تپه باستانی ماسور
خرم آباد – خبرگزاری مهر: تپه باستانی ماسور به عنوان یکی از آثار تاریخی ثبت شده لرستان از بقایای شهر قدیمی خرم آباد محسوب شده که طی سالهای گذشته شاهد ساخت و سازهای زیادی در حریم خود بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تپه باستانی ماسور به دلیل واقع شدن در بافت شهری شاهد تعرض هایی به حریم خود بوده است به طوریکه طی سالهای گذشته ساختمان هایی در حریم این اثر تاریخی ثبت شده در فهرست ملی احداث شده است.

این در حالیست که ساماندهی این تپه باستانی و ایجاد سایت های گردشگری در کنار آن در گرو آزادسازی حریم این اثر تاریخی است، موضوعی که به دلیل قرار گرفتن این اثر در محدوده شهر خرم آباد همکاری بین بخشی دستگاههای مرتبط از جمله میراث فرهنگی و شهرداری را می طلبد.

محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هفته گذشته در سفری که به استان لرستان داشت بازدید از وضعیت این تپه باستانی را در دستور کار قرارداد تا بتوان راهکاری برای ساماندهی این اثر اندیشید.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آزادسازی حریم تپه باستانی ماسور خرم آباد عنوان کرد: با رایزنی های صورت گرفته توسط مسئولین استانی تعداد زیادی از ساختمان هایی اطراف محوطه تپه ماسور تخلیه و خریداری شده اند.

طالبیان بر ضرورت همکاری دیگر دستگاهها برای رفع کامل تعرض ها به حریم این تپه باستانی تاکید کرد و بیان داشت: در صورتیکه کل مجموعه با همکاری مدیران و متولیان امور شهری آزادسازی شود سازمان میراث فرهنگی کشور هزینه های لازم برای کاوش در محل این تپه باستانی را تامین خواهد کرد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: همچنین این سازمان آمادگی دارد برای تبدیل این تپه به یک سایت موزه ای و گردشگری بخشی از اعتبارات مورد نیاز را پرداخت کند.

طالبیان با اشاره به قدمت تپه باستانی ماسور خرم آباد یادآور شد: این ظرفیت در مجموعه تپه باستانی ماسور وجود دارد که به مجموعه ای بی نظیر و منحصر بفرد در لرستان تبدیل شود.

این سخنان در حالی مطرح می شود که در دور اول سفر هیئت دولت به استان لرستان بر ضرورت ساماندهی وضعیت کنونی تپه باستانی ماسور تاکید شده است.

در مصوبه دولت آمده است که با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی، استانداری لرستان و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موضوع جابجایی ساکنان منطقه تپه ماسور در شهرستان خرم‌آباد ظرف سه ماه بررسی و نتیجه به معاونت امور اجرایی رئیس جمهور ارائه شود.

از تاریخ تصویب این مصوبه نزدیک به 8 سال می گذرد ولی همچنان فعالیتهای چندانی در این زمینه صورت نگرفته تا آخرین پیگیری ها در این زمینه به خریداری برخی ساختمانهای مسکونی حریم تپه باستانی ماسور از سوی میراث فرهنگی بازگردد.

تپه باستانی ماسور به لحاظ اهمیت فرهنگی و قدمت چند هزار ساله به شماره ۱۵۵۳در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده ولی در حال حاضر این تپه باستانی در محاصره ساختمانهای مسکونی قرار گرفته است.

این تپه که به مرور زمان و با دست کاری انسان به تلی از خاک تبدیل شده به منطقه‌ای مسکونی بنام “تپه ماسور” معروف است.