حدود یک سال پیش پروژه «پیرایش و آرام‌سازی پهنه خیابان انقلاب» را آغاز کردند،‌ پروژه‌ای که وجود 18 بنای ارزشمند در این محدوده‌ شهری و بُعد تاریخی بودن منطقه در اجرایی شدن آن بی‌تاثیر نبود حتی سازمان زیباسازی از مالک دو بنای تاریخی قرار گرفته در محدوده‌ میدان انقلاب تا چهارراه‌ ولی‌عصر (عج) برای صیانت از نما، تاریخ و منظر شهری بناهای خود تقدیر کرد اما به نظر می‌رسد این تقدیر نتیجه‌ای عکس داشته! چون حالا باعث شده یکی از همان دو بنای تقدیر شده سعی در تغییر نمای بنای تاریخی و باارزش خود کند.

بنای تاریخی

 به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، در یکی دو روز گذشته برخی رسانه ها از حذف و تغییر تدریجی نمای ساختمان بانک ملی در جداره خیابان انقلاب خبر دادند، نمایی که به گفته مسئول پروژه «پیرایش و آرام سازی پهنه خیابان انقلاب» اواخر سال گذشته به همراه ساختمان تدبیر و توسعه کنار خیابان وصال به دلیل آشنایی با زیباسازی منطقه و صیانت از نمای تاریخی و منظر آن ها تقدیر شدند.

با توجه به آغاز پیرایش جداره های میدان انقلاب تا چهارراه ولیعصر توسط پیمانکار سازمان زیباسازی از سال گذشته و آغاز کامپوزیت کردن بنای ارزشمند بانک ملی در این محدوده از چند روز گذشته، به نظر می رسید این کار ابتدا باید از ایده های پیمانکار این پروژه باشد، اما مسئول پروژه «پیرایش و آرام سازی خیابان انقلاب» انجام این اقدام را از سوی گروه فنی خود رد می کند و توضیح می دهد: در پهنه ی خیابان انقلاب 18 ساختمان دارای ارزش وجود دارد که در پروژه ی پیرایش محدوده، موفق شدیم 16 بنا را مرمت و به سازی کنیم.

سید محسن هاشمی با اشاره به این که دو بنای واجد ارزش این منطقه یعنی ساختمان تدبیر و توسعه و بانک ملی در تقاطع میدان انقلاب و چهارراه ولیعصر (عج) همچنان نمای ارزشمند و تاریخی خود را حفظ کرده بودند، حتی به همین دلیل از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران تقدیر شدند، می گوید: به همین دلیل در زمان آغاز پروژه در این محدوده قرار شد این دو بنا حالت کنونی خود را حفظ کنند اما متاسفانه بانک ملی بدون هماهنگی با مدیریت پروژه ی آرام سازی خیابان انقلاب، نماسازی طبقه همکف و طبقه اول ساختمان خود را با کامپوزیت، در دستور کار قرار داد.

مسئول پروژه «پیرایش و آرام سازی خیابان انقلاب» اضافه می کند: این در حالی است که مسئولان پروژه بانک ملی می توانستند حروف «بانک ملی» را به تنهایی روی جداره بنا نصب کنند، چون نوع پوشش در حال استفاده برای این بنای ارزشمند از مصالح مصنوعی است که نمای بنا را در وضعیت نامناسبی قرار می دهد.

به گفته وی، هر چند این بنای ارزشمند در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده اما توسط «یورن اوتزن» معمار دانمارکی، طراح ساختمان «اپرای سیدنی» ساخته شده است.

هاشمی بیان می کند: در حالی به نظر می رسد این سوء تعبیر با مجوز شهرداری منطقه 11 تهران در دست انجام است که عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری در نامه ای به مناطق 6 و 11 تهران ابلاغ کرده که هر گونه اقدامی برای نما، منظر، تابلو و به سازی بناهای این دو منطقه باید با رعایت بافت فرهنگی – تاریخی پهنه انقلاب مدیریت شود.

براساس پیگیری های صورت گرفته، گفته شده است که سازمان زیباسازی و شهرداری منطقه 11 در تلاش هستند تا در چند روز آینده اشتباه انجام شده روی این بنای تاریخی را برطرف و جداره این بنای ارزشمند و تاریخی را به حالت اولیه برگردانند.

اما هنوز کسی به این مساله فکر نکرده که این خیابان یعنی محدوده چهارراه ولیعصر (عج) تا میدان انقلاب، 18 بنای تاریخی دارد؛ بناهایی که در طول انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس یکی از مکان رویدادهای مهم در تاریخ پایتخت بوده است، شاید به همین دلیل است که تخریب و حذف برخی از لکه های تاریخی این خیابان از چند سال پیش آغاز شده و حتی میراث فرهنگی هم توجهی به این بخش از تاریخ تهران نمی کند.

بی توجهی که ابتدا دبستان دوره تحول معماری یعنی تقواپیشگان را چند سال پیش در ابتدای خیابان ظفر از تاریخ تهران گرفت، تا امروز که یکی دیگر از بناهای 80 ساله این خیابان در طول کمتر از سه هفته گذشته به مرور در دست تخریب قرار گرفته یا حذف تدریجی جداره بانک ملی با نصب کامپوزیت و حتی صدور مجوز تخریب و ساخت مجتمع تجاری چند طبقه به جای بنای حدود 60 ساله همین بخش از خیابان انقلاب که توسط «رولان دوبرول فرانسوی» ساخته شده و مالکیت اش متعلق به کمیته امداد امام خمینی (ره) است، اما خوشبختانه سازمان زیباسازی قصد خریدش را دارد.