خراسان‌شمالی یکی از استان‌های سرسبز کشور است که جاذبه‌های طبیعی متنوع و زیبایی همچون دره‌ها و دشت‌های زیبا، چشمه‌ها و آبشارهای پرآب، پارک‌های جنگلی و ملی و مناطق حفاظت شده متعدد را در خود جای داده است.
بجنورد

به گزارش جام جم آنلاین ، یکی از این مناطق که به تفرجگاهی برای شهروندان این استان و دیگر هموطنان تبدیل شده و در کنار برخورداری از چشمه و آبشار از هوای مطبوع و دلپذیری برخوردار است، پارک ملی «بابا امان» بجنورد است.

این تفرجگاه که در 10 کیلومتری شمال شرقی بجنورد و در حاشیه جاده اصلی بجنورد ـ مشهد واقع شده، با پارک جنگلی و استخرهای دیدنی‌اش همواره مسافران بسیاری را برای رفع خستگی به سوی خود می‌کشاند، بویژه به‌دلیل قرار داشتن در کنار جاده اصلی یکی از محل‌های اصلی اتراق مسافران و زائران امام هشتم است که برای سفر به مشهد از مسیر خراسان شمالی عبور می‌کنند.

در گردشگاه بابا امان چشمه‌ای وجود دارد که از دل صخره می‌جوشد و آب آن به استخرهایی می‌ریزد که با اختلاف سطح ساخته شده تا آبشارهای مصنوعی تولید کند.

چشمه بابا امان جزو دسته آب‌های سولفاته کلسیک و سدیک است و مصرف آن صفراآور و ملین و تسهیل‌کننده اعمال گوارشی و دافع سموم است. این پارک که به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری ملی انتخاب شده و یکی از قدیمی‌ترین پارک‌‌های گردشگری در ایران است، امکاناتی چون متل، رستوران، سوپرمارکت، نانوایی، محل استراحت خانواده‌ها و محیط بازی برای کودکان و نمازخانه را در دل خود و در آغوش تپه ها، درختان انبوه و مناظر تماشایی جای داده است و هوای لطیف و شب‌های دل‌انگیز و زیبای آن، هر گردشگری را به‌سوی خود جذب می‌کند.

همچنین روی تپه‌ای از بابا امان محلی به نام قوری و سماور وجود دارد که آنجا محلی برای استراحت کوتاه مدت و نوشیدن چای ساخته شده و دلیل نامگذاری آن هم وجود نمادی بزرگ از قوری و سماور بزرگ به ارتفاع بیش از چهار متر است.

از دیگر جاذبه‌های باباامان وجود شاخه‌ای از رودخانه اترک است که از کنار آن می‌گذرد که باعث شده علاقه مندان علاوه بر ماهیگیری، اوقات فراغت لذت بخشی را کنار آن سپری کنند.

چند استخر پرورش ماهی قزل‌آلا نیز در قسمتی از پارک وجود دارد که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و تبدیل به مرکزی برای ماهیگیری تفریحی و طبخ آن در همان محل شده است.

ضمیمه نوروزی جام جم