چنشت

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی، روستای چنشت که به لحاظ پوشش محلی به سرزمین رنگ‌های ایران معروف است، گفت: این روستا به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان خراسان‌جنوبی شناخته شده که همه ساله در ایام تعطیل پذیرای گردشگرانی زیادی از سایر نقاط ایران است.

مرتضی عربی در گفت‌وگو با ایسنا منطقه خراسان‌جنوبی، گفت: روستای چنشت از توابع بخش مود شهرستان سربیشه در 60 کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان قرار دارد.

وی ادامه داد: روستای چنشت که به لحاظ پوشش محلی به سرزمین رنگ‌های ایران معروف است با جاذبه‌های زیبای طبیعی، تاریخی و فرهنگی به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری خراسان‌جنوبی در اغلب ایام سال گردشگران زیادی از استان و خارج از استان را در خود جای می‌دهد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی، افزود: این روستا به دلیل استقرار داخل ارتفاعات جنوب شهرستان بیرجند و استقرار در میان باغات گردو و دیگر میوه‌ها چشم‌انداز کوهستانی زیبا و جذابی از تلفیق طبیعت و بافت مسکونی پدید آورده است.

عربی تصریح کرد: از دیگر جاذبه‌های مهم گردشگری و طبیعی روستا می‌توان به داشتن مردمی با آداب و رسوم ویژه، غار چنشت و غار چهل چاه، مزار سید حامد علوی و بافت تاریخی چنشت اشاره کرد.

وی اظهارکرد: پوشش گیاهی نیمه‌بیابانی و کوهپایه‌ای، درختان جنگلی، بنه وحشی، قیچ، اسکنبیل، کما، پدم، آتریپلکس، درمنه، بودران و بوته‌های جنگل پوشش گیاهی منطقه را تشکیل می‌دهند.

غار چنشت اسرار آمیزترین پدیده تاریخی خراسان‌جنوبی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی، گفت: غار چنشت در ارتفاعات شمالی این روستا قرار دارد که این غار حدود 60 متر طول دارد و بر اثر عوامل درونی زمین و وقوع زلزله ایجاد شده است.

عربی با بیان اینکه اسرار آمیزترین پدیده تاریخی خراسان‌جنوبی غار چنشت باشد، افزود: در این غار استخوان اجساد مردگان و نیز آثار و نشانه‌های متعددی از زندگی گذشتگان مانند سفال، چوب، پارچه، چرخ نخ‌ریسی و دیوارهای گچی مشاهده شده است.

وی با اشاره به اینکه ظاهراً از این غار به عنوان پناهگاهی طی اعصار استفاده می‌شده ادامه داد: غار چنشت در مجاورت بقعه امامزاده سیدحامد علوی واقع شده که طبیعت بکر و سرسبز اطراف غار، نزدیکی آن به زیارتگاه و جذابیت تاریخی غار، موجب بازدید گردشگران بسیاری در ایام مختلف سال شده است و مردم محلی در مورد این غار عقاید مذهبی ویژه‌ای دارند.

غار چهل چاه با بیش از هزار و چهار صد سال قدمت

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی، اظهارکرد: در فاصله صد متری غار چنشت، غار دیگری به نام چهل چاه وجود دارد که در آن استخوان اجساد ۱۴ مرد، زن و کودک مشاهده می‌شود به نظر می‌رسد، در غار پس از پناه‌بردن این افراد به داخل آن، با گل اندود شده و راه فرار آنها بسته شده است.

عربی تصریح‌کرد: غار چهل چاه در مجاورت غار چنشت واقع شده و بیش از 1400 سال قدمت دارد که در وسط غار، حوضی ساخته شده از آجر و سنگ و آثار زندگی انسان مانند سفال، چوب و پارچه بجا مانده است.

