استان کردستان خفته در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله جبال زاگرس میانی با طبیعت بکرش، مأمن زیبایی‌های شگفت‌انگیزی است که هر بیننده‌ای از دیدنش انگشت به دهان می‌ماند. اگر دلتان با دیدن زیبایی‌های طبیعت غنج می‌رود، راهی کردستان شوید. پشیمان نخواهید شد. سراغ جاذبه‌های طبیعی‌اش بروید؛ پارک جنگلی آبیدر، دریاچه زریوار، رودخانه سقز، غار کرفتو، آبشارکویله، چهل‌چشمه، منطقه اورامان و… .
تصویر روستاهای پلکانی

به گزارش جام جم آنلاین ، اما یکی از شگفتی‌های این استان، روستاهای پلکانی آن است، از جمله روستاهای پلکانی پالنگان، اورامانات تخت و… که به ماسوله می‌مانند. شاید روستای اورامانات تخت که به هزار ماسوله مشهور است، مهم‌ترین این روستاها باشد که در جنوب شرقی مریوان واقع شده و برگزاری مراسم پیر شالیار آن مورد توجه گردشگران قرار دارد.

پالنگان یکی از روستاهای دهستان ژاورود از توابع شهرستان کامیاران در ۴۷ کیلومتری شمال‌غرب این شهر و در دره تنگی‌ور قرار دارد. رودخانه خروشان تنگی‌ور از میان این روستا می‌گذرد و آن را به دو قسمت تقسیم می‌کند. خانه‌های روستا با سنگ و بیشترشان به صورت خشکه چینی ساخته شده‌اند.

روستای دولاب نیز یکی دیگر از روستاهاست. دولاب در 40 کیلومتری جنوب شهر سنندج در دامنه کوه معروف اوالان، مابین شهر سنندج و کامیاران، از توابع بخش موچش، منطقه اورامان ژاورود شرقی واقع شده است.

قدمت روستای دولاب به بیش از 900 سال پیش می‌رسد. می‌گویند کسی که روستای دولاب را بنا کرد، فردی به نام اسفندیار بود که مقبره‌اش در قبرستانی به نام سید اسحاق قرار دارد که روبه‌روی روستا واقع شده است.

روستای دولاب، آب و هوای معتدل کوهستانی دارد. حدود 160چشمه دائمی، این روستا را زینت بخشیده‌اند و برای همین نیز نامش دولاب یعنی دول ئاو گذاشته است.

مردمان این روستا شافعی مذهب هستند و به زبان کردی و با لهجه اورامی صحبت می‌کنند. این روستا دارای چهار مسجد و خانقاهی متعلق به دراویش قادریه است که در پایین روستا واقع شده و قدمت آن به 270 سال می‌رسد.

ضمیمه نوروزی جام جم