قلعه بهستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: قلعه بهستان یادگاری به جا مانده از دوره مادها است.

«یحیی رحمتی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه‌ی زنجان، گفت: قلعه بهستان عارضه‌ای طبیعی است که در طول تاریخ معماری دخمه‌ای به وجود آمده است. این قلعه یکی از قلعه‌های تاریخی و مهم استان زنجان است که در زمان خود حاکمان برای دفاع از خود و مردم این قلعه را ساخته‌اند.

وی افزود: از طبقات فوقانی این قلعه برای دفاع و طبقات تحتانی به‌عنوان زاغه و محل نگهداری آذوقه مردم استفاده می‌شد. پیشینه این دژ به دوره‌ی ماد نسبت داده شده و بر اساس پژوهش‌های باستان‌شناسی در دوره پس از اسلام به خصوص دوره میانی اسلام کاربرد داشته و با شماره 1458 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان اظهار کرد: جاذبه‎های طبیعی ماه‌نشان در ارتفاعات هنگام طلوع خورشید بسیار زیبا است. ماه‌نشان منطقه‌ی ژئوتوریسم زنجان است که به‌علت وجود تپه‌های رنگی، دودکش جن، روستاهای تاریخی مانند مادآباد و جاذبه‎های زمین‎شناسی به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده به گونه‎ای که گردشگر در این منطقه مدهوش می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: این ویژگی‌های منحصر به‌فرد سبب شده است بسیاری از گردشگران علاقه‌مند به حضور در این منطقه باشند که نمونه آن حضور کوهنوردان شرکت فولاد مبارکه اصفهان در چند روز گذشته در این مجموعه تاریخی است که علاوه‌بر بازدید از قلعه‌ی بهستان از کوه‌های رنگی، دودکش جن و دربند قاطرچی نیز بازدید کردند.

به گزارش ایسنا، شهرستان ماه‌نشان از قدیم محل استقرار قوم ماد بود که مرکز آن‌ها در منطقه جایی بوده که اکنون روستای مادآباد(در ۱۵ کیلومتری ماه‌نشان) قرار دارد. مادها از طریق مصب و کناره‌های رودخانه قزل‌اوزن وارد فلات ایران شدند و در روستاهایی هم‌چون مادآباد در ۱۵ کیلومتری شهر ماه‌نشان مستقر شدند.