گنجینه این هفته، متنوع‌تر از هر هفته پیش چشمان شما قرار گرفته است. از پارک پردیسان گرفته تا کوه خواجه در سیستان را به شما معرفی کرده‌ایم و البته ذکری از آثار مهمی هم کرده‌ایم که در این هفته، مناسبتی در موردشان وجود دارد. مثل امامزاده صالح تهران، پل ورسک، گورستان ظهیرالدوله و شهر سوخته.
تصویر ورسک در 80 سالگی

به گزارش جام جم آنلاین ، 26 فروردین 1383، موزه تنوع زیستی پارک پردیسان که سومین موزه از این دست است؛ در پارک ملی پردیسان افتتاح شد.

پارک پردیسان در بزرگراه همت تهران قرار دارد و یکی از تفرجگاه‌های طبیعی تهران است. با این حال علاوه بر استفاده از ابعاد طبیعی این پارک، می‌توانید از موزه تنوع زیستی هم که با زیربنای 1800 مترمربع در بخش‌های گیاهی، جانوری، سنگ، فسیل و کانی در این پارک قرار گرفته دیدن کنید.

جالب است بدانید که تقسیم‌بندی بخش‌های مختلف این پارک بر مبنای مناطق جغرافیای جهان است و از این رو این مکان، محل خوبی برای آموزش کودک یا نوجوان شما نیز هست.

27 فروردین 977 خورشیدی، روزی است که در آن کار ساخت حمام گنجعلی خان کرمان، پایان یافت و این حمام برای استفاده عموم گشایش یافت. حمام گنجعلی خان البته ‌از بخش‌هایی است که همگی منسوب به گنجعلی خان، حاکم کرمان در زمان صفوی شده است.

او برای رفاه حال مردم اقدام به تاسیس مراکز عمومی و خدماتی نظیر میدان، مدرسه، مسجد و حمام کرد. مثل تعدادی دیگر از حمام‌های ایرانی، ساختار کلی حمام می‌تواند برای ما استفاده کنندگان از حمام‌های لوکس امروزی تماشایی باشد ضمن این که این حمام، ‌‌ظرافت خاصی در معماری مثلا در کاشیکاری دارد که جالب توجه است.

28 فروردین 1351 روزی است که در آن دو بقعه امامزادگان مدفون در شمیرانات تهران به عنوان اثر ملی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

نخستین بقعه امامزاده قاسم است که در روستای دژ علیای شمیرانات قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید کمی از میدان تجریش هم بالاتر بروید، اما اگر برای این کوهنوردی، رمقی نداشتید می‌توانید در همان میدان تجریش سری به امامزاده صالح بزنید.

علاوه بر استفاده از محیط معنوی این دو بقعه، شما خواهید توانست از بافت تاریخی محلات و نیز بازار و تکیه تجریش هم بهره ببرید. در همین روز و البته 29 سال بعد، میدانی به نام میدان باغ یا ارگ در کرمان که از آثار مربوط به دوره پهلوی هست نیز در فهرست آثار ملی ثبت شد.

میدان ارگ کرمان، به نوعی بافت تجاری هم دارد و از این رو می‌تواند مقصدی برای دیدن بخشی از بازار مردمی کرمان هم باشد. همچنین در بیست و هشتم فروردین 1385 بود که موزه هنرهای معاصر فلسطین در تهران افتتاح شد. این موزه که در تهران و جنب سفارت فلسطین قرار گرفته، زیر نظر فرهنگستان هنر اداره می‌شود و بخشی از آثار هنری هنرمندان معاصر فلسطینی در آن نگهداری می‌شود.

29 فروردین 1315 روزی است که در آن عملیات ساخت و نصب پل ورسک در محور راه‌آهن شمال پایان یافته است. پل ورسک که از شاهکارهای مهندسی است بین دو کوه و با ارتفاعی بیش از صد متر و طول بیش از 60 متر، ساخته شده است.

این پل در نزدیکی روستایی به همین نام ‌ قرار‌گرفته و از این رو شما خواهید توانست علاوه بر دیدن خود پل که به یکی از جاذبه‌های سیاحتی تبدیل شده است؛ به دیدن روستای ورسک و طبیعت سواد کوه و قائمشهر هم بروید.

