البرز

البرز روستاهای زیادی دارد که نام آنها برای بسیاری از ما ناآشناست، روستاهایی که شناخته شده نیستند ولی بدون شک قطعه‌ای از بهشت گم شده ایران زمین محسوب می‌شوند.

یکی از این روستاها ایپک نام دارد. این روستا که در 14 کیلومتری شهرستان اشتهارد قرار گرفته و دارای آب و هوایی نیمه خشک است. اکثر گردشگران، ایپک را به خاطر محیط بکر و طبیعت دست نخورده‌اش دوست دارند. ایپک که به معنای ابریشم است در تابستان میزبان مسافرانی است که از گرما فراری‌اند و به دنبال درختی هستند که درسایه آن پناه بگیرند. اکثر ساکنان این روستا که 200 خانوار هستند به زبان آذری صحبت می‌کنند و شغل غالب آنها دامداری و کشاورزی است. ایپکی‌ها مهمان نوازند و با آغوش باز از مسافران ناخوانده خود میزبانی می‌کنند.

محمد صفر خانی، دهیار روستای ایپک درباره تعداد جمعیت ساکن در این روستا گفت: هم اکنون 700 نفر درقالب 200 خانوار در این روستا زندگی می‌کنند. البته روستای ایپک حدود 300 نفر نیز جمعیت شناور دارد که در فصل بهار و تابستان به جمعیت ثابت آن اضافه می‌شود. اکثر جمعیت شناور روستای ایپک را اقوام و دوستان روستانشینان تشکیل می‌دهند و کمتر شاهد حضور افراد ناشناس و غریبه در این روستا هستیم.

وی در خصوص شغل اهالی این روستا گفت: ساکنان ایپک غالبا دامدار هستند و برخی از آنها نیز به کشاورزی مشغول هستند. علاوه براین دراین روستا 15 واحد مرغداری نیز فعال است که برای عده‌ای اشتغال‌زایی کرده است.

اغلب قنات‌های روستای ایپک خشک شده‌اند

صفرخانی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته کشاورزی این روستا رونق خود را از دست داده و تعداد محدودی از زمین‌های کشاورزی و باغات باقی مانده است.

این مسئول، کاهش منابع آب‌های زیرزمینی و خشک شدن قنات‌ها را از مهمترین دلایل از رونق افتادن فعالیت‌های کشاورزی این روستا دانست و گفت: تا کمتر از دو دهه پیش بیش از 20 قنات در این روستا وجود داشت که حالا بیشتر آنها خشک شده‌اند و تعداد قنات‌هایی که باقیمانده از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است. بسیاری از چشمه‌هایی که این قنات‌ها را سیراب می‌کرد حالا خشک و بی‌جان شده‌اند.

وی ادامه داد: برای رفع مشکل کم آبی، اهالی چندین بار اقدام به حفر چاه‌های عمیق کرده‌اند ولی به دلیل کاهش قابل توجه منابع آب‌های زیرزمینی حتی از این چاه‌ها هم آبی بیرون نیامد. هم اکنون تنها در 100 هکتار از زمین‌های این روستا، کشاورزی و باغداری انجام می‌شود. انگور، بادام و گردو مهمترین محصولاتی است که در زمین‌ها و باغات این روستا کاشته می‌شود.

کشت دیم در روستای ایپک اقتصادی نیست

صفرخانی توضیح داد: وضعیت آب این روستا همیشه به این شکل نبود و در روزگاری نه چندان دور اهالی ایپک هیچ مشکلی برای تامین آب کشاورزی خود نداشتند. کمتر از سه دهه پیش بارندگی‌های این روستا آنقدر خوب بود که اهالی محصولات دیم می‌کاشتند و از این طریق روزی خود را تامین می‌کردند. متاسفانه حدود 15 سال است وضعیت بارندگی‌ها به شدت افت کرده به طوری که اهالی این روستا بیش از 10 سال است که برفی که روستا را سفید پوش کند، ندیده‌اند.

دهیار ایپک خاطرنشان کرد: کاهش بارندگی‌ها باعث شده کشت دیم دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد. حالا بسیاری از اهالی این روستا کشاورزی را رها کرده‌اند و به کار در واحدهای شهرک صنعتی اشتهارد مشغول شده‌اند.

وی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری این روستا گفت: کوه‌هایی که دورتا دور این روستا را احاطه کرده‌اند، در فصل بهار و تابستان گردشگران را به سمت خود می‌کشانند. ‌امام زاده سید احمد (ع)نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این روستا است که حاجتمندان روستاهای اطراف را نیز به سوی خود می‌کشاند. ایپک به نسبت روستاهای دیگر شهرستان اشتهارد خنک‌تر است به طوری که همیشه تا 10 درجه با روستاهای مجاور خود تفاوت دمایی دارد.

طرح ساخت بوستان روستای ایپک مسکوت مانده است

صفرخانی توضیح داد: این اختلاف دما باعث می‌شود گردشگران در فصل گرم سال با خیال راحت‌تری به این روستا سفر کنند. چند سال پیش برای رونق گردشگری روستای ایپک طرح‌های مختلفی پیشنهاد شد که یکی از آنها ساخت بوستان در محوطه این روستا بود. برای ساخت این بوستان حدود 10 هکتار از زمین‌های این روستا توسط جهاد کشاورزی درخت کاری شد ولی ازآن زمان تاکنون این طرح متوقف شده و پیشرفتی نداشته است.

وی گفت: قرار بود با همکاری بخش خصوصی آلاچیق، رستوران و مراکز اقامتی دراین بوستان ساخته شود ولی متاسفانه این طرح عملیاتی نشد. دهیاری درصدد این است که وظیفه ساماندهی و نگهداری از این بوستان را به عهده بگیرد، چون هم اکنون این بوستان متولی خاصی ندارد و همین باعث شده تعدادی از درخت‌های آن خشک شوند.

دهیار روستای ایپک درباره امکانات رفاهی این روستا گفت: خوشبختانه تمامی ساکنان این روستا از نعمت آب، گاز، برق و تلفن برخوردار هستند و در این خصوص مشکلی ندارند. علاوه بر این راه‌های این روستا نیز به طور کامل آسفالت شده و مسافران و ساکنان این روستا هیچ مشکلی برای تردد ندارند.

اشتغال مهم‌ترین دغدغه اهالی روستای ایپک

صفرخانی گفت: گردشگری روستایی می‌تواند به منبع درآمد مناسبی برای روستائیانی تبدیل شود که غالبا در تامین هزینه‌های زندگی خود با مشکل مواجه هستند. اگر روستاییان درمحل زندگی آبا و اجدادی خود بتوانند به راحتی کسب درآمد کنند کمتر شاهد مهاجرت آنها به شهرها و درنهایت خالی شدن روستاها خواهیم بود.

دهیار روستای ایپک در پایان گفت: برای رونق گردشگری روستایی از یک طرف رسانه‌ها اطلاع‌رسانی مناسبی داشته باشند و از سوی دیگر مسئولان برای ایجاد زیرساخت‌های لازم گردشگری در روستاها تلاش کنند.

گزارش از المیرا اگیر، خبرنگار ایسنای منطقه البرز