چشمه‌

باداب سورت را با چشمه‌هایی می‌شناسند با رنگ و طعم‌های متفاوت که وقتی از زمین به بیرون می‌جوشد؛ این منطقه را به محلی نمونه برای گردش تبدیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، باداب سورت آن طور که اهالی روستاهای نزدیک به آن می‌گویند باداب نام چشمه‌ای با آب گازدار به همین اسم بوده و سورت هم که کلمه‌ای روسی است به معنی شدت عسل. برخی می‌گویند که نژاد مردم این منطقه روسی بوده و به همین دلیل برخی از کلمات روسی هنوز در این محدوده از استان مازندران رواج دارد.

باداب سورت نام منطقه‌ای گردشگری با چشمه های آب معدنی است که از حدود ۵ یا ۶ سال پیش میان تورگردانان و فعالان گردشگری و طبیعتگردی شناخته شد. چشمه‌هایی سنگی با آبی پر از املاح معدنی که به صورت پلکانی دیده می‌شوند. در آبی که از چشمه های آن بیرون می‌زند املاح مختلفی از جمله گوگرد، آهن و… وجود دارد وجود همین املاح معدنی موجب شده تا برخی از سنگ ها به دلیل بیرون آمدن آب با املاح آهن سیاه شود و یا به دلیل وجود گوگرد رنگ سنگ زرد و یا قرمز باشد.

این چشمه‌های آب معدنی در جایی نزدیک به روستای مالخواست و اروست واقع شده و اهالی هر کدام از روستاها این چشمه‌ها را متعلق به خود می‌دانند اما چون تبلیغات بیشتری برای روستای اروست شده و فعالان گردشگری تورهای خود را به این روستا می برند، نام باداب سورت با اروست پیوند خورده است.

در نزدیکی این چشمه‌ها جایی است که زنان روستای اروست و مالخواست مکانش را می‌شناسند، زنان سالمند معتقدند که این چشمه‌ها آب حیات است و به سر و رو زدن آب چشمه «خوردشور» که آن هم املاح معدنی دارد، زیبایی و جوانی هدیه می‌دهد به همین دلیل هر از گاهی برخی از آنها بقچه می‌بندند و به محل این چشمه‌ها که جایی پنهان از چشم هاست، می‌روند. گردشگران جای این چشمه‌ها را بلد نیستند زنان روستا نمی‌خواهند کسی جز خودشان سر از چشمه حیات در بیاورد.

پس از اینکه یکی از فعالان گردشگری و تورهای طبیعتگردی سر از چشمه‌های باداب سورت درآورد، تصمیم گرفت با کمک اهالی روستای اروست و جوانانش خانواده‌ها را مجاب کنند که به گردشگران چشمه‌ها جای اقامت و غذا بدهند. به نحوی که اکنون این منطقه به عنوان روستای نمونه گردشگری شناخته شده و  ۱۸ خانواده تنها در روستای اروست آماده استقبال از گردشگران شده‌اند.

تنها اتفاق نامبارک این موضوع آن بود که مردم تصور کردند هر چه خانه‌هایشان مدرن‌تر باشد، گردشگران از آن استقبال بیشتری می‌کنند به همین دلیل خانه‌های گلی با در و پنجره‌های چوبی را خراب کردند و به جای  آن با سیمان و بلوک خانه‌هایی با آشپزخانه اپن ساختد.

همین موضوع باعث شده تا گشت و گذار در روستا نشان دهد که رشد خانه سازی در روستا متوقف نشده و این روال همچنان ادامه دارد و تنها در برخی از نقاط می توان خانه هایی با سبک و سیاق قدیمی را پیدا کرد.

کسانیکه در حوزه تورهای طبیعتگردی این روستا فعالیت می کنند، هنوز موفق به مجاب کردن مسئولان روستا نشده است که جلوی چنین ساخت و سازهایی را بگیرند.

روند تخریب خانه‌های چوبی و خشتی به روستای مالخواست هم سرایت کرده است. مردم روستا در حال آزمون و خطا برای حضور گردشگر هستند و هنوز به آن پی نبرده اند که اگر صنایع دستی مخصوص به خودشان را داشته باشند می توانند درآمد بیشتری کسب کنند با این حال مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و کارشناسان گردشگری که به باداب سورت می روند، از مردم می خواهند که به خانه هایشان دست نزنند و زنان گلیم و جاجیم ببافند و صنایع دستی را رونق دهند.

فنس‌کشی اطراف چشمه‌ها

علی شادلو یکی از فعالان طبیعتگردی است که به خبرنگار مهر می‌گوید: مردم روستا باید بتوانند صنایع‌دستی‌شان را معرفی کنند اما هنوز این مسئله در روستاها جا نیفتاده است.

او همچنین درباره حضور گردشگران در روستا می گود: ما می خواهیم که اگر گردشگری به روستا میرود هم شان روستاییان را حفظ کند و هم بتواند به فرهنگ و سنت های آنها احترام بگذارد.

گردشگران شادلو و فعالان دیگر، در قالب تورهای گردشگری از مردم زرشک و زالزلک‌های وحشی‌دشت‌های باداب سورت را خریده‌اند وهمین مسئله منبع درآمدی برای روستائیان شده است.

غذای محلی زیادی نمی‌توان در روستای اروست و مالخواست پیدا کرد ولی قیمه و قرمه‌های آنها متفاوت از دست پخت شهری‌هاست. آنها مرغ ترش را هم به قیمت ۱۳ هزار تومان می‌دهند و اگر بخواهند خانه‌ای دربست به گردشگران بدهند شبی ۱۱۰ یا ۱۲۰ هزار تومان هزینه از مسافران با صبحانه و نهار و شام دریافت می‌کنند. می‌شود در این روستاها اتاق هم به قیمت‌های متفاوت از ۵۰ هزار تومان به بالا اجاره کرد و از آنها خواست تا «کردپلا» که غذای مخصوص چوپان‌هاست بپزند.

راه دیگر این است که با تورهای گردشگری به آنجا رفت هزینه هر فرد با تور گردشگری حدود ۱۵۰ هزار تومان بابت دو روز اقامت می شود.

راهنماهای محلی گردشگران را به بازدید از آبشارهای آن منطقه هم می‌برند محدوده باداب سورت ۱۰ آبشار مانند آبشار سیاه دره دارد. دریاچه کیاسر و آبشارش نیز یکی از مهمترین جاذبه‌های نزدیک به منطقه گردشگری باداب سورت است جایی که دریاچه وسط جنگل قرار گرفته و برخی از درختان در آب دریاچه پناه گرفته‌اند. جنگل الندان نیز در میان جاذبه های گردشگری استان مازندران سرآمد و شناخته شده است.

یکی دیگر از راهها ثبت‌نام در تورهای گردشگری باداب سورت است که در این صورت می‌توان از دریاچه چورت و جنگل‌های آن نیز دیدن کرد. مهمترین مزیت ثبت‌نام در تورها این است که دیگر لازم نیست از روستا تا محل چشمه‌ها به دنبال نیسان بود چون راه ناهموار است و فقط این خودروها بدون مشکل می‌توانند این مسیر را طی کنند از سوی دیگر ممنوعیت ورود گردشگر با تورها حل می‌شود.

چون مدتی پیش به دلیل اینکه برخی از گردشگران رعایت حال چشمه‌ها را نمی‌کردند و با خودرو وارد آنها می‌شدند اداره کل میراث فرهنگی مازندران تصمیم گرفت که ورود گردشگران را به این منطقه محدود کند مگر اینکه کسی برای هدایت آنها همراهشان باشد.

برخی از گردشگران مصر هستند که حتما با خودروهای شخصی‌شان روی سنگ‌های آهکی و شکننده و لبه های چشمه‌ها بروند ویراژ بدهند و عکس یادگاری بگیرند.

برخی از آنها هنوز وارد این محدوده نشده، لباس در می‌آورند و اصرار دارند که حتما تن خود را به آب بزنند چون این آب املاح دارد و به عقیده آنها شفابخش است. در این میان روستاییان هر کدام که در نزدیکی این محدوده باشند حتما به گردشگران تذکر می‌دهند اما نمی‌توانند آنها را قانع کنند.