پارک جنگلی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت: پارک جنگلی تلار با وسعت فراوان، درختان قدیمی و آرامش دل‌انگیز خود گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

حسین باقری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه مازندران، با اشاره به مناطق گردشگری پارک جنگلی تلار در شهرستان قائمشهر اظهار کرد: این پارک 7 کیلومتر با مرکز شهر فاصله داشته و در انتهای مسیر موسوم به جاده نظامی قرار دارد. جاده نظامی در ورودی غربی قائمشهر، در انتهای جاده بابل به طرف جنوب از جاده اصلی جدا شده و در موازات رود تلار امتداد می‌یابد.

وی افزود: در طی مسیر رود تلار، مناظر طبیعی زیبایی وجود دارد که مهمترین آن یک دریاچه زیبا در حاشیه جاده است. وجود دریاچه جاده نظامی در حاشیه این پارک جنگلی، محیطی را فراهم آورده است تا مسافران و گردشگران با خاطری آسوده از این مکان و امکانات خدادادی استفاده کنند. این جنگل پوشیده از درختان آزاد، ممرز، توسکا، بلوط، اوجا، ملچ، عرعر، انجیر، ولیک، شمشاد، انار و بوته تمشک با چشم‌اندازهای زیبا و دارای امکانات بهداشتی و تفریحی است.

باقری با اشاره به منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل‌سی، اظهار کرد: این منطقه از مناطق حفاظت شده محیط زیست ایران است که با مساحت 3471 هکتار در حد فاصل جنگل‌های جنوبی نزدیک قادیکلای قائمشهر و مناطق باغ کوه برنجستانک شیرگاه قرار دارد.

وی با اشاره به ساختمان قدیم شهرداری قائمشهر ادامه داد: ساختمان قدیمی شهرداری به عنوان موزه‌ قائمشهر کاربرد دارد. قدمت این ساختمان به سال 1305 هجری شمسی (دوره پهلوی اول) برمی‌گردد. این ساختمان در سال 1356 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران، یکی از مناطق گردشگری قائمشهر را امامزاده سید ابوصالح دانست و افزود: امامزاده «سید ابوصالح» در روستای «مله»، معروف به «سید ابوصالح» از جمله مناطق مذهبی و گردشگری شهرستان است. از دیگر مناطق دیدنی شهرستان «امامزاده عباس رضا» در روستای کوتنا است. صندوق چوبی موجود در این مکان متعلق به سال۹۳۱ هجری قمری است.

وی بیان کرد: از دیگر جاذبه‌های شهرستان قائم‌شهر می‌توان به بوستان ساحلی و پیست کارتینگ، پارک سراج در حاشیه رودخانه تلار، حاشیه رودخانه سیاهرود، جنگل کلوس در روستای کرچنگ، پارک نمونه گردشگری پایین‌لموک، جنگل روستای کوتنا، غار پلنگ لی (ملک‌خیل)، سد زمزم (برنجستانک)، سد لاستیکی رودخانه تلار، دریاچه جاده نظامی، آببندان ساروکلا، آببندان ملک‌خیل و امام زاده موسی در روستای وسطی کلا اشاره کرد.