سرزمین‌ لی‌لی‌پوت‌ها

وقتی واژه کشور را به کار می‌بریم، ناخودآگاه محدوده جغرافیایی وسیع با جمعیتی زیاد را به یاد می‌آوریم، اما در میان بیش از 200 کشور جهان، کشورهایی هستند که کمتر از حتی یک کیلومتر مربع (!) مساحت دارند، با این وجود گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند.

به گزارش ایسنا ، کشورهای لی‌لی‌پوتی در دنیا هستند که حتی به اندازه یکی از شهرهای یک کشور بزرگ گسترده نیستند. اکثر این کشورها در اروپا، منطقه کارائیب و اقیانوسیه قرار دارند.

برخی از کشورها با فرهنگ و دولت مستقل خود در عین دورافتادگی، از جمله ثروتمندترین نقاط جهان به حساب می‌آیند.

10. گرانادا، جزیره ادویه‌ها

گرانادا

 

گرانادا

«گرانادا» جزیره‌ای کارائیبی با مساحتی 344 کیلومترمربعی است که به «جزیره ادویه‌ها» شهرت دارد. این کشور بزرگترین تولیدکننده جوز هندی در جهان است. گرانادا که در شمال غربی ترینیداد و توباگو واقع است، از سال 1649 تا 1763 مستعمره فرانسه بود. تاثیر فرهنگ و سنن فرانسوی هنوز در آیین‌های ملت این سرزمین مشاهده می‌شود. کریکت ورزش محبوب گرانادایی‌هایی است. این جزیره که از مقاصد پرطرفدار گردشگری است، با معماری و هنر تاثیرپذیرفته از فرهنگ فرانسوی‌ها، از میهمانان خود پذیرایی می‌کند.

9. مالتا، میراث 7000 ساله در دل دریای مدیترانه

مالتا هم کشوری جزیره‌ای‌ است، اما در دریای مدیترانه واقع است. سه جزیره که جمع همه‌شان به 316 کیلومترمربع می‌رسد را جمهوری مالتا را تشکیل می‌دهند؛ گُزو، کومینو و بزرگترین آن‌ها مالتا. 450 هزار نفر در این جزیره ساکن هستند و آن را تبدیل به یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان با توجه به مساحتش کرده‌اند. مالتا با هوای آفتابی، شب‌های پر جنب‌وجوش، سواحل دیدنی و تاریخی غنی، یکی از محبو‌ب‌ترین مقاصد گردشگری جهان است.

8. مالدیو، کوچکترین کشور آسیا

با احتساب مساحت و جمعیت، مالدیو کوچکترین کشور آسیا است. این مقصد گردشگری پرطرفدار در دریای هند واقع است و شامل بیش از 1192 جزیره مرجانی می‌شود. مساحت کلی این مجمع‌الجزایر 300 کیلومترمربع می‌رسد. مالدیو یکی از پراکنده‌ترین کشورهای جهان است و زمانی کلونی کشورهای مختلفی چون پرتغال، هلند و انگلستان بوده، اما از سال 1965 کشوری مستقل است. امروز مالدیو به دلیل بهره بردن از مزایای اکوتوریستی همچون شن‌های معروفش و آب‌های شفاف و آبی‌رنگش، مقصد جذابی برای گردشگران بین‌المللی حساب می‌آید.

سنت کیتس و نویس

 

سنت کیتس و نویس

7. سنت کیتس و نویس، ‌میزبان گردشگران غواصی

این دو جزیره کارائیبی اولین مکان‌هایی بودند که توسط اروپایی‌ها اشغال شدند، اما اکنون درآمد این کشور مستقل 261 کیلومترمربعی از طریق فعالیت‌های گردشگری، کشاورزی و صنعتی تامین می‌شود. زیستگاه وسیع و بی‌نظیر دریایی سنت کیتس و نویس، این جزایر را به یکی از زیباترین مقاصد گردشگرانی تبدیل کرده که به غواصی علاقه‌مندند. این کشور که سال‌های متمادی صادرکننده نیشکر و دیگر محصولات کشاورزی به اقصی‌نقاط جهان بوده، اکنون مملو از هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی است که از مسافران خارجی میزبانی می‌کنند.

6. لیختن‌اشتاین، ثروتمندترین کشور جهان

مردم این کشور آلمانی‌زبان تنها ملتی هستند که به طور کامل از کوهستان‌های آلپ زندگی می‌گذرانند. لیختن‌اشتاین بین سوئیس و اتریش واقع شده و تنها با 160 کیلومترمربع مساحت، لقب «ثروتمندترین کشور جهان» را یدک می‌کشد. نرخ بیکاری در این کشور کوچک 1.5 درصد، یعنی پایین‌ترین حد ممکن در دنیاست. این کشور فاقد فرودگاه است، بنابراین برای سفر به آن باید به فرودگاه زوریخ سوئیس بروید. کشور لیختن‌اشتاین همچنان توسط یک شاهزاده اداره می‌شود.

