جاذبه‌های گردشگری در سرتاسر جهان با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود مسافران را به سمت خود می‌کشانند، اما در این میان، برخی مکان‌ها هستند که وجودشان کمی غیرواقعی به نظر می‌رسد، مگر این‌که گردشگری با چشم خود و از نزدیک آن را مشاهده کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، دریاچه‌ای یخ‌زده و مملو از حباب‌های بزرگ و کوچک، حفره‌ای دهشتناک که عنوان «دروازه دوزخ» را یدک می‌کشد و کوه‌هایی الوان که تنوع رنگی موجود در طبیعت را به رخ بازدیدکننده‌ها می‌کشد … این گزارش نگاهی است به شش جاذبه فراواقع‌گرایانه دنیای گردشگری:

1- ژئوپارک «ژانگی دان شیا» چین

چین

 

ژئوپارک «ژانگی دان شیا»

صخره‌های رنگارنگ با اشکال پر پیچ‌وخم و نوک‌تیز که در صدها متر از ژئوپارک «ژانگی دان شیا»ی چین گسترده شده‌اند‌، نمایی رویاگونه را پیش چشم گردشگران قرار می‌دهند. این حجم عظیم سنگ‌های ماسه‌ای که با عناصر معدنی نقش و نگاری متفاوت به خود گرفته، 24 میلیون سال عمر دارد و از دور شبیه کیکی با لایه‌های متعدد است. عناصر طبیعی طی سالیان دراز این سنگ و صخره‌ها را به طرح و رنگ و شکل‌های مختلف درآورده است.

2- یخچال طبیعی «پرتیو مورنو» آرژانتین

یخچال طبیعی «پرتیو مورنو» در جنوب‌غربی ایالت «سانتا کروز» آرژانتین قرار دارد و یکی از زیباترین یخچال‌های طبیعی جهان است که به صورت پارک درآورده شده و سالانه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. این یخچال در 78 کیلومتری شهر «ال. کالافاته» قرار دارد. طول این یخچال 30 کیلومتر است به همین دلیل سومین ذخیره بزرگ آب شیرین جهان است. رودخانه یخ‌زده‌ جنوب پاتاگونیا برای ضخامت یخ‌ها و شکل جالبش شهرت فراوانی دارد.

یخچال طبیعی

 

یخچال طبیعی «پرتیو مورنو»

3- دریاچه «آبراهام»، ‌کانادا

دریاچه «آبراهام» در زمستان نمایی سورئال را از خود نشان می‌دهد؛ پدیده حباب‌های یخی در دریاچه یخ‌زده منطقه سرد آلبرتای کانادا، جلوه زیبایی به این دریاچه داده است. توجیه علمی پدیده یخ‌زدن حباب‌ها در این آب‌ها توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. این پدیده نمایی زیبا خلق کرده اما نباید خیلی به آن‌ها نزدیک شد‌، چراکه حباب‌ها از توده‌ی گاز متان منجمدشده تشکیل شده‌اند که شدیدا اشتعال‌زاست.

دریاچه «آبراهام»

 

دریاچه «آبراهام»

4- غار یخی «اسکاف‌تافل»‌، ایسلند

ایسلند کشور کوچکی است به همین دلیل دیدنی‌های آن بسیار در معرض توجه هستند، اما در بین تمام جاذبه‌های این سرزمین یک پدیده اغواکننده هست که بیش از همه می‌درخشد: این پدیده یک غار کریستالی است. این غار به دلیل رسوبات بادآورده‌ای که در بطنش قرار گرفته‌، اشکال باورنکردنی را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. عدم وجود حباب‌های هوا به این معناست که یخ‌ها می‌توانند تمام نور موجود را به خود جذب کنند و این پدیده یخ آبی‌رنگ را خلق کرده است. گردشگران این غار کریستالی هنگام بازدید، صداهایی مانند خرد شدن، ترک برداشتن و شکستن یخ را می‌شنوند که مربوط به حرکت‌های کوه یخی است که این غار کریستالی روی آن قرار گرفته است.

غار یخی

 

غار یخی «اسکاف‌تافل»

5- حفره عظیم آبی‌ «بلیز»

این گودال عظیم در دریای کارائیب نزدیک به سواحل بلیز واقع شده است و در سال 1971 توسط یکی از پیشگامان حفظ محیط زیست به عنوان یکی از بهترین پایگاه های غواصی در جهان معرفی شد. این حفره آبی مخوف که بیش از 300 متر از اقیانوس را در برگرفته، یکی از مکان‌های ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی است. در دنیا تعداد بسیاری گودال آبی وجود دارد، هیچ‌یک به زیبایی و شگفت‌انگیزی این حفره نیستند.

حفره عظیم آبی‌

 

حفره عظیم آبی‌ «بلیز»

6- دروازه دوزخ‌، ترکمنستان

دروازه دوزخ‌

سال 1971 گروهی به دنبال زمین‌های نفت‌خیز در ترکمنستان بودند که عملیات حفاری‌شان منجر به پیدایش حفره‌ای عجیب شد که امروزه نام «دروازه جهنم» را یدک می‌کشد. حجم عظیمی از گازهای سمی از این دهانه بیرون می‌آیند. مهندسان تصمیم گرفتند این گازها را بسوزانند اما این آتش هرگز خاموش نشد و یکی از ترسناک‌ترین جاذبه‌های گردشگری را پدید آورد. دروازه جهنم گودالی عظیم است به قطر حدود ۷۰ متر و گودی بیشینه تا ۲۰ متر که در آتش ناشی از تراوش گاز طبیعی بیش از ۴۰ سال در حال سوختن است و بوی گاز و ترکیبات دارای گوگرد آن تا مسافت زیادی به مشام می‌رسد. محدوده حرارت غیرقابل تحمل آن تا حدود ۶۰ متری گودال می‌رسد.