جاذبه گردشگری

وقتی که متوسط قیمت هر متر منزل مسکونی در شهری مثل تهران به سه میلیون تومان برسد، باید هم انسان‌هایی را دید که برای سکونت، جاهای عجیب و غریبی را انتخاب می‌کنند. از روی پل گرفته تا در هواپیما. این هفته زندگی این‌جور آدم‌ها به نقل از سایت ODDEE را بررسی کردیم.

 بیلبوردهای تبلیغاتی این روزها در نقاط مختلف شهر، به چشم می خورند و حتی باعث شده که برخی بگویند آلودگی بصری به وجود آمده و شهر خیلی شلوغ شده است. شاید همین مساله باعث شده که گروه معماران Front لهستان پیشنهاد بدهند، از بیلبوردهایی که استفاده نمی شود به عنوان یک خانه استفاده کنند. البته در این خانه ها نباید به دنبال پذیرایی و هال و آشپزخانه بود، زیرا فقط جایی برای یک تختخواب وجود دارد. این را هم در نظر داشته باشید که استفاده از بیلبورد برای محل زندگی ظاهرا فقط یک ایده است و هنوز به مرحله عمل نرسیده است.

خانه متحرک هم طرح دیگری است که در دانمارک پیشنهاد شده است. در خانه ای که مثل یک حشره ساخته شده؛ فرد می تواند از جایی به جای دیگر شهر حرکت کند. این خانه البته یک ویژگی دیگر هم دارد و آن این که با محیط زیست بسیار سازگار است. انرژی حرکتی این خانه از طریق باد و آفتاب تامین می شود و ضمنا این خانه توانایی جمع آوری آب باران و استفاده از انرژی خورشیدی برای گرمایش خود را هم دارد. این تصور که هر روزی، خانه شما در یک گوشه از شهر باشد؛ هم هیجان انگیز است و هم می تواند برای برخی حس بدی داشته باشد. در آن زمان که این خانه ها همه گیر شود؛ شاید برای یک جای پارک خانه در شمال شهر، باید میلیاردها تومان پرداخت کرد.

وقتی به ساحل لوردو در شمال اسپانیا بروید و بخواهید از منظره دریای کانتابرین لذت ببرید؛ احتمالا احساس می کنید که به یک منطقه بکر و خالی از سکنه وارد شده اید. اما وقتی با مردمانی روبه رو شوید که مثل بازی های تخیلی از زیرزمین بالا می آیند و شروع به قدم زدن در ساحل می کنند، این تصور شما به هم خواهد ریخت. گروه معماری نولاستر تلاش کرده در این سواحل خانه هایی در سطح زیر زمین ایجاد کند و البته روی آن را چمن بکارد تا هم به محیط زیست خدمتی کرده باشد و هم طرحی نو در خانه سازی درانداخته باشد. البته که این گروه باید خیلی به ایزوگام سقف خود مطمئن باشد تا آبیاری چمن باعث نشود که نشتی آب باعث خانه خرابی ساکنان شده باشد. جالب است بدانید که در برخی مناطق شمالی تهران هم، ارتفاع زیاد باعث شده که پارکینگ ها روی خانه قرار بگیرد و شمایی مثل آن سواحل اسپانیا به وجود بیاید.

در ساحل کالیفرنیای آمریکا یک برج دیدبانی دریایی قدیمی وجود دارد. یک طراح خوش ذوق آمریکایی، مجوز این را گرفته که محیط داخلی این برج را طراحی مجدد کند و به شکل یک خانه درآورد. این خانه که در ارتفاع 25 متری قرار گرفته؛ یک ویوی عالی 360 درجه به اقیانوس آرام و یک رودخانه دارد و احتمالا اگر کمی بزرگ تر و دارای امکانات بیشتری بود، حالا چند میلیون دلار خرید و فروش می شد.

بیلبورد، خانه متحرک، خانه زیر چمن و حتی برج دیدبانی قدیمی که تاکنون از آنها حرف زده شد به اندازه خانه ای که در اصل یک پل است، عجیب نیست. مکس پیچارد که یک مهندس است در فاصله یک ساعته از شهر آدلاید در استرالیا، خانه ای ساخته که در ظاهر یک پل است. این خانه از استیل و شیشه ساخته شده و باید مواظب باشید که وقت دیدن بیرون از پنجره خیلی جوگیر نشوید و نخواهید در بالکن هم قدمی بزنید. تا فراموش نکردم بگویم که برای داشتن این خانه باید حدود 600 میلیون تومان پول داشته باشید؛ یعنی حدودا برای هر متر بیش از ده میلیون تومان.

اگر گذرتان به کاستاریکا خورد؛ یکی دیگر از اماکن مسکونی و اقامتی عجیب دیگر جهان را خواهید دید. در هتل کاستا ورد این کشور، یک هواپیمای بوئینگ 727 که قبلا در خطوط هوایی آفریقای جنوبی و آویانکا فعال بوده را به یک اتاق دوتخته تبدیل کرده است. اگر از هواپیما و پرواز ترس دارید، خوب است که یک شب اقامت در این اتاق را تجربه کنید. در جریان باشید که در فصل های خلوت باید 250 دلار و در فصل شلوغ سال 700 دلار بابت هر شب اقامت در این هتل پرداخت کنید.

کلیسای گوتیگ رویوال در سال های اخیر به مشکل مالی برخورده بود و اعضایش نمی توانستند خرج نگهداری از ساختمان قدیمی آن را که از سال 1909 تاسیس شده بود، بپردازند. این بود که بازرگانی آمد و کلیسا را با قیمت 2.25 میلیون دلار خرید و سه میلیون دلار هم خرجش کرد تا در نهایت یک خانه شیک و مجلل برای خود ساخت. این خانه که این روزها، 7.5 میلیون دلار می ارزد حتما می تواند یک تجربه مادی و معنوی جالب برای ساکنانش باشد.

به این فهرست، خانه های دیگری را هم می توان اضافه کرد. مثلا خانه وارونه ای که برای یک نمایشگاه در آلمان به صورت کاملا وارونه ساخته شد. یا کشتی بنسن فورد در اوهایوی آمریکا که پس از 50 سال فعالیت در رودخانه ها و دریاها، حالا بازنشسته شده و به یک خانه مجلل تبدیل شده است و دست آخر خانه ای که در طول جنگ جهانی اول یک پناهگاه امن بوده زیرا در ارتفاع 2750 متری از زمین قرار داشته، اما امروز به خانه ای عجیب تبدیل شده است. مکان این خانه در یکی از کوهستان های کشور ایتالیاست.

مصطفی مسجدی آرانی / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)