دریاچه دوقلوی سیاه گاو، یکی از پدیده‌های نادر کشور و حتی جهان است که در شهرستان آبدانان استان ایلام قرار گرفته است. این اثر طبیعی از دو دریاچه یا چشمه زیبا تشکیل شده که عمق هر کدام از آنها بیش از 20 متر بوده و به وسیله یک کانال رودخانه‌ای طبیعی به عرض 1.5، عمق یک و طول حدود 10 متر به هم متصل شده‌اند.
تصویر دریاچه دوقلوی سیاه گاو

به گزارش جام جم آنلاین ، آب این دریاچه‌ها به اندازه‌ای زلال است که می‌توان تا عمق سه متری آن را که شبیه آکواریومی پر از ماهی است، براحتی مشاهده کرد. آبی که از دریاچه دوم خارج می‌شود، به صورت رود نسبتا پرآبی راهی زمین‌های اطراف می‌شود. اطراف این دریاچه دوقلو را نیز دشت‌ها و کوه‌های نسبتا مرتفع و سرسبز
فرا گرفته که در بهار و با وجود گلزارهای رنگارنگ، نیزارها، آوای پرندگان وحشی و ماهی‌های پرجست و خیز درون دریاچه‌ها، جلوه‌ای بهشت گون می‌یابد و به گردشگاهی افسونگر تبدیل می‌شود.

گرچه این دریاچه از تفرجگاه‌های اهالی آبدانان در فصل بهار و اواخر زمستان به شمار می‌رود، اما زیبایی منطقه و آب و هوای متبوع آن شرایطی را فراهم آورده که در هر فصلی گردشگران را به سوی خود می‌خواند.

از دیگر ویژگی‌های این پدیده نادر، وجود املاح مختلف و گوگردی بودن آب آن و همچنین وجود چشمه‌های جوشان شیرین داخل دریاچه است، اما این پدیده شگفت‌انگیز و تماشایی با وجود همه زیبایی‌هایی که دارد، به دلیل عامل فرسایش، روز به روز در حال کوچک شدن و از دست دادن مساحت خود است.

برای رسیدن به دریاچه سیاه گاو باید از طریق جاده ایلام وارد شهرستان دره شهر و سپس شهرستان آبدانان شد. پس از رسیدن به این شهرستان می‌توان از طریق جاده اصلی آبدانان به شهرستان دهلران و در بین جاده روستای شوشه‌گل به سیاه گاو، به دریاچه دوقلوی سیاه گاو رسید تا این اثر طبیعی زیبا به وسعت سه هکتار را مشاهده کرد.

گردشگاه سراب آبدانان، گردشگاه‌های دامنه کبیرکوه و دینارکوه، گردشگاه منطقه چنار و گردشگاه کنار دریاچه دوقلوی سیاه گاو ازجمله جاذبه‌های شهرستان بکر آبدانان است که این شهر را از دیگر شهرهای این استان متمایز می‌کند.

ضمیمه نوروزی جام جم