جلیقه مظفرالدین شاه

جلیقه مظفرالدین شاه که بیش از ۱۲۰ سال قبل به افتخار سفر شاه قاجار به پاریس، دوخته و به وی اهدا شده بود، در موزه مجلس برای عموم مردم به نمایش گذاشته شده است.

علی ططری مدیر مرکز اسناد کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، از تحویل جلیقه مظفرالدین شاه به موزه مجلس خبر داد و گفت: این جلیقه در حال حاضر در محفظه‌ای مخصوص در ساختمان مشروطه (ساختمان قدیم مجلس) همه روزه بجز ایام تعطیل از ساعت 9 صبح تا 2 بعد از ظهر، آماده بازدید عموم مردم و علاقه‌مندان به مسائل تاریخی است.

وی با اعلام جزئیات بیشتری از نحوه تهیه جلیقه مظفرالدین شاه از مجموعه‌داری که البته نام او را اعلام نکرد، یادآور شد: ما این جلیقه را از یک مجموعه‌دار بنام از داخل کشور تهیه کردیم. ما قبلاً هم از این مجموعه‌دار، اسنادی خریداری کرده بودیم و قرار بود 4 سال پیش این جلیقه را تهیه کنیم که البته روی قیمت آن به توافق نرسیدیم. بعد از مدتی که ایشان کسالت پیدا کرد، دوباره جلیقه را برای ما آورد و علیرغم اینکه چند مشتری دیگر هم داشت، ولی خیلی مقید بود که حتماً در مجموعه مجلس نگهداری شود و این بار توافق کردیم و جلیقه را از او گرفتیم.

مدیر مرکز اسناد کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس تاکید کرد: مظفرالدین شاه این جلیقه را همان زمانی که در سفر پاریس به او اهدا کرده بودند، به ایران آورده بود ولی از آنجا که شاه قاجار، آدم فربهی بوده، سایز این لباس برای او، کوچک بوده و لذا از آن استفاده نمی‌کرد. شاید بتوان گفت اندازه این جلیقه کوچکتر از «ایکس لارج» است.

ططری ضمن تاکید بر اینکه کارشناسان ما تائید کرده‌اند که این جلیقه متعلق به مظفرالدین شاه است و در این زمینه هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد، در عین حال گفت: البته برای ما همچنان این ابهام وجود دارد که چگونه این جلیقه از دربار مظفرالدین شاه خارج شده و دقیقاً توسط کدام یک از اعضای خاندان او وارد بازار شده و به دست یک مجموعه‌دار رسیده است. این مجموعه‌دار حدود 80 سال سن دارد و ما جدا از نظرات کارشناسان خودمان، از مستند بودن اظهارات ایشان هم که می‌گویند جلیقه را از یکی از شاهزادگان دربار قاجار گرفته، مطئمن هستیم؛ کما اینکه قبلاً هم لباس‌های تشریفاتِ برخی وزرای دوره پهلوی اول و دوم را برای فروش آورده بود.

وی ادامه داد: ما از اینکه این جلیقه در فرانسه دوخته شده، مطمئن هستیم، اسم مظفرالدین شاه هم روی آن زده شده است و تقریباً هم سالم مانده و مشخص است که اصلاً بر تنِ مظفرالدین شاه نرفته است. کارشناسان ما صحت و قدیمی بودن این جلیقه را هم تائید کرده‌اند فقط (جلیقه) از وسط یعنی تقریباً روی شکم که چارتا شده، کمی شکسته است. ما فعلاً و تا زمانی که فرصت کافی برای مرمت داشته باشیم، این جلیقه را برای بازدید در موزه گذاشته‌ایم .