گردنه اسدآباد

‌گردنه اسدآباد از چشم‌اندازهای زیبا و پرجلوه‌ای است که چشم هر بیننده‌ای را در بدو ورود به شهر به خود خیره می‌سازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه همدان، توجه ویژه مسئولان به این جاذبه طبیعی به عنوان یک ظرفیت می‌تواند در امر جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری شهرستان اسدآباد نقش موثری داشته باشد، اما متاسفانه تاکنون در رابطه با مزیت و پتانسیل برجسته این چشم‌انداز زیبای وصف نشدنی به عنوان یکی از ظرفیت‌های بالقوه گردشگری توجهی صورت نگرفته و اقدام مناسبی انجام نشده است.

ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات لازم در این زمینه می‌تواند بستر مناسبی در احیا و رونق شایسته جذب گردشگر حتی به صورت گذری برای این دیار فراهم آورد و نگاه ویژه به ظرفیت‌ها و زمینه‌های بالقوه و به فعلیت در آوردن این پتانسیل‌ها با استفاده از ابزارهای مناسب می‌تواند این جاذبه را به یکی از جمله قطب‌های مهم گردشگری تبدیل کند.

البته لازم است نسبت به این اقدام طرح‌ها و برنامه‌هایی از پیش تعیین شده در این راستا مدنظر قرار گرفته و با مطالعه و اجرایی کردن این برنامه‌ها و طرح‌ها با تلاش و تعامل بیشتر نهادهای مرتبط و مشارکت مردم چراغ صنعت گردشگری خاموش شهرستان را روشنی بخشید.

در حال حاضر چهار رستوران بین راهی و پارک جنگلی زائر تنها امکانات تفریحی و رفاهی است که برای مسافران و مردم در این جاذبه طبیعی وجود دارد.

ساخت دانشگاه در دل پارک

در مرداد ماه امسال “حسین شیری”، رئیس شورای اسلامی شهر اسدآباد در مصاحبه‌ای با ایسنا از واگذاری ١٢هکتار از پارک جنگلی زائر واقع در گردنه ورودی شهر این شهرستان به دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی برای ساخت پردیس این دانشگاه خبر داد که این خبر جای تاسف بسیاری داشت، چرا که پارک جنگلی زائر به عنوان تنها پارک و فضای سبز مهم این شهرستان محسوب می‌شود و این اقدام موجب نارضایتی بسیاری از مردم بود.

وی علت چنین اتفاقی را شورای اسلامی دوره سوم و شهرداری شهر اسدآباد ذکر کرد و افزود: در سال ٩١ شهرداری و شورای اسلامی دوره سوم شهر فضای سبز گردنه اسدآباد را به فضای آموزشی تغییر کاربری دادند که این اقدام اشتباه آنان اکنون مسبب چنین اتفاقی شده است.

وی در این خبر ضمن انتقاد از چنین اشتباهی توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر در دوره قبل اظهار کرد: به طور قطع شورای اسلامی شهر پیگیر باز گرداندن فضای سبز گردنه به مردم خواهد بود، چرا که مکان‌های مناسب بسیاری در سطح شهرستان برای احداث پردیس دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی وجود دارد که مسئولان می‌توانند نسبت به انتخاب آن اقدام کرده و فضای سبز گردنه شهر را از بین نبرند.

پس از چندی در مصاحبه‌ای دیگر رئیس شورای اسلامی شهر اسدآباد در گفت‌وگویی دیگری با ایسنا در این رابطه گفت: در پیگیری‌های اخیر سرانجام شورای اسلامی شهر برای نیاز دانشگاه و کمک و همیاری با ساخت پردیس دانشگاه سیدجمال برای اختصاص ١٢هکتار از پارک جنگلی گردنه به دانشگاه موافقت کرده و در این راستا مدیرکل راه و شهرسازی استان و معاون عمرانی استاندار همدان قول مساعد داده‌اند تا الباقی زمین‌های اطراف پارک را به فضای سبز پارک زائر ملحق کنند.

