روزنامه “دیلی میل” همگام با دیگر رسانه‌های پرتیراژ دنیا، با انتشار گزارشی درباره چشم‌انداز روشن گردشگری ایران نوشت: «با بهبود روابط میان ایران و غرب‌، اکنون سواحل‌، معماری اسلامی فوق‌العاده و غذاهای باورنکردنی ایرانی می‌توانند این کشور را در میان “پربازدیدترین مقاصد گردشگری جهان در سال 2016” قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ نشریه انگلیسی «دیلی میل» در گزارشی با اشاره به اجرایی شدن توافق هسته‌ای که به رفع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران می‌انجامد، به آثار این بهبود روابط بر صنعت گردشگری ایران و چشم‌انداز آن در سال آینده میلادی پرداخته است.

33پل

 

گردشگران انگلیسی و آمریکایی که برای تماشای دیدنی‌هایی مانند 33 پل به ایران می‌روند، باید از قبل ویزا گرفته باشند.

در این گزارش آمده است: ایران که کشوری غنی از لحاظ گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی است، در روزهای آینده از یک بسته سرمایه‌گذاری شامل 1300 پروژه برای جذب ‌سرمایه‌گذاری‌های خارجی و تقویت صنعت گردشگری خود رونمایی می‌کند.

دیلی‌میل به نقل از «مسعود سلطانی‌فر»، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران نوشت، سیاست‌های اعتدالی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و تسهیل قوانین مربوط به صدور روادید، درهای ایران را به سوی گردشگران خارجی می‌گشاید.

حتی پیش از این که تحریم‌ها علیه ایران رفع شوند، تعداد گردشگران خارجی ورودی به ایران در هر دو سال گذشته با 12 درصد رشد همراه بوده است.

ایران در سال 2014 پذیرای پنج میلیون گردشگر از سراسر جهان بود که در نهایت درآمد 7.5 میلیارد دلاری را برایش به ارمغان آورد که در این میان نیمی از گردشگران ورودی به ایران مسلمان شیعه و نیمی دیگر شامل گردشگرانی از اروپا‌، آمریکای شمالی و شرق آسیا بودند.

پیست‌های اسکی

 

تهران دارای پیست‌های اسکی ‌فوق‌العاده‌ای است که هر اسکی‌باز حرفه‌ای را به وسوسه می‌اندازد.

دیلی‌میل در ادامه گزارش خود آورده است: رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران از سونامی حضور گردشگران خارجی در ایران صحبت کرده، اگرچه وزارت امور خارجه آمریکا هنوز به مسافرانش هشدار می‌دهد که با دقت خطر سفر به ایران را در نظر بگیرند.

«بکی پمبرتون»، نگارنده این گزارش می‌نویسد: این امیدواری وجود دارد که ایران تا سال 2025 بتواند تعداد گردشگران خارجی ورودی خود را به 20 میلیون نفر در سال برساند تا درآمدهای حاصل از این صنعت گردشگری به 30 میلیارد دلار افزایش یابد، اما در حال حاضر ایران با کمبود امکانات اقامتی و حمل و نقل مناسب برای این تعداد گردشگر مواجه است.

هم‌اکنون 1100 هتل و مهمانخانه در ایران مشغول کارند که از این تعداد 130 هتل 4 یا 5 ستاره هستند که طبق اعلام مقامات، این رقم در 10 سال آینده به 400 هتل برسد.

روستای ابیانه

 

روستای ابیانه در کاشان با خانه‌های کاهگلی و تراس‌های چوبی، نماد شگفت‌انگیزی از زندگی روستایی است

ماه گذشته یک شرکت ایرانی قراردادی را با گروه هتل‌های بزرگ «اکور» فرانسه به امضا رساند تا بر این اساس هتل‌های «نوووتل» و «ibis»برای مدت 15 سال در ایران مجوز فعالیت داشته باشند،‌ قراردادی که در 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

«دیلی میل» در گزارش خود،‌ به معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری ایران پرداخته تا شهروندان خود را به سفر به ایران تشویق کند.

پرسپولیس

پایتخت کهن پارسی توسط امپراطورهای پارس از داریوش تا خشایارشاه ساخته شد و ساخت آن با سقوط سلسله هخامنشی متوقف شد و بقایای باقیمانده از این شهر به سال 5150 قبل از میلاد باز می‌گردد که یک جواهر باستانی محسوب می‌شود.

