عمارت سلیمانیه کرج، بنایی متعلق به دوره قاجار است که مانند نگینی در میان آثار دیدنی استان البرز خودنمایی می‌کند. این عمارت منحصر‌به‌فرد در بافت مرکزی شهر کرج، داخل پردیس کشاورزی (ضلع جنوبی) در میان باغی بزرگ قرار دارد.
تصویر عمارت سلیمانیه کرج

به گزارش جام جم آنلاین ، مجموعه کاخ سلیمانیه بین سال‌های 1224 و 1227 هجری قمری به دستور فتحعلی‌شاه قاجار در یکی از منزلگاه‌های حد فاصل تهران و چمنگاه سلطانیه زنجان در ییلاق خوش آب و هوای کرج ساخته و بعدها به نام پسرش سلیمان میرزا، حاکم منطقه کرج سلیمانیه نامگذاری شد.

مجموعه ثبت ملی شده سلیمانیه در شکل اول، دارای ساختمان‌های متعدد از جمله عمارت گلشن، عمارت در قرمز، باغ فرش‌آباد، باغ اول و دوم، ساختمان کلاه‌فرنگی و ساختمان‌های متعدد دیگری بوده که از این مجموعه بزرگ، تنها ساختمان کوشک آن باقی مانده است.

این بنا، جزو نخستین بناهای ایران است که روی پایه (پیلوت) ساخته شده است. فضای داخلی بنا با تزئینات گچبری و نقاشی دیواری آراسته شده و اهمیت و ویژگی خاص آن به لحاظ دو تابلو دیواری (رنگ و روغن) از سلاطین قاجار است که روی دیوارهای شرقی و غربی تالار مرزی ترسیم شده است.

تابلوی شرقی، آغا محمدخان بنیانگذار سلسله قاجار را به همراه سران ایل قجر نشان می‌دهد و در تابلوی غربی،‌ فتحعلی‌شاه قاجار نشسته بر تخت به همراه فرزندانش به تصویر کشیده شده است.

معمار مجموعه سلیمانیه، محمدحسین‌خان نظام‌الدوله اصفهانی معروف به صدر اصفهانی از معماران برجسته آن دوران است. نقاش تابلوها هم عبدالله‌خان نقاش‌باشی از هنرمندان بنام مشهور دوران قاجار بوده است.

ضمیمه نوروزی جام جم