29 فروردین البته در سال 1319، روز پایان ساخت بندرگاه بوشهر و در سال 1352 آغاز فعالیت برای ساخت اتوبان تهران کرج بوده است. دو زیر ساخت حمل و نقلی که اولی حالا دیگر می‌تواند بعد از 80 سال، به عنوان یک اثر تاریخی جلوه نمایی کند و دومی محل عبور بسیاری از ما برای رسیدن به ابتدای جاده چالوس است.

جاده‌ای که خیلی از ایرانیان، حداقل یک بار از طریق آن، خود را به جنگل‌های سبز و دریای آبی مازندران رسانده‌اند.

در این روز البته وقایع دیگری هم رخ داده که از نظر گردشگری شهری می‌تواند جالب باشد. نخستین واقعه، آتش سوزی سینما آزادی در سال 1376 شمسی است که البته بعدها، این سینما به همت شهرداری مورد بازسازی قرار گرفت و در حال حاضر، پررونق‌ترین پردیس سینمایی شهر است.

واقعه بعدی هم درگذشت سیدهادی میرمیران از معمارهای مشهور ایرانی است و از آثار برجسته او می‌توان به ساختمان موزه ملی آب ایران و نیز طرح کتابخانه ملی ایران اشاره کرد.

30 فروردین، روز جهانی محوطه‌ها و یادمان‌هاست و ما هم در ایران از این محوطه‌های تاریخی کم نداریم. از محوطه شهر سوخته در زابل سیستان گرفته تا سیلک کاشان و ای گل در آران و بیدگل. محوطه‌هایی که بیش از هر چیز دیگری، نماد تمدن‌های از دست رفته و زندگی‌های نیاکان ماست.

31 فروردین 1308 شمسی، روزی بوده که حاج محمد میرزا کاشف‌السلطنه که او را به عنوان بنیانگذار صنعت چای در ایران می‌شناسند درگذشته است. در این روز اگر گذارتان به لاهیجان، شهر سر سبز استان گیلان افتاد می‌توانید از کنار جنگل معروف به شیطان کوه و البته استخر لاهیجان کمی پیاده گز کنید و به موزه صنعت چای بروید تا هم با این نوشیدنی محبوب در ایران و هم با آقای کاشف السلطنه آشنا شوید و هم البته از طبیعت این شهر بهره ببرید.

اول اردیبهشت یکی از شلوغ‌ترین روزها در تقویم میراث فرهنگی است. این روز (در سال 1330) روز درگذشت محمد تقی بهار، شاعر، پژوهشگر و سیاستمدار ایرانی است که اگر می‌خواهید بر سر مزارش حاضر شوید و فاتحه‌ای برای او بخوانید باید به گورستان ظهیرالدوله در بالای میدان تجریش تهران بروید. جالب است اگر بدانید درست در همین روز هم هست که گورستان ظهیرالدوله در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

در این روز همچنین سهراب سپهری، شاعر و نقاش ایرانی هم دار فانی را وداع گفته که برای زیارت قبر او می‌توانید به مشهد اردهال از توابع شهرستان کاشان بروید. سهراب در حیاط کنارین امامزاده سلطانعلی دفن شده است. شهرت امامزاده مشهد اردهال، بیش از هر چیز به خاطر مراسم قالیشویانی است که به صورت سنتی در هفته دوم مهرماه هر سال برگزار می‌شود.

ثانیا در این روز بود که در سال 1345 یعنی درست پنجاه سال پیش، کوه خواجه، تنها عارضه طبیعی دشت سیستان که یک کوه باستانی است و نیز شهر سوخته زابل در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. شهر سوخته سیستان را به جرات می‌توان در فهرست ده اثری قرار داد که هر ایرانی باید در طول زندگی خود ببیند تا با تمدن پیشرفته‌ای که در هزاران سال پیش داشته بیشتر آشنا شود.

اول اردیبهشت، سالروز ثبت حمام گله داری و معبد هندوها باقی مانده از دوره قاجار و پل لاتیدان، مربوط به دوره صفویه و نیز قلعه هرمز مربوط به دوره صفویه در جزیره هرمز هم هست که برای تماشای همه آنها باید راه استان هرمزگان را در پیش بگیرید.

مصطفی مسجدی آرانی – ضمیمه چمدان