اصفهان

یکی از بزرگترین شهرهای جهان که در فاصله 211 مایلی در جنوب تهران قرار دارد و از آن به عنوان اوج هنر و معماری اسلامی یاد می‌شود. اصفهان دارای کاخ‌ها‌، مساجد‌ و خانه‌های تاریخی است که در کنار باغ‌های فوق‌العاده‌ای ساخته شده‌اند. این شهر شلوغ با خیابان‌های پر درخت خود دارای بازارها و مغازه‌هایی است که آثار و صنایع هنری منحصر به فردی را ارائه می‌دهند.

کوه دماوند

 

دریاچه مصنوعی “دربندیخان” نیز همتای جاذبه‌های تاریخی و باستانی ایران، برای گردشگران جذابیت‌های زیادی دارد.
دربندیخان

مرتفع‌ترین کوه خاورمیانه با 18 هزار و 400 فوت ارتفاع که بلندترین قله آتش‌فشانی قاره کهن نیز محسوب می‌شود. گردشگران ورودی به تهران می‌توانند قله دماوند را از فاصله دور ببینند.

در طول سال مسیرهای متفاوتی برای کوهنوردان برای صعود به دماوند وجود دارد. همچنین منطقه گردشگری برای اسکی نیز در آن است که منطقه‌ای محبوب برای گردشگران زمستانی خاورمیانه از اواسط نوامبر تا ماه می محسوب می‌شود.

دره الموت

آنهایی که در فکر جایی دورتر با حس واقعی مهمان‌نوازی ایرانی هستند، می‌توانند خانه‌ای در دره الموت اجاره کنند. در این چشم‌انداز تپه‌ای و پرشیب‌، چندین قلعه و دو ارگ دوران اسماعیلی دیده می‌شود.

کاشان

شهر کاشان با خانه‌های تاریخی‌، باغ‌های معروف ایرانی و یک بازار زیبا،‌ دارای جاذبه‌های فراوانی برای گردشگران است. این شهر در سطح بین‌المللی برای فرش‌، ابریشم‌ و دیگر منسوجات‌اش شهرت دارد.

عالی قاپو

همچنین معماری سنتی ایرانی، بادگیرها و حیاط‌های زیبا را می‌توان در خانه بروجردی‌ها در کاشان تماشا کرد.

 

توافق هسته‌ای میان ایران و غرب مطمئنا بازدید گردشگران خارجی از مکان‌هایی چون عالی قاپو را افزایش خواهد داد

پایتخت‌های کهن

ایران جواهری در خاورمیانه با 19 اثر ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو دارای مکان‌های برجسته و منحصر به‌فرد تاریخی است. شوش (پایتخت کهن ایلامی‌ها)،‌ اکباتان (پایتخت کهن هخامنشیان) و همچنین پاسارگاد که توسط کوروش بزرگ ساخته شده، از جمله جاذبه‌های فوق‌العاده ایران هستند. اکباتان محل اقامت تابستانی شاهان هخامنشی و یکی از اقامتگاه‌های شاه‌های اشکانی بوده است.

یزد

قدیمی‌ترین شهر خشتی جهان که میزبان معابر آتش‌زرتشتیان و برج سکوت است. این شهر تاریخی دارای بادگیر‌های زیبایی نیز هست که یک سیستم تهویه هوای قدیمی محسوب می‌شود.

شیراز

شیراز که به شهر شعر و ادب و باغ‌های دلگشا معروف است. گردشگران می‌توانند از این مناظر و همچنین کاخ‌ها و بازار زیبای این شهر دیدن کنند.

 

غذایی مانند فسنجان اصلا شبیه آنچه تاکنون در دیگر کشورها تجربه کرده‌اید نیست

غذاهای ایرانی

فسنجان

ایرانی‌ها عاشق غذا هستند، و گردشگران می توانند غذاهایی را به ویژه همراه با برنج، بادمجان، گوشت کباب شده، انار و گردو، لیمو، آلو و دارچین و زعفران در ایران تجربه کنند. گردشگران خارجی که طعم غذاهای ایرانی را چشیده‌اند، معتقدند غذاهای ایرانی اصلا شبیه آنچه تاکنون در دیگر کشورها تجربه کرده اید نیست. فقط کافی است یک‌بار غذایی مانند فسنجان را تجربه کنید.