مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: به زودی با تمهیدات اندیشیده شده گنبد نمکی طغرود، سایت گردشگری می شود.

گنبد نمکی

عیسی رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: این اثر گرانقدر تبدیل به سایت گردشگری می شود. با مطالعات گسترده میزان اعتبار و ظرفیت ها به زودی مشخص می گردد. امید است به عنوان یک سایت بزرگ گردشگری به عنوان ظرفیتی با ارزش در اختیار گردشگران قرار گیرد.

وی در خصوص گنبد نمکی طغرود گفت: این اثر از جاذبه های طبیعی استان قم به شمار می رود که در ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان قم واقع شده است. در این گنبد نمکی بلورهای نمک به صورت تیغه های مشخص و کنگره مانند، مناطر زیبایی را پدید آورده اند. این گنبد بزرگ گسترش شمالی تا طول ۳ کیلومتر دارد و لایه نمک در آن به رنگ های مختلفی مثل سفید، کرم قهوه ای، بنفش، قرمز و ابری درآمده است.

رضایی، جنس باطله روی نمک را شامل مارن قرمز، لایه های گچ و نمک مارن که خرد شده اند و گنبد تقریبا مدوری شکل توصیف کرد و افزود: در این گنبد، قطعات بزرگ سنگ های آندزیتی و بقایایی از گچی هم دیده می شود. لایه نمک در معدن قم یکپارچه است و ۵ تا ۱۸ متر ضخامت دارد.

رضایی در مورد ظرفیت های گردشگری این اثر گفت: این اثر طبیعی قبلا معدن بوده و با مجوز صنعت و معدن فعالیت داشته اما با پیشنهاد خود سازمان صنعت و معدن به واسطه جاذبه های گردشگری به زودی در قالب ژئوتوریسم معرفی می شود. این معدن تقریبا غیر فعال است، در این راستا بازدیدی از این اثر طبیعی توسط استاندار قم و رئیس سازمان صنعت و معدن استان صورت گرفته که قرار شد مجوز بهره برداری از این معدن لغو شود.
عکس خبر تزئینی است.