آسیا به عنوان پهناورترین قاره جهان، طیف گسترده‌ای از دیدنی‌ها را پیش چشمان گردشگران مشتاق می‌گذارد. وسیع‌ترین جزیره دنیا، بزرگترین معبد جهان و مرتفع‌ترین قله دنیا در قاره‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم.

بی‌جهت نیست آمار سال‌های اخیر حاکی از محبوبیت روزافزون جاذبه‌های گردشگری چین، ترکیه، ژاپن، هنگ‌کنگ، تایلند و … در میان دیگر شهروندان جهان است.

به گزارش ایسنا، آسیا با جاذبه‌های در دسترس و کم‌هزینه‌اش به ویژه در فصل تابستان، صدرنشین فهرست مقاصد گردشگران است. جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، شهری، طبیعی و فستیوال‌های رنگارنگ آسیایی است که گردشگران کشورهای مختلف برای بستن بار سفر وسوسه می‌کند.

جزایر باتانس / فیلیپین

جزایر باتانس

 

باتاناس

«باتانس» شمالی‌ترین ناحیه فیلیپین و کوچک‌ترین استان این کشور است. سواحل این جزایر برای شنا و ماهیگیری باورنکردنی هستند. منظره تپه‌های شیب‌دار و روستای خوش‌منظره هم از دیگر جاذبه‌های این ناحیه است. این جزیره مرزی در فیلیپین زبان، لباس و آداب و رسوم خاص خودش را دارد. اینجا محلی است که اقیانوس آرام با دریای جنوب چین ملاقات می‌کند، بنابراین غرش موج‌های دریا همه‌جا به گوش می‌رسد. خطوط ساحلی و صخره‌های آتشفشانی از زیباترین جاذبه‌های جزایر باتانس هستند.

پارک ملی «باکو» / کامبوج

به آن‌ها که دنبال ماجراجویی در حیاط‌وحش می‌گردند، سفر به این پارک جنگلی توصیه می‌شود. با عبور از این جنگل بکر به نقطه‌ای می‌رسید که خرس‌ آفتاب مالایی، مرغ‌ شاخنوک و میمون‌های رزوس زندگی می‌کنند. در پارک ملی کامبوج همچنین می‌توانید سوار قایق‌های ویژه تورهای روی آب شوید و از میان گل‌های شاه‌پسند عبور کنید و از آبشارهای زیبا لذت ببرید.

بوروبودور / اندونزی

بوروبودور

 

بوروبودور

در قرن نوزدهم اشغالگران هلندی معبد ویران‌شده بسیار عظیم و کهنی را در اعماق جنگل جاوا در اندونزی یافتند. معبد «بوروبودور» بنایی غول‌پیکر است که بیش از 55 هزار متر مکعب سنگ در آن به کار رفته است. این معبد نزدیک به 2700 تخته سنگ حجاری برجسته و 504 مجسمه بودا دارد. این معبد، بزرگترین معبد بودای جهان محسوب می‌شود و در تاریخ 750 تا 842 میلادی ساخته شده است. معبد «بوروبودور» ۱۴۶۰ نقش حجاری‌شده دارد که مضمون بیشتر آن‌ها، زندگی انسانی است که در قید شهوت و هوس اسیر شده.

در سراسر این معبد تپه‌هایی به چشم می‌خورند که «استوپا» نام دارند. درون هر یک از این‌ها، یک مجسمه‌ بودا دیده می‌شود و هر کدام یک معبد به حساب می‌آیند. مردم اندونزی باور دارند که در «بوروبودور» ۱۰۰۰ معبد وجود دارد که همگی در یک شب، آن‌هم توسط جن‌ها ساخته شده‌اند! ورودی معبد از چهار جهت است و از هر جهتی که وارد شویم، مجسمه‌های بودا را می‌بینیم که ژست دست‌ها و آرنج‌هایش متفاوت است.

معبد «بوروبودور» در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده و تاکنون دو مرتبه در سال‌های ۱۹۱۱- ۱۹۰۷ و ۱۹۸۳-۱۹۷۳ مرمت شده است. بوروبودرو که بزرگترین معبد بودایی‌ها در جهان است، ‌در حصار کوهستان و جنگل پنهان شده و دیدار از آن حتی برای غیربودایی‌ها جذاب است.

جایسالمر / هند

هند

 

جایسالمر

جایسالمر واقع در گوشه غربی راجستان در نزدیکی مرز پاکستان، شهر کویری ناب است. دیوارهای زرد ماسه‌ای «شهر طلایی» از بیابان «تار» ماندد صحنه‌ای از «هزار و یک شب» سر برآورده است. تجارت کنترل‌نشده در این منطقه از زیبایی چشم‌اندازهای این شهر کاسته، اما با این همه، این منطقه دورافتاده با منظره 99 برج مُدور یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های کشور هند است. درون شهر طلایی، عمارتی با بالکن‌های زیبا و وسیعی وجود دارد که زمانی محل زندگی تجار ثروتمند بوده است.