سن مارینو

 

سن مارینو

5. سن مارینو، قدیمی‌ترین پادشاهی جهان

جمهوری سن مارینو با 61 کیلومترمربع در دل ایتالیا قرار گرفته و یکی از قدیمی‌ترین پادشاهی‌های جهان را دارد. این کشور که یکی از سه کشور کوچک اروپاست، از ثروتمندرین‌های جهان به شمار می‌رود و 30 هزار نفر جمعیت دارد. داشتن درصد بی‌کاری بسیار پایین، یکی از امتیازات این کشور اروپایی است.

4. تووالو، ‌کشوری با یک بیمارستان

تووالو که سابقا جزایر «الیس» نام داشت، در غرب استرالیا واقع است. این کشور 26 کیلومترمربعی، 10 هزار نفر جمعیت دارد. تنها یک بیمارستان در جزیره اصلی تووالو وجود دارد. این مجمع‌الجزایر تا سال 1978 جزو خاک بریتانیا به حساب می‌آمد. راه پیدا کردن به خاک این سرزمین کوچک خیلی سخت است، بنابراین صنعت گردشگری در آن رونق ندارد. در سال 2010 کمتر از 2000 نفر وارد خاک تووالو شدند که 65 درصد آن‌ها به دلایل کاری به این کشور سفر کرده بودند.

تووالو

 

تووالو

3. نائورو، چاق‌ترین ملت دنیا

جزیره 21 کیلومترمربعی نائورو در شرق استرالیا واقع است و به کوچکترین کشور جزیره‌ای جهان ملقب است. در دهه 1980 این منطقه از مهمترین منابع فسفات بوده اما اکنون از رادار گردشگران بین‌المللی خارج است. این جزیره که پیش از این pleasant island نامیده می‌شد، اکنون با معادن خالی فسفات، 90 درصد نرخ بیکاری دارد. 10 درصد باقی‌مانده ساکنین این کشور، در دولت مشغول به کارند. جالب است بدانید که نائورو، چاق‌ترین ملت جهان را دارد؛ 97 درصد مردان و 93 درصد زنان این سرزمین از اضافه‌وزن رنج می‌برند، به همین دلیل بالاترین آمار ابتلا به دیابت نوع دو جهان، از آن این کشور است. 40 درصد جمعیت این جزیره به بیماری دیابت مبتلا هستند.

2. موناکو، حیاط خلوت میلیاردرها

واتیکان

 

واتیکان

موناکو در «فرنچ ریویرا» واقع و محل سکونت تعداد زیادی از میلیونرها و میلیاردرهای جهان است. این کشور که تنها دو کیلومترمربع وسعت دارد، به قمارخانه‌ها و ابزار تجملاتی‌اش شهرت دارد. افراد مشهور و ثروتمند بسیاری به این جزیره می‌روند و تعطیلات خود را در آن سپری می‌کنند. بیشتر ساکنین این جزیره فرانسوی‌زبان هستند، چرا که موناکو از سه طرف در انحصار مرزهای فرانسه است و از یک طرف به دریای مدیترانه راه دارد. با 36 هزار نفر جمعیت، موناکو پرجمعیت‌ترین کشور جهان لقب گرفته است. پرطرفدارترین رویداد سالانه این کشور، مسابقات فرمول یک است که مسیر آن از وسط شهر می‌گذرد.

1. واتیکان، کوچکترین کشور مستقل جهان

واتیکان کوچکترین کشور جهان است که تنها 44 هکتار مساحت دارد! واتیکان محل اقامت پاپ را با نام «سریر مقدس» هم می‌شناسند. کوچکترین کشور جهان در دل شهر رم، پایتخت ایتالیا قرار دارد و مرکز اصلی کلیسای کاتولیک است. کلیسای «سن پیترو» که بزرگترین کلیسای جهان و مامن آثار بزرگ هنری دوره رنسانس است، در این کشور واقع است. واتیکان، با جمعیتی حدود ۸۰۰ نفر، کم‌جمعیت‌ترین کشور مستقل دنیا محسوب می‌شود. درآمد واتیکان از کمک‌های داوطلبانه بیش از یک میلیارد عضو کلیساهای کاتولیک در سرتاسر جهان تامین می‌شود. فروش تمبرهای پستی، درآمدهای گردشگری و فروش بلیت ورودی موزه‌ها نیز از دیگر منابع مالی کوچکترین کشور جهان است.