاب برای مسافران ایجاد می کند. سه مکان دیدنی شهر عبارتند از قصر سلطنتی که اکنون تبدیل به موزه شده است، تپه ای زیبا که منظره کل شهر را پوشش می دهد و صومعه ای بزرگ و قدیمی. یکی از بهترین کارها در این شهر، پرش در آبشار و کشف غارهای خیره کننده است. آبشار Kuangsi حدود 25 کیلومتر با شهر فاصله دارد که با دوچرخه یا موتورسیکلت می توان به آن رسید. غارهای Pak Ou هم که مردم محلی به آن غار بودا می گویند یکی دیگر از مناظر زیبا و پر از مجسمه کوچک و بزرگ بودا است.

Si Phan Don یا چهار هزار جزیره، مجمع الجزایری در رودخانه مکونگ و در جنوب لائوس است. اگر به دنبال سپری کردن زمانی آرامش بخش به دور از هیایوی شهر و حتی حجم عظیم گردشگران هستید، این مکان بهترین انتخاب است. قیمت بسیار ارزان محل های اقامتی و غذا، از دیگر نکته های مثبت آن محسوب می شود.

از شمال تا جنوب لائوس راه زیادی نیست، پس تماشای شهر ونگ وین در 130 کیلومتری پایتخت را از دست ندهید. این شهر پر است از منظره های زیبا و شگرف. صخره های متعدد برای کوه نوردی، آبشارها و غارها، قایق و تیوب سواری در رودخانه های پرآب تنها چند نمونه از موقعیت های تفریحی این منطقه است. برای اقامت می توانید کلبه های چوبی در دل طبیعت را اجاره کنید که بدون شک دیگر دلتان نمی آید از آنها خارج شوید!

چطور برویم؟

یکی از ویژگی های مناسب سفر به لائوس، امکان صدور ویزا برای ایرانیان در مرز است. لذا اگر به فکر سفری دو هفته ای به کشورهای آسیای جنوب شرقی هستید، می توانید با کسب ویزای دوبل تایلند، به لائوس نیز سفر کنید. در ایران تورهای گردشگری امکان هر دو نوع سفر، یعنی سفر با کوله پشتی و سفر گردشگری عادی را فراهم کرده اند که البته قیمت آنها آن چندان هم ارزان نیست!

در سفر با کوله پشتی زمان و شهرهای بیشتری از کشور لائوس در فهرست گردشگری تورها موجود است که بازدید از شهر لوانگ پرابانگ و وین تیان جزء جدایی ناپذیر آن به حساب می آید. برای این نوع سفر باید به اصطلاح خوش سفر باشید، چرا که از غذای آنچنانی و هتل های مجلل خبری نیست و پیاده روی فراوان هم در دستور کار است، اما خوبی اش این است که با شش میلیون تومان می توانید به مدت 14 روز دو کشور تایلند و لائوس را ببینید. اگر تمایل به اقامت در هتل های 3 و 4 ستاره دارید، تور نوروز 94 به مدت هفت روز، سفر به دو کشور فوق را به شما پیشنهاد می دهد که قیمت کلی آن نزدیک به هشت میلیون می شود.

لائوس کشوری است که فرهنگ، مذهب، طبیعت و تاریخ را به هم پیونده داده است. پیوندی در نهایت زیبایی و سادگی. سفر به این کشور را از دست ندهید.

نرگس انصاری / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)