جزیره «سامویی»/ تایلند

«سامویی» سومین جزیره بزرگ تایلند، با اقامتگاه‌های ساحلی و خانه‌های ییلاقی‌اش بهترین مکان‌ برای گردشگرانی است که به دنبال منطقه‌ای گرمسیری برای لذت بردن از فصل تابستان هستند. شب‌ها، زندگی در این جزیره در جریان است. این جزیره یکی از زیباترین نقاط تایلند و ناحیه‌ای بکر و گرمسیری با سواحل شنی سفید و آب‌های درخشان خلیج تایلند است. نام کامل این جزیره «کو سامویی» است که کو Koh در زبان تایلندی به معنای جزیره است و نام «سامویی» نیز از واژه‌ای چینی به معنای «بهشت امن» گرفته شده است.

بیشتر این جزیره را جنگل فرا گرفته و از شرق به غرب آن رشته کوهی کشیده شده است. بزرگترین و شلوغ ترین ساحل «سامویی»، ساحل «چاونگ» به طول هفت کیلومتر است که در شمال جزیره قرار دارد. اگر به جاذبه‌های تاریخی هم علاقه دارید، بازدید از راهبه مومیایی‌شده در «وات کونارام» را از دست ندهید.

جزیره سامویی

 

جزیره سامویی

خلیج «هالونگ»/ ویتنام

این خلیج با مساحتی 600 مایل‌مکعبی، غارها و جاذبه‌های طبیعی را در بر گرفته که چشم هر گردشگری را جذب خود می‌کند. 1600 جزیره کوچک و بزرگ که بیشتر آنها غیرقابل سکونت بوده و کاملا بکر و دست‌نخورده باقی مانده‌اند، در کنار دریاچه‌های دیدنی در این خلیج گرد هم جمع شده‌اند.

تماشای ماهیگیران که به شیوه‌ سنتی در آب‌های آرام این خلیج به دنبال صید هستند، غار «تین لانگ» با ساختار سنگی چشم‌نواز و رنگارنگ و داشتن سنگ‌های مرجانی، قایق‌سواری، صخره‌نوردی و تماشای غروب و همچنین طلوع زیبای خورشید از جذابیت‌های این خلیج هستند که در سال ۱۹۹۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان میراث تاریخی و فرهنگی بشریت نیز ثبت شده است.

کوه اورست / نپال

هر کسی این شانس و قدرت را ندارد که بر بلندای مرتفع‌ترین قله جهان بایستد، اما حداقل می‌توان از زیبایی شگفت‌آور و مناظر بکر این کوهستان لذت برد. «اورست» در نپال با نام «ساگارماتا» به معنی سر آسمان شناخته می‌شود.

تبتی‌ها مرتفع‌ترین قله دنیا را با نام «قومولانگما» می‌شناسند. این نام به معنی «زندگی الهه مادر» است. اما «اورست» نام خود را از اولین کاشف خود که مردی بریتانیایی به نام «جرج اورست» بود گرفته است. ارتفاع قله آن از سطح دریا معادل 8848 متر است. این کوه در رشته کوه‌های هیمالیا در مرز منطقه ساگارماتای نپال و تبت در کشور چین قرار گرفته ‌است.

جزایر پرهنتیان / مالزی

دو جزیره «بسار» و «کسیل» در شمال‌شرق مالزی با زیباترین غروب‌های جهان، لقب «جزایر بهشتی» از آن خود کرده‌اند. تعداد ساکنین این منطقه خیلی کم است و به همین دلیل طبیعت آن به دور از تأثیرات دنیای مدرن، سادگی و بکر بودن خود را حفظ کرده است. این دو جزیره که برای مسافران کم‌بودجه مقصد مناسبی به نظر می‌رسد،‌ دارای برخی از زیباترین سواحل مالزی و محل غواصی عالی با تعداد زیادی از محل‌های اقامت ارزان‌قیمت است.

گردشگران می‌توانند در آب‌های شفاف این منطقه شنا کنند یا از تماشای منطقه «سه خلیج» لذت ببرند. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند به اکتشاف جنگل‌های استوایی که بسیاری از زمین‌های جزیره را پوشش می‌دهد، بپردازند.

جشنواره برف/ ژاپن

آن‌ها که در پی سرزمین عجایب زمستانی می‌گردند، باید به ساپورو، چهارمین شهر پرجمعیت ژاپن بروند و از دنیای پوشیده از برف آن دیدن کنند. مناظر برفی و مجسمه‌های یخی این منطقه زبانزد خاص و عام است و گردشگران را از کشورهای مختلف به خود جذب می‌کند. این جشنواره که سالانه بیش از دو میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند، برای اولین‌بار توسط دانش‌آموزان محلی و با ساخت شش مجسمه برفی در سال 1950 برپا شد. اما امروزه جشنواره برف در سطح مسابقات مجسمه‌سازی بین‌المللی با دقت بر ریزترین جزئیات برپا می‌شود.

