بهشت گمشده

سیریک با طبیعتی متفاوت، تلفیقی از بیابان های شنی و جنگل در کنار دریا است، جنگل حرا منحصر بفردترین جنگلی که رویشگاهش در دریا است جاذبه ای جالب و باورنکردنی است.

 سیریک سرزمینی است که بیابان و دریا در کنار هم دارد، هر چند که سبزی و جنگلهای انبوه معمولا گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند و انسان به دنبال طبیعت و محیط های سرسبز است اما شهرستان سیریک نه تنها از طبیعت سبز جنگلهای حرا و مزارع کشاورزی و باغهای نخیلات برخوردار است بلکه از طبیعت زیبای بیابانی که خفته در کنار دریای عمان است جذابیت خاص خود را دارد و این طبیعت زیبا و شگفت انگیز نگاه هر بیننده ای را به سوی خود جذب می کند.

هر چند این طبیعت شگفت انگیز به طور کامل و واضع به گردشگران معرفی نگردیده و به مانند گنجینه ای است که در دل بیابان و در زیر هزاران خرمن از خاک پنهان گشته است اما چند سالی هست که این نقطه از کشور زیبای ما به هم وطنان و دنیا در حال معرفی است، همین امر باعث شده که هر سال نسبت به سالهای گذشته موج مسافران به این سمت سرازیر شود. به طوری که در سال گذشته سیریک میزبان بیش از ۱۵ هزار مسافر نوروزی بوده است.

تالاب بین المللی خورآذینی در انتظار گردشگران

تالاب بین المللی خور آذینی شامل جنگل های حرا که ویژگیهای خاص خودش را دارد و یکی از چهار تالاب بین المللی هرمزگان به حساب می آید و رویش درختان چندل در کنار درختان حرا، تالاب بین المللی خورآذینی را به یکی از زیباترین تالابهای دنیا تبدیل کرده است.

این تالاب با ۵۰۰ هکتار وسعت در ۱۵ کیلومتری بندرسیریک واقع شده است. در هنگام مد، تاج درختان در جنگل های حرا بالاتر از سطح آب شور دریا دیده می شود و دیده شدن بقیه اندامهای درختان زیر آب شور دریا از شگفتی های طبیعت است.که چشم هر بیننده ای را به سوی خود جذب می کند.

یکی از زیبایی های دیگر این تالاب، پناهگاهی امن برای انواع پرندگان مناطق گرمسیری و مهاجر است، همچنین به علت انباشته شدن رسوبات حاصل از بین رفتن درختان حرا و استفاده موثر آبزیان از این ذرات، این تالاب به زیستگاه دائمی خرچنگ، ماهی گِل خورک و پرندگانی مانند “اِگرتها” تبدیل شده است.

فرماندار سیریک با عنوان اینکه تمام دستگاهای اجرایی غیر از اینکه برای خدمات رسانی به مسافران نوروزی برای جذب هر چه بیشتر گردشگران اقدامات لازم را انجام دهند، گفت: از ماه​های قبل تمام دستگاهای اجرایی جلسات خود را شروع و تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده اند.

سعید الله مبارکی به معرفی اماکن گردشگری پرداخت و افزود: نقطه به نقطه از این خاک کشور ما ایران می تواند برای هر مسافری جذاب و تازگی داشته باشد و به بندرگاهای سیریک، بندر کوهستک و خور آذینی و چند بندر کوچک دیگر در سیریک اشاره کرد.

وی از وجود تالاب بین المللی موجود در این شهرستان هم گفت: این تالاب از جنگل های حرا و چندل تشکیل شده است که چشم انداز زیبایی در طول روز برای هر بیننده ای نیز دارد.

فرماندار سیریک افزود: امسال غیر از مدارس آموزش و پرورش و منازل مردم یک باب هتل آپارتمانی به مکانهای اسکان مسافران نوروزی افزوده شده است.

