مرز

مـرزها از مهم‌ترین و امنیتی‌ترین قسمت‌های هر سرزمین محسوب می‌شود. با تعیین این خط، محدوده حاکمیت هر سرزمین روشن شده و از کشورهای همسایه جدا می‌شود. این خط فرضی گاهی موجب نزدیکی ملت‌ها و گاهی باعث جنگ و خونریزی است.

 به عنوان مثال تنش موجود میان هند و پاکستان بر سر مسائل مرزی، تاکنون افراد زیادی را به کام مرگ فرستاده است. از سوی دیگر، در کشورهای اروپایی مرز آنچنان که در قاره های دیگر دغدغه است، مشکل ساز تلقی نمی شود. چه مرزی، پرتنش باشد و چه کم تنش؛ ممکن است اتفاقات عجیبی در آن بیفتد. این مطلب نگاهی دارد به این اتفاقات عجیب به نقل از سایت ODDEE.

اتفاقات عجیب روی داده در مرز، گاهی نمادی است از مقاومت انسان ها در برابر جدایی هایی که دلیل سیاسی و امنیتی دارد. آمریکا و مکزیک دارای 3169 کیلومتر مرز مشترک هستند که از مناطق مختلفی همچون رودخانه ها، بیابان ها و شهرها قرار گرفته در مسیر اقیانوس آرام تا خلیج مکزیک عبور می کند. به علت شرایط اقتصادی و سیاسی مناسب ایالات متحده در مقایسه با دیگر کشورهای قاره آمریکا، این کشور مقصد بسیاری از مهاجران است. سالانه قریب به 350 میلیون نفر به صورت قانونی و حدود 500 هزار نفر به شکل غیرقانونی از این مرز برای ورود به آمریکا، عبور می کنند. در این میان وجود کارتل های مواد مخدر و قاچاق انسان باعث شده که آمریکا به فکر تامین امنیت مرزهای خود باشد. ناکو شهری مرزی است که نیمی از آن در مکزیک و بخش دیگر در آمریکا قرار دارد. تا چند سال گذشته مردم این دو قسمت براحتی و آزادانه از جاده ای که در آنجا وجود دارد عبور می کردند، اما بعد از مدتی حصاری 13 فوتی ساخته شد تا به طور رسمی منطقه ناکو متعلق به ایالات متحده را از مکزیک جدا کند.

با وجود تمام تلاش ها برای جدایی این دو منطقه، ساکنان آنها مانند گذشته به ارتباطات خود ادامه داده اند. از اتفاقات جالب، برگزاری مسابقه والیبال میان افراد ساکن در ناکو، متعلق به آریزونای آمریکا و ناکو، متعلق به کشور مکزیک است. مردم این دو منطقه طی اقدامی جالب و خلاقانه، از حصار مرزی موجود به عنوان تور والیبال استفاده کردند. در حالی که اعضای دو تیم در خاک سرزمینی خود به زدن سرویس و پاس دادن مشغول بودند، توپ سفید و قرمز، از کشوری به کشور دیگر پرتاب می شد!

در مواردی هم تفاوت در مسائل قانونی باعث ایجاد نکات عجیب و جالب در مرزها شده است. مثلا در مرز میان چین و ماکائو شما باید از یک جاده که رانندگی در آن از سمت راست است به یک جاده که رانندگی در آن از سمت چپ است، بروید. در نکته دیگری، در حالی که رانندگی با برف روی خودرو در سوئد قانونی است در طول جاده برفی که تا نروژ ادامه دارد باید حواستان را جمع کنید چرا که دولت نروژ این کار را ممنوع کرده است.

مرزهای اتحادیه اروپا که صرفا روی نقشه ها هستند هم امکانات و شرایط جالب و عجیبی را ایجاد کرده اند. مثلا سال 2011، یک هنرمند برای جشنواره هنر زمین، طرحی از یک ماهی را آماده کرد که در زمین های دو کشور لهستان و اوکراین طراحی شده بود. این اقدام به این منظور صورت گرفت که نشان داده شود طبیعت، فارغ از تفاوت های جغرافیایی ساخته و پرداخته انسان ها مثل مرز، دارد کار خود را می کند. در اتفاق جالب و عجیب دیگری، یک زمین گلف در منطقه ای میان سوئد و نروژ قرار گرفته؛ به طوری که نیمی از زمین در یک کشور و نیمی دیگر در کشور دیگر است. باید جالب باشد که توپی را از یک کشور شلیک کنید، بدون این که حرفی از جنگ و خونریزی باشد؛ امیدوار باشید توپ در کشور دیگر به هدف خود خواهد رسید. در نمونه جالب توجه دیگری یک خانه در مرز بلژیک و هلند قرار گرفته و به همین دلیل دارای دو آدرس و همچنین دو زنگ است. باید پسرک شیطانی را پیدا کرد تا زنگ خانه در یک کشور را بزند و آنگاه به کشور دیگر بگریزد.

مواردی هم هست که مناظر بین کشورها باعث ایجاد نکات عجیب و جالب است. مثلا در میانه مغولستان و چین، دو دایناسور در حالی قرار گرفته اند که یکدیگر را می بوسند. ظاهرا این کار به این دلیل صورت گرفته که این شهر، محل زندگی دایناسورها بوده است. در مورد دیگری؛ وقتی در رودخانه یا جنگل ایگواز قرار بگیرید می توانید در یک منظره جالب، کشور پاراگوئه را در مقابل خود و دو کشور آرژانتین و برزیل را در کنار خود تماشا کنید.

اگر به مرزهای جغرافیایی هم علاقه مند باشید جالب است بدانید که همه ساله نیم میلیون نفر از نقطه صفر مدار کره زمین در کشور اکوادور دیدن می کنند. این نقطه در پارکی واقع شده که آن را میانه جهان می نامند. در رویداد جالب دیگری شما می توانید در کشور ایسلند در میانه دو صفحه از پوسته زمین که بین صفحه آمریکا و صفحه اروآسیا قرار گرفته اند، شنا کنید.

مصطفی مسجدی آرانی / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)