حشره خوار دو گرمی بچه زا، گرگی که از سیل نجات پیدا کرد اما در خیابان مرد به همراه لاکپشت غول پیکر و نهنگ ده متری در موزه ژئوپارک قشم به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کمتر مسافری است که وقتی به قشم می رود از انبوه پاساژها دیدن نکند و سری به بازارهای اصلی آن در شهر قشم و درگهان نزند. گاهی ساعتها مردم در پاساژها وقت می گذرانند و شاید در تمام مدت سفرشان کمتر خواهان بازدید از جاذبه های طبیعی این جزیره باشند چه برسد به بازدید از موزه آن.

در کنار همین پاساژهای انبوه و در هم تنیده جزیره قشم و در میان انبوه ساختمانهای بلند و کوتاه و تبلیغات و بنرهای ریز و درشت، روی یک تابلوی کوچک دیجیتالی نوشته «موزه ژئوپارک قشم»!

کوچکتر از این تابلو سر  یکی از کوچه ها و کنار یکی از همین مراکز خرید، تابلوی کوچکتری مسافران را به سمت موزه هدایت می کند. این موزه قرار است مهمترین ژئوپارک خاورمیانه را معرفی کند. بازدید از این موزه تنها هزار تومان هزینه می برد و نیم ساعت زمان.

حتی اگر کسی قبلا از دره ستاره های قشم بازدید کرده باشد دیگر لازم نیست این هزینه را هم بپردازد. چرا که می توان بلیت دره ستاره ها را به موزه هم تحویل داد.

انسانهای اولیه چشم انتظار گردشگران

موزه ژئوپارک به همه موضوعات جزیره قشم پرداخته است از وجود نشانه های حضور انسان های اولیه تا صنایع دستی عصر معاصر و محیط زیست آن. شاید بخش عمده این موزه همان محیط زیست و حیواناتش باشد که موزه دار برای هر کدامشان قصه ای دارد.

مجسمه های انسان های اولیه که بیش از صد هزار سال پیش در بام قشم زندگی می کردند در این موزه حضور دارد. گوگردهای بلورین و سنگ هایی که برای بخش های مختلفی از سرزمین ایران است در کنار نمک هایی که از غار نمکی قشم جمع آوری شده نیز در ویترین ها نگه داری می شوند با این وجود ۹۵ درصد از دیدنی های این موزه متعلق به جزیره قشم است.

این موزه تحت نظر اداره ژئوپارک سازمان منطقه آزاد قشم است و مدیریت آن هم بر عهده ژئوپارک است همان ژئوپارکی که یک بار از فهرست ژئوپارکهای جهانی خارج شد و دوباره قرار است در روزهای آینده به این فهرست برگردد.

این موزه از سال ۷۹ راه اندازی شده اما همیشه خالی از بازدید کننده بوده است مگر گروههای پژوهشی و دانش آموزان و گردشگرانی که به موزه مراجعه می کنند. آنها همیشه یک جمله تکراری دارند«نمی دانستیم چنین موزه ای هم در قشم وجود دارد.» این جمله آنها به این دلیل است که در هیچ کجای جزیره تبلیغ این موزه را نمی بینند.

در این موزه می توان بزرگترین و کوچکترین پستاندار که یک اسکلت نهنگ و یک حشره خوار دو گرمی است را مشاهده کرد. یکی از دلایل رغبت کسانی که می خواهند نیم ساعت از وقتشان را در این موزه بگذرانند نیز همین است آنها می خواهند بدانند چطور یک حیوان در اندازه تنها دو گرم می تواند سه بچه به دنیا بیاورد و عنوان کوچکترین پستاندار را از آن خود کند.