مبارکی، شهرستان سیریک را شهری توریستی تجاری خواند و گفت: سیریک به علت هم مرز بودن با کشورهای خلیج فارس از بازارهای تجاری خوبی که از اجناس خارجی اشباه شده است برخوردار است.

وی به فرهنگ مردمان سیریک هم اشاره ای کرد و افزود: فرهنگ مردم سیریک بلوچی می باشد که این قوم چه از نظر پوشش، صحبت، مراسمات و فرهنگ غنی اینها برای مردم دیدنی است.

فرماندار سیریک خاطر نشان کرد: هر چند متاسفانه محلی برای عرضه مستقیم صنایع دستی مردم این منطقه نیست اما با حضور در بین مردم می توان نوع پوشش و فرهنگ دل نشین بلوچی و آداب و رسوم بلوچی مردم سیریک به خوبی آشنا شد.

مبارکی با تاکید به مسافران برای استفاده از غذاهای محلی و بومی سیریک اضافه کرد: سیریک از چند غذای محلی برخوردار است که به تمام رستورانها تاکید بر تهیه غذاهای محلی برای مسافران گردیده است تا که مسافران بهرمند گردند.

بازاری که یک پای ثابت جذب گردشگر برای شرق استان هرمزگان است

بازار میشی بازاری است که توانسته بیشترین سهم جذب گردشگراین شهرستان را به خود بگیرد که در طول سال این مسافران را به سمت خود را می کشد که معمولا بیشترین آنها از استانهای جنوبی کشور هستند که اوج این سفرها در تعطیلات نوروزی به بیشترین حد خود می رسد،از ویژگیهای این بازار وجود اجناس و کالاهای خارجی است و برخورداری از قیمت مناسب که باعث رضایت این مسافران گردیده است.

رییس اتاق اصناف سیریک با این عنوان که اصناف از۱۵ اسفند سال جاری آماده خدمات رسانی به مهمانان نوروزی هستند، گفت: اتحادیه های صنفی برای بعضی از واحدهای صنفی خدماتی و خدمات فنی لیست برنامه کاری شبانه روزی و شیفت بندی اعلام شده است

محمد پیمانه پر با بیان اینکه بازار سیریک بیشترین سهم گردشگر به سیریک از آن خود کرده است، افزود: مردم به دنبال تفریح و خرید خود هستند که منطقه سیریک هم در بحث تفریح ازساحل و مکانهای تفریحی دیگری برخوردار است و هم در بحث خرید بازار های خوبی برای خرید مهمانان وجود دارد.

وی اظهارداشت: تنظیم لیست کشیک واحدهای ۱۰رسته صنفی برای ایام نوروز که از ۱۵ اسفند ماه سال جاری شروع و تا ۱۵ فروردین ۹۴ ادامه دارد، و این واحدهای صنفی شامل(نانوایی، آژانس، تعمیرکاران اتومبیل با موتور سیکلت، آپاراتی، تعویض روغنی، سوپرموادغذایی و لبنیات، رستورانها، اغذیه فروشان، باطری سازی جهت رفاه حال مهمانان نوروزی صورت گرفته است.

پیمانه پر افزود:تشکیل ستاد نوروزی در اتاق اصناف به اتفاق اتحادیه ها و واحدهای صنفی که این ستاد از اول اسفندماه شروع به کارکرده و تاکنون ۳ تا جلسه داشته و ۷ مصوبه و تمام این تمهیدات برای حال مهمانان نوروزی صورت گرفته است.

شهرستان سیریک در ۱۷۰ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان هرمزگان بندر عباس قرار دارد که بعنوان بهشت گمشده معروف بوده اما چند سالی هست که نظر خیلی از گردشگران به خود را جلب کرده و همه ساله در ایام نوروز مهمانان زیادی به این منطقه برای دیدن مکانهای توریستی و گردشگری می آیند که سر آمد اینها خور آذینی، بازار میشی و سیریک ،ساحل بندر سیریک، ساحل بندر گروگ و بندر کوهستک در این خصوص نیزمی توان نام برد.