همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان چهره‌ی گردشگری این استان را در فصل پاییز رویایی خواند و از برنامه‌های گردشگری در فصل زمستان خبر داد.

ریحان سروش مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا‌، درباره اقدامات صورت گرفته برای جذب توریسم زمستانی اظهار کرد: جشنواره‌ای از 5 بهمن تا 5 اسفند ماه برگزار می‌کنیم که گردشگری تاریخی‌، فرهنگی‌، ورزشی و غیره را در بر می‌گیرد. برای دهه‌ی فجر هم ویژه برنامه‌ای در نظر گرفته‌ایم.

او ادامه داد: حدود 100 برنامه فرهنگی برای این جشنواره پیش‌بینی کرده‌ایم و بخشی از این برنامه‌ها همچنان در مرحله‌ رایزنی است؛ اما سعی کردیم تنوع برنامه‌ای در این زمینه متفاوت باشد، از ساخت مجسمه‌های یخی تا کرسی نشینی، نقالی‌، بابا طاهر و شاهنامه‌خوانی و رونمایی از آثار ملی که به تازگی ثبت شده‌اند از جمله برنامه‌هایی هستند که برای این جشنواره در نظر گرفته‌ شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان افزود: اجرای تورهای رایگان و بازدید از مکان‌های تاریخی که کمتر دیده شده‌اند نیز بخش دیگری از برنامه‌های ما در این جشنواره است.

سروش مقدم با اشاره به اینکه برنامه‌های امسال این جشنواره با دو رویکرد مردم‌محور و گردشگر محور صورت می‌گیرد‌، گفت: منظور از مردم محوری حضور مردم استان همدان در جشنواره و گردشگر محوری هم گردشگرانی که از راه‌های دورتر به استان همدان سفر می‌کنند، هستند.

او همچنین با اعلام اینکه این استان با کمبود محل اقامتی مواجه نیست بیان کرد: خوشبختانه در فصل زمستان دغدغه کمبود محل‌های اقامتی نداریم و حتی تخفیف 50 درصدی برای هتل‌ها و اماکن گردشگری در نظر گرفته‌ایم، این تخفیف شامل ورودی غار علیصدر هم می‌شود. برای مجتمع‌های تجاری هم 20 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

مدیرکل این استان با اشاره به اینکه این جشنواره در سال‌های گذشته در یک هفته انجام می‌شده و امسال به مدت یکماه افزایش پیدا کرده، اضافه کرد: برای آنکه تاریخ این جشنواره را ملی و بین المللی کنیم تا در اذهان ضبط شود قاعدتا مکلفیم یک تاریخ یک هفته تا 10 روزه را در تقویم ثبت کنیم اما به دلیل مناسبت‌های مذهبی‌، این زمان خود به خود تغییر می‌کند.

سروش مقدم با بیان اینکه گردشگری در کشور ما مبتنی بر فصل بهار و تابستان است‌، گفت: ما سعی می‌کنیم از فصل زمستان به نحو مطلوب و یک فرصت خوب در گردشگری استفاده کنیم این هدف در طولانی مدت دست یافتنی است و برای آنکه سفر را در طول فصل‌های سال توزیع کنیم و از دو فصل پاییز و زمستان به نحو مطلوب استفاده کنیم نیاز به زمان داریم البته چهره‌ی پاییز در استان همدان نیز رویایی و شگفت انگیز است.