مزار سید حامد علوی از فرزندان امام جعفر صادق (ع)

وی با بیان اینکه بقعه سیدحامد علوی از اماکن تاریخی و مذهبی این روستا است، افزود: بنابر روایات، وی از فرزندان امام جعفر صادق (ع) بوده که توسط عمال خلیفه عباسی در چنشت زخمی و در محل بیتوته خود یعنی غار چنشت فوت کرده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی، ادامه داد: پس از کشف غار، نسبت به انتقال اجساد سیدحامد علوی و دو فرزندش به درون بقعه‌ای که به این منظور ساخته شده بود، اقدام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این بقعه هم‌اکنون یکی از زیارتگاه‌های مهم منطقه به شمار می‌رود، تاکید کرد: از دیگر امکان مورد احترام مردم روستا، بقعه بی‌بی زینب خاتون “مزار کاهی” است که در هفت کیلومتری روستای چنشت واقع شده ‌است.

تنوع لباس‌های رنگی در چنشت

عربی اظهار کرد: لباس مردم این روستا از نوع خاصی است که کمتر در نقاط دیگر استان یافت می‌شود.

وی با بیان اینکه لباس مردان در چند سال اخیر به لباس سایر مردم منطقه شبیه شده، افزود: اما بزرگان و پیران از لباس دیگری که شامل یک پالتوی بلند که تمام بدن را می‌پوشد و شال سر و در برخی مواقع از کلاه معمولی استفاده می‌کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی، تصریح‌کرد: لباس زنان آنها که در نوع خود یک جاذبه است، از رنگ‌های شاد و متنوع تشکیل شده و شامل سه قسمت چارقد قرمز یا آبی‌گلدار، کلاه نقره‌ای و نقره‌دوزی شده و پیراهن زنانه به رنگ‌های سبز و قرمز یا آبی است.

وی با بیان اینکه مردم روستای چنشت به ویژه زنان و دختران اغلب از پوشاک محلی و سنتی استفاده می‌کنند، گفت: دختران چنشتی از لباس‌های بلندی مانند دامن پاچین‌دار، قبای بلند، روسری و سربند و شلیته‌های خراسانی استفاده می‌کنند.

عربی ادامه داد: تنوع رنگ در لباس‌های محلی مردم روستا جلوه خاصی به آنها می‌بخشد به طوری که به روستا لقب سرزمین رنگ‌ها داده‌اند.

صنایع دستی روستای چنشت

وی با اشاره به اینکه روستای چنشت نسبت به سایر روستاهای خراسان‌جنوبی، کمتر دچار تحولات و تغییرات فرهنگی شده و فرهنگ روستایی آن محفوظ مانده است، افزود: مهم‌ترین صنایع‌دستی روستای چنشت، شامل انواع فرش‌های دست‌باف، قالیچه‌های کوچک و گلیم‌های زیبا، ریسندگی، گیوه‌دوزی، سبدبافی، زیلوبافی و جاجیم‌بافی است که به مرور زمان به شدت کاهش یافته است.

سوغات روستای چنشت

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی، تاکید کرد: سوغاتی‌های معروف روستای چنشت عبارتند از زعفران، کشک محلی، زرشک، گردو و بادام خشک، میوه‌های خشک، قالیچه‌های بسیار کوچک و نوعی گبه نیز از دیگر سوغاتی‌های این روستا است.

وی ادامه داد: از غذاهای رایج و لذیذ این روستا می‌توان به انواع آش‌ها، آبگوشت‌های محلی، اشکنه و کشک محلی اشاره کرد.

پایان عملیات اجرایی طرح گردشگری روستای چنشت در سال مالی93

عربی تصریح کرد: از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی پارسال عملیات اجرایی طرح گردشگری روستای چنشت در سال مالی93 به پایان رسید.

وی خاطرنشان کرد: جهت اجرای طرح گردشگری روستای چنشت مبلغ 150میلیون ریال اعتبار مصوب شده بود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی، یادآور شد: شرح عملیات این طرح شامل محوطه‌سازی، سنگ‌فرش، اجرای آلاچیق و اجرای دیوار محوطه اطراف مزار سیدحامد علوی بوده و این طرح در اسفندماه 93 به اتمام رسید.