دریاچه بزنگان

یک مدرس دانشگاه هتلداری پردیسان معتقد است: دلیل ضعف اکوتوریسم خراسان رضوی علاوه بر نبود آموزش برای آژانس‌های مسافرتی، فقدان آگاهی و آموزش شهروندان است.

محمدجواد حافظی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خراسان، با اشاره به اینکه اکوتوریسم به معنای سفر مسئولانه به طبیعت بکر است، اظهار کرد: نمی‌توان گفت در زمینه اکوتوریسم چه کسی کوتاهی کرده زیرا تمام افراد به توسعه گردشگری تمایل دارند.

وی اضافه کرد: مردم تصور می‌کنند سفر به معنای خارج شدن از شهر، استان و در برخی موارد کشور است در صورتی که اکوتوریسم غنی را در کشور در اختیار داریم، همچنین ارز که در حال حاضر نیاز مبرم کشور است در سفرهای خارج از ایران و در کشورهای دیگر هزینه می‌شود.

موسس آموزشگاه گردشگری و هتلداری خلیج‌ فارس در مشهد اظهار کرد: متاسفانه امروزه در آموزش برخی مراکز، موضوع گونه‌های جانوری و گیاهی در بخش اکوتوریسم فراموش شده است. خراسان رضوی قابلیت‌های مناسبی در زمینه گردشگری طبیعت دارد و ایران رتبه پنجم جهان را در زمینه اکوتوریسم کسب کرده است.

حافظی خاطرنشان کرد: به فاصله 45 کیلومتر از مشهد یک اکوتوریسم طبیعی به نام “دریاچه بزنگان” وجود دارد که متاسفانه تاکنون هیچ آژانس مسافرتی، گردشی را به مقصد این دریاچه نگذاشته است، در صورتی که آب این دریاچه از جوشش چشمه‌های زیردریاچه به دست آمده و موجب پدیدار شدن حباب‌هایی روی آب شده و وجود پرندگان نیز این منطقه را جالب و دیدنی کرده است.

وی ادامه داد: نباید آژانس‌های مسافرتی، تورهای یک روزه گردشگری را منحصر به اطراف مشهد کنند زیرا شهرها و مناطق خوبی مانند نیشابور، کلات نادری و اخملد نیز وجود دارند، متاسفانه دانش‌ عمومی آژانس‌های مسافرتی بسیار اندک است و به همین دلیل به اکوتوریسم به صورت فراگیر پرداخته نمی‌شود. در حال حاضر 285 آژانس مسافرتی در مشهد وجود دارد که اگر تنها 100 مورد از آن‌ها در بحث اکوتوریسم فعال شوند، این امر فراگیر می‌شود.

حافظی با اشاره به اینکه در اصطلاح گردشگری به اکوتوریسم، “ترویج مقصد” گفته می‌شود، افزود: باید در حوزه گردشگری طبیعت از حداکثر ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود. با توجه به اینکه سیاست دولت بر کوچک‌سازی و توانمند کردن بخش خصوصی است، باید سازمان محیط زیست با بخش خصوصی همکاری داشته باشد.

مدرس دانشگاه هتلداری پردیسان تصریح کرد: علت اینکه تاکنون اقدام موثری در زمینه اکوتوریسم در بخش خصوصی صورت نگرفته، فقدان دانش است.

حافظی با اشاره به تدریس رشته اکوتوریسم در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای مشهد، تصریح کرد: سازمان محیط زیست، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و آموزشگاه‌هایی که وظیفه انتقال دانش را دارند در توسعه اکوتوریسم موثرند. برای حفاظت از محیط زیست در آینده باید کودکان با طبیعت آشتی داده شوند. با توجه به اینکه هزاره سوم به عنوان “هزاره رسانه” نام گرفته است، رسانه‌ها و صداوسیما می‌توانند نقش موثری در حوزه گردشگری طبیعت داشته باشند.

وی در خصوص آسیب‌های اکوتوریسم به طبیعت افزود: غذا دادن افراد از روی دلسوزی به حیوانات وحشی بزرگترین ظلم در حق آن‌ها است زیرا این امر می‌تواند حیوانات را بسیار آسیب‌پذیر کند و باید از طرف اکوتوریست‌ها که مجری تور محسوب می‌شوند، ممنوع شود.

حافظی با اشاره به اینکه حس کنجکاوی اکوتوریست‌ها ممکن است منجر به آسیب به گونه‌های طبیعی یا جانوری شود، خاطرنشان کرد: ورود مواد پلاستیکی و آلودگی‌ها به دل طبیعت(رودخانه، جویبار، کوهسار و …) منجر به نابودی فضای تنفسی حیوانات و از بین رفتن برخی گونه‌‎های نادر می‌شود. همچنین متاسفانه در برخی اوقات اکوتوریست‌ها تبدیل به شکارچی غیرمجاز در طبیعت می‌شوند.

موسس آموزشگاه گردشگری و هتلداری خلیج فارس در مشهد اظهار کرد: در حال حاضر اعطای مجوز به علاقمندان رشته گردشگری در استان به کندی و با طی ماه‌ها و سال‌ها صورت می‌گیرد که امیدواریم سازمان میراث فرهنگی به افراد علاقمند این حوزه مجوزهای لازم را ارائه دهد.