«با لغو احتمالی تحریم‌ها در آینده نزدیک، درهای اقتصاد ایران بر روی جهانیان گشوده می‌شود و میل خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در کشور تقویت می‌شود و در این میان گردشگری یکی از بزرگترین پتانسیل‌هایی است که می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب به اوج شکوفایی برسد.»

به گزاش خبرگزاری ایسنا، نشریه «اینترنشنال بیزنس تایمز» در گزارشی به معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران پرداخته که در صورت لغو تحریم‌ها می‌توانند بهترین پیشنهاد برای علاقه‌مندان به سفر به ایران باشد.

از ویرانه‌های تاریخی پرسپولیس تا کلان شهر تهران و از سواحل زیبا تا پیست‌های اسکی، گردشگران خارجی برای کشف ثروت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایران کوله‌بار سفر می‌بندند.

اصفهان

اصفهان

شهر تاریخی اصفهان که از 1587 تا 1722 پایتخت سرزمین پارس بوده، به عنوان یکی از زیباترین شهرهای جهان شناخته می‌شود که در واقع اصلی‌ترین مقصد گردشگری در ایران است. خیابان‌های سرسبز، کاشی‌هایی که با دست نقاشی شده‌اند و البته معماری اسلامی منحصر به‌فرد آن اصفهان را به بی‌همتاترین شهر ایران بدل کرده است که در مرکز آن میدان نقش جهان قرار دارد که یکی از میراث جهانی یونسکو است. پل‌های زیبا بر روی زاینده رود و همچنین کاخ‌ها و مساجد زیبا به خوبی تبیین‌کننده این ضرب المثل معروف ایرانی است: ” اصفهان، نصف جهان”.

کوه‌های البرز

 

 کوه‌های البرز

رشته‌ کوه‌های البرز در شمال ایران از مرز کشور آذربایجان تا سواحل غربی و شرقی دریای خزر کشیده شده که بهترین تفرجگاه‌های اسکی خارج از اروپا را در خود جای داده است. دو پیست اسکی شمشک و دیزین در فاصله دو ساعتی با پایتخت قرار گرفته‌اند که پیست شمشک با سراشیبی‌های تند خود بیشتر مناسب اسکی‌بازان حرفه‌ای و دیزین بهترین جا برای تازه‌کارهاست.

تبریز

 

 تبریز

اگرچه تبریز یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای شمال غرب ایران و یک مرکز صنعتی است، اما در عین حال یکی از پایتخت‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود که در منطقه آذربایجان و در ارتفاع 1350 متری از سطح دریا قرار دارد. تبریز با قدمت 4500 ساله دارای آثار تاریخی متعددی است که بیانگر گذر معماری ایران از گذشته‌های دور تا به امروز است که یکی از مهمترین آنها بازار تبریز است. بازار تبریز در سال 2010 به عنوان یک محوطه جهانی در یونسکو شناخته شد. این بازار بزرگترین بازار مسقف جهان و یکی از کهن‌ترین‌ها در خاورمیانه است.

تهران

 

 تهران

تهران با وجود اینکه قدمت شهرهای تاریخی ایران را ندارد، اما دارای رستوران‌ها، کافه‌ها، موزه‌ها و گالری‌های هنری بسیار زیبایی است. پایتخت کنونی ایران دارای زیبایی معماری در اصفهان و پرسپولیس نیست، اما موقعیت آن در دامنه‌ رشته کوه البرز فضای بسیار مناسبی برای کوهنوردی و قدم زدن در مناطق درکه و دربند ایجاد کرده است.

پرسپولیس

 

 پرسپولیس

این شهر که داریوش اول در سال 518 قبل از میلاد آن را بنا نهاد، در واقع پایتخت تشریفاتی امپراطوری هخامنشی بوده که در 70 کیلیوتری شمال شرقی شیراز واقع شده است. پرسپولیس در سال 333 قبل از میلاد توسط اسکندر مقدونی تخریب شد و از آن زمان تنها ویرانه‌ای از این شهر کهن بر جای مانده است. این شهر که نمونه‌ای شکوهمند از معماری سلسله هخامنشی است در سال 1979 به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید.