از میان جنگل‌های هزار ساله بلوط و سینه‌کش کوه پایه‌های سترگ زاگرس جنوبی که می‌گذری به «سی‌سخت» می‌رسی که چون نگینی سبز، سر بر دامن سپید دنا نهاده و آرمیده است. شهری در ۳۵ کیلومتری شمال غربی یاسوج که نام آن برگرفته از نام سی پهلوان نامی کی‌خسرو کیانی و کشته شدن آنان در محلی به نام گردنه بیژن در دل قلل دناست. این شهر مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
تصویر سی‌ سخت بهشت عاشقان طبیعت

به گزارش جام جم آنلاین ، این شهر را باید بهشت عاشقان طبیعت نامید. ازجمله مناطق گردشگری این شهر می‌توان به کوه گل‌، چشمه می‌شی، دشتک و… اشاره کرد. برای سفر به این شهر می‌توان از جاده یاسوج یا از بزرگراه اصفهان ـ سمیرم به سی‌ سخت رفت.

دریاچه کوه گل در شمال شرقی شهر سی‌سخت و حدود هشت کیلومتری آن، همچون نگین آبی انگشتری می‌درخشد و اطرافش را گل‌های نرگس، بنفشه و زنبق آراسته است. این دریاچه که در ارتفاعات دامنه نزدیک به قله کوه گل دنا واقع شده، دارای جاده دسترسی آسفالته تا اردوگاه است. با دقایقی کوهپیمایی می‌توان به این گوهر زیبا رسید. عاشقان غارنوردی دیدن غار نِوِل در کوه گل را از دست ندهند.

چشمه میشی یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی این شهر است که در چهار کیلومتری شمال شرقی شهر سی‌سخت قرار دارد و یکی از پرآب‌ترین و خنک‌ترین چشمه‌های زاگرس به شمار می‌رود که آن را چشمه «بشو» نیز می‌نامند.

دشتک، دشتی کوچک در فاصله هشت کیلومتری غرب سی‌سخت و در دامنه رشته کوه سر به فلک کشیده دنا واقع است. ویژگی برجسته دشتک وجود جنگل‌های آکنده از بلوط است. اگر به شوق دیدن کوه دنا راهی کوه‌های زاگرس شده‌اید، بازدید از منطقه زَنگویی را از دست ندهید. زنگویی که در فاصله دو کیلومتری غرب سی‌سخت واقع شده، پوشیده است از بوته‌های خوشبوی جاشیر، قارچ‌های کوهی، بوته‌های گینه، گل‌های شقایق و سنبل و آلاله و لاله‌های واژگون. بهترین زمان برای گردش در زَنگویی، فروردین تا اواخر اردیبهشت‌ماه است.

ضمیمه نوروزی جام جم