در این موزه سه گونه لاکپشت در خلیج فارس به نمایش گذاشته شده است لاکپشت معروف «پوزه عقابی» روستای شیب دراز را هم می توان در این موزه دید. لاکپشت دیگر از نوع پشت چرمی است که ۷۲۵ کیلو وزن و دو متر قد دارد. این لاکپشت جزو بزرگترین موجودات خلیج فارس است.  حدود ۷ سال پیش وقتی آب دریا بالا آمد این لاکپشت هم به ساحل رسید و همان جا خوابش برد و وقتی آب پایین رفت. دیگر نتوانست به دریا برگردد. مردم هم نتوانستند کمکش کنند چون سنگین بود تا اینکه مسئولان ژئوپارک لاشه مرده آن را در پارک زیتون پیدا کردند و آن را به موزه آوردند.

داستانی که راهنمای موزه برای هر یک از موجودات و بخش های موزه تعریف می کند به حدی جالب است که موزه را از حالت نمایش تعدادی جانوار تاکسیدرمی شده بیرون می آورد و شوق دیدن بخش های دیگر را بیشتر می کند.مانند داستان خرسی که همراه با سیرک به قشم آمد تا نمایش اجرا کند اما مرد و آن را به موزه اهدا کردند تا تاکسیدرمی شود و یا گرگی که همراه با سیل به جزیره آمد و از مرگ حتمی در سیل و غرق شدن جان سالم به در برد تا اینکه در یکی از خیابان های جزیره با ماشین تصادف کرد و سر از موزه درآورد.

بزرگترین پستاندار قشم یک نهنگ است که سال ۷۹ لاشه آن را در سواحل جزایر ناز پیدا کردند درحالیکه نصف آن از بین رفته بود و در نهایت اسکلتش را به موزه آوردند. این نهنگ ده متر و نیم بوده و با وجود جثه بزرگ اش، ماهی های کوچک پلانتون را می خورده است. ستون فقراتش به قدری طولانی است که یک بخش از دیوار موزه را به خودش اختصاص داده است و جزو بزرگترین پستانداران دنیا محسوب می شود. اما در کنارش حشره خوار کوچک هم جزو پستانداران کم جثه جهان است که کمتر از دو گرم وزن دارد و سه یا ۴ بچه به دنیا می آورد و به آنها شیر می دهد خیلی از افراد آن را با بچه موش اشتباه می گیرند اما این جانور بر خلاف موش پوزه دارد .

این حشره خوار مثل خیلی از موجودات دیگر در مایع آب و فرمالین نگهداری می شود تا سالم بماند. این حیوان آنقدر ضعیف است که با کمترین صدا حتی دست زدن انسان از بین می رود.

حیوانات عجیب هم بخش کوچک اما دیدنی این موزه است که در آن سه حیوان که دو تا از آنها به هم چسبیده هستند را به نمایش گذاشته است این حیوانات فروردین ۸۳ با عمل سزارین مرده به دنیا آمدند.

سفره ماهی که از خودش برق تولید می کند

بخش دیگر این موزه به موجودات دریا اختصاص دارد و انواع ماهی مانند باربار ماهی، که یکی از سیاه ترین و زشت ترین ماهی های دریا که قابل خوردن است و یا سفره ماهی که از خودش برای دفاع برق تولید می کند و روی دیوار موزه پهن شده است.

خرچنگ گیتارزن را هم می شود در این موزه دید که یک دستش بزرگتر از دست دیگرش است و به جای اینکه از رو به رو حرکت کند یک طرفه راه می رود.اینجا ماهی مرکب هم وجود دارد.

در کنار همه پرنده ها و حیوانات قشم وسائل بومی شناسی نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است مانند صنایع دستی زنان و ابزار کار مردان. حتی در چوبی خانه ای که باقی مانده است نیز به این موزه آورده شده تا نشان دهنده بخش کوچکی از وسایل زندگی مردم جزیره باشد.

همه اطلاعاتی که می شود از جزیره قشم به دست آورد به این موزه ختم نمی شود. اما می توان تنها نیم ساعت از زمان خرید و گشتن در پاساژهای قشم را صرف قدم زدن در موزه ژئوپارک قشم کرد. آن هم در فاصله زمانی ۹ صبح تا یک بعد از ظهر و یا از ۵ عصر تا ۹ شب.