کردستان

سنندج – استان کردستان در دو بخش طبیعی و تاریخی دارای زیبایی های منحصر به فردی است و این جذابیت ها در طول سال به ویژه ایام نوروز چشم انتظار بازدید مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان کردستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و همچنین وجود جاذبه های متعدد تاریخی و طبیعی یکی از استانهای هدف گردشگری در طول سال به ویژه ایام نوروز است و به همین دلیل هر ساله شمار زیادی از مردم کشور راهی این استان می شوند تا از جاذبه های دیدنی آن بازدید کنند.

کردستان جدای از دو مقوله تاریخی و طبیعی در حوزه فرهنگ، آداب و رسوم خاص نیز دارای ظرفیت های نهفته زیادی است و به همین دلیل هم بخشی از مردم کشور راهی کردستان می شوند تا مهمان نوازی و همچنین ویژگی های فرهنگی مردمان این دیار را به چشم خود ببینند.

خانه های تاریخی، تپه های باستانی در کنار روستاهایی با معماری منحصر به فرد از جمله دیگر ظرفیت های گردشگری استان کردستان به شمار می رود که هر چند این جاذبه ها تاکنون به خوبی معرفی نشده اند ولی علیرغم این گمنامی هر ساله میزبان شمار زیادی از مردم استانهای مختلف کشور هستند.

بر اساس اعلام مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان تاکنون نزدیک به ۹۰ اثر طبیعیف گردشگری، تاریخی استان کردستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و یکی از برنامه های اصلی استان افزایش شمار این آثار ثبت ملی شده است.

سید محسن علوی افزود: خوشبختانه استان کردستان در حوزه گردشگری یکی از استانهای مستعد در کشور است و به همین دلیل ما در تلاش هستیم که تمامی این جاذبه های گردشگری و طبیعی را شناسایی و آنها را در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسانیم.

کردستان در حوزه آثار طبیعی دارای جاذبه های منحصر به فردی است که دریاچه زریوار در شهر مریوان یکی از این جاذبه های منحصر به فرد است که علیرغم نامهربانی های مردم با آن ولی همچنان همچون نگینی در کشور می درخشد.

زریوار مریوان که دریاچه ای طبیعی است و آب آن از چشمه های داخلش تامین می شود در حوزه زیست محیطی هم یکی از جاذبه های منحصر به فرد استان کردستان است و به همین دلیل شمار زیادی از مسافران و گردشگران استان برای دیدن زریوار راهی شهرستان مریوان می شوند.

چشمه های خروشان در کردستان به ویژه در شهرستان های کامیاران و سروآباد از دیگر ظرفیت های گردشگری در استان به شمار می رود و به همین دلیل وجود این جاذبه ها نیز به فرصتی برای حضور و ورود گردشگران تبدیل شده است.

روستاهای تاریخی در استان کردستان نیز از دیگر ظرفیت های این بخش به شمار می رود و زمانی که اسم گردشگری در کردستان مطرح شود حتما نام دو روستای پالنگان در شهرستان کامیاران و اورامان تخت در شهرستان سروآباد هم بر زبان جاری می شود.

روستا

روستاهای تاریخی استان کردستان به ویژه دو روستای پالنگان و اورامان به دلیل ویژگی های خاص فرهنگی و همچنین مردمی در کنار معماری منحصر به فرد نه تنها در کردستان بلکه در سطح کشور هم شهره هستند.

شکل خاص معماری روستاهای کردستان و همچنین وجود جاذبه های طبیعی در مسیر رسیدن به این روستاها باعث شده است که طی چند سال اخیر جمع زیادی از مسافران و گردشگران نوروزی نسبت به این جاذبه ها بی تفاوت نبوده و بازدید هم از این مناطق داشته باشند.

کردستان در بخش گردشگری مذهبی هم دارای جاذبه های خاصی است و بر اساس اعلام مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد کردستان، هم اکنون بیش از دو هزار مسجد و مکان مذهبی در این استان وجود دارند.

تاریخی بودن و استفاده از معماری خاص دو ویژگی های اصلی مساجد کردستان است که جدای از کارکرد مذهبی که مساجد دارند، وجود این دو ویژگی باعث شده است که گردشگران و مسافران نگاه ویژه ای به آنها داشته باشند.

مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج، مسجد دو مناره در سقز، مسجد تاریخی روستای آویهنگ از جمله مساجد خاص استان کردستان به شمار می روند که دارای ویژگی های خاص معماری هستند و به همین دلیل نه تنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند بلکه ظرفیتی برای گردشگری این استان هم به شمار می روند.

خانه های تاریخی در شهرهای مختلف استان کردستان به ویژه در سنندج از دیگر فرصت های طلایی برای توسعه گردشگری در این استان به شمار می روند و به همین دلیل معرفی آنها به مردم می تواند در این راستا موثر باشد.

خانه ها و عمارت های قدیمی در سنندج از جمله عمارت خسروآباد، عمارت وکیل، خانه حبیبی و خانه آصف از جمله نمونه های منحصر به فردی هستند که به دلیل نوع معماری و همچنین فضاهای داخلی آنها هر ساله میزبان خیل عظیمی از گردشگران هستند.

موزه سنندج، خانه کرد (موزه مردم شناسی) هر دو در سنندج، قلعه قمچقای در بیجار، کوه آربابا در بانه، غار کرفتو در دیواندره، تپه زیویه در سقز، کوه و پارک جنگلی آبیدر در سنندج، چشمه باباگرگر در قروه و … از دیگر ظرفیت های منحصر به فرد استان کردستان برای گردشگری به شمار می روند.

در کنار تمامی جاذبه های طبیعی و تاریخی استان کردستان باید به مقوله بسیار مهم به نام فرهنگ در این دیار نیز اشاره کرد، فرهنگ کردستان به دلیل ویژگی های خاصی که دارد همواره برای مردم سایر نقاط کشور جذابیت خاصی داشته و دارد.

زبان، لباس پوشیدن، مراسم ها و آئین های خاص از جمله ویژگی های دیگر استان کردستان است که همواره مورد توجه گردشگران و مسافران در ایام مختلف سال به ویژه ایام نوروز قرار گرفته و خیل عظیمی را به سوی خود فرا می خواند.