‌و اما به این ترتیب گردنه اسدآباد بویژه ورودی شهر تنها مکان برای ساخت و احداث ادارات و نهادهای مختلف با مجوز و یا بدون مجوز شده که یکی از نمونه‌های بارز ادارات بدون مجوز بنا به گفته رئیس شورای اسلامی شهر اسدآباد در گفت‌وگو با خبرنگار یکی از نشریات استان، اداره راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی شهرستان اسدآباد است که این خبر در این نشریه در ویژه‌نامه هفته دولت شهرستان اسدآباد در مورخ ٧ شهریور به چاپ رسید، ‌در این خبر رئیس شورای اسلامی شهر اظهار داشته است: نیروی انتظامی ١٢ هزار و ۵٠٠ متر زمین شهرداری را بدون مجوز تصاحب کرده و این پرونده در دادگستری شهرستان در حال پیگیری است و این در حالیست که این مجموعه به عنوان حافظ نظم و قانون در جامعه باید بیشتر مقید به رعایت قانون باشد.

در حالیکه اگر تعامل و ارتباط تنگاتنگ بیشتری بین ادارات و نهادهای شهرستان وجود داسته باشد، می‌توان از گردنه اسدآباد در راستای جذب گردشگر با ایجاد زیرساخت‌های مناسب در فصول مختلف سال به نحو احسن استفاده کرد، چرا که این امر در جهت ایجاد اشتغال پایدار شهرستان می‌تواند از نقش موثری برخوردار باشد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اسدآباد با اشاره به اینکه گردنه شهرستان اسدآباد مستعد ساخت پیست اسکی است و پتانسیل جذب گردشگر در این زمینه را دارد، اظهار کرد: در سال ٨٩ طرح مطالعاتی و بررسی گردنه اسدآباد انجام شد.

“کامران اکبری‌شایگان” به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به طرح مطالعاتی و بررسی گردنه اسدآباد در سال 91-90 طبق مصوبه‌ای از دولت یک مورد کمپ گردشگری موقت با اعتباری افزون بر ٢٠٠ میلیون تومان توسط میراث فرهنگی در گردنه اسدآباد احداث شد.

وی افزود: در حال حاضر باید یکی از ادارات برای بهره‌برداری از این کمپ اقدام به عقد قرارداد با میراث فرهنگی کند.

اکبری‌شایگان با اشاره به محدودیت اعتبارات دولت تصریح کرد: ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات تفریحی و رفاهی در گردنه اسدآباد برای جذب گردشگر نیازمند ترغیب و تشویق سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.

وی یادآور شد: در صورت وجود سرمایه‌گذار دولت و مسئولان در این راستا سرمایه‌گذار را در ارائه تسهیلات و دیگر اقدامات حمایت خواهند کرد.

اکبری‌شایگان با بیان اینکه گردنه اسدآباد بنا بر مطالعات سال ٨٩ قابلیت ایجاد پیست اسکی را دارد، تاکید کرد: اقدام برای این اجرای طرح و برنامه نیازمند مشارکت بخش خصوصی است که تاکنون تنها یک مورد متقاضی در این راستا مراجعه کرده که سررشته و مهارت لازم در این طرح و برنامه را نداشته و تنها برای اخذ تسهیلات پیگیر این برنامه شده بود.

وی با اشاره به حمایت‌های دولت و مسئولان از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خاطرنشان کرد: به کمک بخش خصوصی می‌توان نسبت به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ورزش‌های زمستانه و دیگر امکانات رفاهی و تفریحی در گردنه اسدآباد اقدام کرد و از جذب گردشگر در تمامی فصول سال در این شهرستان بهره‌مند شد که این امر مستلزم توجه ویژه مسئولان نسبت به جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.

به گزارش ایسنا؛ در پایان اینکه فراهم کردن امکانات رفاهی و تفریحی شامل هتل، اقامتگاه، تالار مسافرخانه، پیست اسکی و امکانات مختلف در این جاذبه طبیعی دیدنی با توجه به محدودیت‌های اعتباری دولت نیازمند جذب سرمایه‌گذار و مشارکت بخش خصوصی و حمایت‌های دولت است که این امر نقش موثری در اشتغال پایدار و رونق اقتصادی شهرستان در راستای جذب گردشگر خواهد داشت و این امر میسر نخواهد بود مگر با تلاش و پیگیری‌های نمایندگان دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی شهرستان که این پیگیری‌ها می‌تواند معجزه‌ای بس شگرف در این جاذبه طبیعی زیبا خلق کند.

گزارش از: شهره اکبری، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان