گردشگری

اگر به سبک‌های مختلف معماری چون باروک، گوتیک و دوران رنسانس علاقه‌مند هستید یا می‌خواهید سفری اروپایی، اما ارزانقیمت را تجربه کنید، لیتوانی را به خاطر بسپارید. کشوری که از نظر وسعت کشورها، رتبه 123 را به خود اختصاص داده و جمعیتی سه میلیون نفری را دربرگرفته است.

 ویلنیوس، پایتخت این کشور، بدون شک مقصد گردشگران زیادی است که یک شهر تاریخی و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های این بخش اروپا در آن واقع شده است. فقط کافی است در خیابان های سنگفرش شده «شهر قدیمی» که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته، گام بردارید تا غرق تماشای قصرهایی با معماری بی بدیل عصر رنسانس شوید. همچنین دیوارهای نقاشی شده و مجسمه هایی که گویا جاندار هستند و نیز منطقه اوزیپوس در همسایگی پایتخت را متفاوت کرده اند.

لیتوانی اولین جمهوری شوروی بود که سال 1990 اعلام استقلال کرد. سال ها عضویت در اتحاد جماهیر شوروی، فرهنگ و شیوه مردم این منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است. پس حتی اگر علاقه ای به آثار تاریخی و معماری ندارید و بررسی مسائل سیاسی و اجتماعی در برنامه گردشگری شما، ارجحیت دارد، لیتوانی نمونه ای زنده از شوروی را در برابر شما قرار می دهد.

طبیعت چشمنواز این منطقه از اروپا، بهانه دیگری را برای مشتاقان سفر فراهم کرده است. پارک منطقه ویلنیوس که دارای 77 دریاچه و فضایی پوشیده از کاج های سر به فلک کشیده است، آن قدر زیبا و اغواکننده است که هر فردی را برای انجام پیاده روی در این محیط رنگارنگ جذب کند. در تابستان درختان با پوشش پاییزی خود، زیبایی بیشتری را عرضه می کنند. مسابقه ماراتن ویلنیوس هم از دیگر جذابیت هایی است که پای خیلی ها را به لیتوانی باز می کند. اگر در این مسابقه شرکت کنید علاوه بر تجربه یک رقابت ورزشی، از مناظر شهر هم بهره خواهید برد. آب و هوای مرطوب قاره ای پایتخت که در تابستان به 30 درجه سانتی گراد می رسد، تفریحات شبانه را در این شهر به همراه دارد. رستوران ها و کافه های متعدد در گوشه و کنار ویلنیوس پذیرای مردمی است که تا پاسی از شب بیدارند. برای شناخت ریشه های موسیقیایی لیتوانی، شرکت در جشنواره بین المللی موسیقی فولکلور از بیست و ششم تا بیست و نهم ماه می و همچنین جشنواره بین المللی جاز از سیزدهم تا شانزدهم اکتبر، از موقعیت های مناسبی هستند که امکان گذراندن زمانی سرشار از موسیقی و شادی را برای شرکت کنندگان فراهم می کنند.

در میان پایتخت های حوزه بالتیک، شهر ویلنیوس بزرگترین پارک منطقه را داراست و خوشبختانه به بهترین شکل ممکن از آن استفاده می شود. دلیل این مدعا برگزاری فعالیت هایی فرهنگی ازجمله «شب فرهنگ» در این منطقه است. شب فرهنگ سالانه هجدهم ژوئن برگزار می شود.

لیتوانی که سال 1994 به اتحادیه اروپا و سال 2007 به پیمان شینگن پیوسته، در سال های اخیر به یکی از کشورهای هدف مهاجران و سرمایه گذاران خارجی مبدل شده که خود موجب پیشرفت روزافزون شاخص های اقتصادی در این کشور بوده است. عضویت در منطقه یورو در سال 2015 و همچنین قرار گرفتن در جایگاه عضو غیردائم شورای امنیت در سال 2015 ـ 2014 از دیگر نکات قابل توجه سیاسی در این کشور است.

لیتوانی کشوری کوچک و کم جمعیت است، اما شور زندگی در همه جای آن جریان دارد؛ درختان کاج و کاخ های کهن، صدای موسیقی و دیوارهای رنگارنگ و… همه شاهدی بر این مدعا هستند.

چطور برویم؟

اگر جاذبه های گردشگری این کشور شما را به بستن چمدان هایتان مشتاق کرده است به چند نکته توجه کنید. سفر به لیتوانی، به علت قرار گرفتن در شرق اروپا، نسبت به دیگر کشورهای اروپایی هزینه کمتری را به همراه دارد. برای سفر به این کشور پرواز مستقیم وجود ندارد، لذا باید حداقل یک تغییر مسیر را داشته باشید. بسته به نوع پرواز و مسیری که انتخاب می شود، قیمت بلیت از یک تا سه میلیون تومان متغیر است. البته برای داشتن سفری راحت تر می توانید به تورهای گردشگری مراجعه کنید. اخذ ویزای توریستی شینگن به مدت 12 روز و اقامت در هتل های 4 و 5 ستاره می تواند در قالب یک تور به شما ارائه شود.

نرگس انصاری / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)