بیابان

بیابان‌نشین‌های حاشیه «ریگ جن» می‌گویند حتی شترها هم وقتی به این کویر می رسند، از حرکت باز می ایستند؛ این بیابان در سمنان واقع شده و برخی آن را مثلث برمودای ایران نامیده اند.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: در منطقه کویری جنوب سمنان و شرق دریاچه نمک منطقه ای به نام ریگ جن با تپه های ماسه ای وجود دارد که نه چشمه و چاه آبی دارد و نه دسترسی مناسبی. چون سطح آن بسیار وسیع است به همین دلیل از سالهای گذشته محل عبور کاروان ها نبوده است.

از طرف دیگر فرو رفتن در گل و لجن هم باعث شده تا این منطقه خطرناک شود و هر مسافری را در خود غرق کند. در چندین سال اخیر کسی به خود اجازه نداده تا راز این کویر وهم انگیز را فاش کند. یا افراد با این منطقه ناآشنا بوده اند و در راه مانده اند و یا گرفتار خشکی و سردی زندگی در کویر شده اند.

تا اینکه بالاخره یک کویر شناس مقیم آمریکا این طلسم را شکست و به ریگ جن رفت. او به همراه رئیس وقت پارک ملی کویر با هواپیما روی این ریگ رفت تا ثابت کند مثلث برمودایی در این منطقه از کویر وجود ندارد. چون همان زمان عده ای معتقد بودند که در این منطقه نمی شود وارد شد و مثلث برمودا آنها را خواهد بلعید.

حرفه‌ای ها هم احتیاط کنند!

اکنون اگر گردشگری می خواهد به این کویر برود باید راه بلد باشد وگرنه رفتنشان با خودشان است و برگشتشان با خدا. حتی اگر حرفه ای هستند باید با احتیاط بیشتری سفر کنند و همه تجهیزات لازم را با خود ببرند و تصور نکنند که از جهانگردانی که سالها پیش می خواستند به این کویر بروند و نتوانستند حرفه ای تر هستند!

برای سفر به «ریگ جن» باید حداقل به اندازه دو هفته آب، بنزین، غذا و وسایل فنی ماشین را به همراه داشته باشید. در ضمن، بلد محلی را فراموش نکنید، چون محلی‌ها معمولاً آدم‌های کار کشته‌ای هستند و علاوه بر تعیین مسیر، حتی در شرایط سخت، خیلی خوب می‌توانند راهنمایی‌تان کنند.

محلی‌های این منطقه، چوپان‌ها و ساربان‌ها معتقدند که اگر کسی پایش به ریگ جن برسد، بلافاصله ناپدید و توسط ارواح و موجودات ماورایی به قلب ریگ‌جن فرستاده می‌شود!

حتی شتر‌های اهالی کویر هم وقتی به این منطقه می‌رسند، می‌ایستند و به هیچ عنوان حرکت نمی‌کنند! صداهایی از این بیابان شنیده می شود که برای هر مسافری وهم انگیز است. هرچند که این صداها ناشی از وزش باد در کویری بی آب و علف است اما وقتی تنها باشی در کویری که هیچ چشمه آبی ندارد و جنبنده های کمی در آن زندگی می‌کند و در سالها پیش عده زیادی از مردم برای کشف راز این بیابان، آفتاب سوز شده اند، آن گاه نمی خواهی باور کنی این صدای باد است که می پیچد!

سعی نکنید چنین سفری را شخصی تجربه کنید

تنها هدیه این بیابان تپه های سوزانش است. بهترین وسیله برای عبور از این کویر‌، جیپ‌های سبك وزن است در این سفر ممکن است وسط بیابان گیر کنید و راه را پیدا نکنید. پس حتما با خودتان نقشه دقیق و GPS ببرید. ضمن اینکه هیچ وقت سعی نکنید چنین سفری را شخصی تجربه کنید و یا با گروهی که آشنایی کامل با منطقه و کویر ندارند در آن صورت تصور کنید که در چنین بیابان وهم انگیزی احتمال زنده ماندنتان چقدر است.

با این حال اگر خواستید حضور در کویر سمنان را تجربه کنید حتما با آژانس‌های گردشگری همراه شوید و مسئولان محلی را از حضورتان در این منطقه اگاه کنید. گروهی سفر کردن در چنین مناطق کویری اعتماد به نفس شما را بیشتر می‌کنید. تجربه کویر نوردی شخصی به طور حتم تجربه شیرینی ممکن است نباشد.

اما اگر با هر گروهی وارد کویر سمنان شدید یادتان باشد حفظ محیط زیست آن مهمتر از هر چیزی است. حتی گوشه‌ای از پلاستیک خود را در این بیابان جا نگذارید. طبیعت اینجا از شما به خاطر چنین رفتاری انتقام می‌گیرد.