کامبوج

 

جشنواره برف

معبد «آنگور وات» / کامبوج

بازدید از معابد باستانی «آنگور» در نقشه سفر همه گردشگرانی است که به کامبوج می‌روند. معبد «آنگور وات» در استان “سیم‌ریپ” کامبوج، نه تنها بزرگ‌ترین معبد هندوهاست، بلکه لقب بزرگ‌ترین معبد مذهبی در جهان را یدک می‌کشد. معبد زیبای «آنگور وات» در قرن 12 میلادی بنا شد. از قرن 13 تاکنون این معبد محل عبادت بوداییان است.

زمانی که مُبلغان مسیحی در قرن شانزدهم سفر به بخش‌های مختلف کامبوج را آغاز کردند، از دیدن معماری این بنا شگفت‌زده شدند. «آنگور وات» حقیقتا بسیار غیرعادی و پیچیده به نظر می‌رسد. در ساختار آن نمادهای مذهبی بسیاری از ادیان به کار رفته که در حال حاضر علاوه بر گردشگران، توجه بسیاری از فیلم‌سازان را به خود جلب کرده است.

قله «ویکتوریا» / هنگ‌کنگ

«ویکتوریا» با 5895 متر ارتفاع، بلندترین نقطه هنگ‌کنگ است که سالانه بیش از 9 میلیون گردشگر از آن دیدن می‌کنند. این مکان مرتفع یکی از دیدنی‌های هنگ‌کنگ برای مسافرانی است که می‌خواهند یک تجربه منحصربه‌فرد داشته باشند.

گزینه‌هایی برای محل اقامت ارزان در دسترس برای رزرو در نزدیکی قله از جمله هتل‌های 5ستاره در قیمت مقرون به صرفه، وجود دارد. شهر هنگ‌کنگ همچنین محل قرار گرفتن «معبد بهشت» است که هر سال تعداد زیادی از مسافران را به خود جذب می‌کند.

جزایر مرجانی مالدیو

 

مالدیو

جزایر مرجانی مالدیو

مجمع‌الجزایر مالدیو که شامل 1200 جزیره کوچک در اقیانوس هند می‌شود، یکی از زیباترین مناطق جهان است که در آسیا واقع شده است. شن‌های سفید ساحلی، درختان نخل خمیده، صخره‌های مرجانی رنگارنگ و طلوع زیبای خورشید از جاذبه‌های مالدیو هستند که یک مسافرت بی‌نظیر را تضمین می‌کنند.

این کشور در جنوب‌غرب هندوستان واقع شده و به عنوان یکی از کشورهای آسیای جنوبی، نقش مهمی در گردشگری منطقه دارد. پایتخت مالدیو جزیره‌ای به نام ماله است که بزرگ‌ترین جزیره منطقه به حساب می‌آید و مساحت آن نزدیک به شش کیلومترمربع است.

بلندای هر یک از این جزیره‌ها از سطح دریا از سه متر تجاوز نمی‌کند. مالدیو تپه ماهور و رودخانه‌ای ندارد. سواحل زیبای مرجانی با ماهی‌های رنگارنگ آن و مرداب‌های صاف و زلال و درختان نارگیل، محیط مناسبی برای استراحت و آرامش اعصاب و روان است. اگر وضعیت آب‌وهوای جهان همین‌طور رو به وخامت رود و آب دریاها بالاتر بیاید، این بهشت زمینی دریا به زودی زیر آب مدفون خواهد شد.

جزیره «بورنئو» / اندونزی

«بورنئو» سومین جزیره بزرگ جهان است که 50 درصد سطح آن را جنگل‌های قدیمی و دست‌نخورده پوشانده. مجموعه متنوعی از گونه‌های حیوانی و گیاهی در جنگل‌های اسرارآمیز این منطقه زندگی می‌کنند. با این حال گسترش تولید روغن نخل و توسعه راه‌سازی صدمات زیادی به این جنگل‌های استوایی وارد کردهء‌اند. تغییرات آب‌وهوای کره زمین هم بخشی از بافت گیاهی بومی این منطقه را به سوی انقراض برده و موجب شیوع مالاریا شده است. دمای بالا و آب‌وهوای خشک اندونزی هم خطر آتش گرفتن جنگل‌ها را در پی دارد. «بورنئو» از نظر سیاسی بین کشورهای اندونزی، مالزی و برونئی تقسیم شده و تنها جزیره‌ای در جهان است که بین سه کشور تقسیم شده ‌است.