مرز

در حالی استان ایلام نزدیک ترین مرز کشور به عراق است که در سال های اخیر به دلیل فراهم نبودن شرایط لازم از این مزیت در جهت جذب گردشگری خارجی استفاده نکرده است.

 ایلام در غربی ترین نقطه ایران با ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک یکی از استانهای مرزی کشور بوده که مهمترین مرز زمینی کشور یعنی پایانه مرزی مهران نیز در این استان قرار گرفته است.

هم اکنون پایانه مرزی مهران به لحاظ تردد زائر و مسافر در کشور رتبه دوم را داراست و این یک مزیت مهم برای استان به شمار می رود چراکه این مرز به دلیل نزدیک بودن و امنیت مورد استقبال قرار می گیرد.

در کنار مسئله مرزی بودن استان با کشور عراق و تردد روزانه هزاران نفر زائر و مسافر، متاسفانه از ظرفیت های مرز مهران در راستای توسعه گردشگری استان کمتر استفاده می شود در حالیکه تردد مسافران خارجی زیادی از مرز زمینه برای جذب گردشگری خارجی در استان فراهم کرده است.

به عنوان نمونه چشمه های آبگرم شهرستان دهلران یکی از فرصت های گردشگری درمانی برای گردشگران خارجی است که اگر وارد شوند، فرصتی مناسب برای توسعه توریسم درمانی و استفاده از ظرفیت های این چشمه های آبگرم است.

جذب گردشگر خارجی یکی از مهمترین برنامه های میراث فرهنگی ایلام است

عبدالمالک شنبه زاده، مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام گفت: استان ایلام با تمدن ۱۰ هزار ساله و جاذبه های متنوع طبیعی که به عروس زاگرس شهرت دارد یکی از مهمترین استانهای کشور به لحاظ گردشگری است.

وی افزود: آثار چشم نواز طبیعی استان در کنار تمدن و تاریخ باعث شده این استان یکی از مقصدهای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام گفت: ایلام به لحاظ جغرافیایی ، اقلیمی و آب و هوایی ودارا بودن طبیعت بکر و آثار باستانی غنی از استان های برتر کشور است و می توان از این مزیت ها برای جذب گردشگران خارجی خصوصا گردشگران کشور عراق و استان های هم مرز با ایلام استفاده کرد.

شنبه زاده افزود: آثار ثبت شده باستانی و تاریخی در استان ایلام ۷۴۵ اثر است که شامل ۷۲۲ اثر تاریخی، ۲۱ اثر معنوی و دو اثر طبیعی است.

این مقام مسئول گفت: طی سالهای اخیر میزان جذب گردشگر در استان ایلام بیشتر شده و دلیل آن هم معرفی استان در سطح کشور بوده و هم اکنون درصدد جذب گردشگر خارجی برای استان هستیم.

شنبه زاده افزود: مرز مهران مهمترین مزیت و فرصت برای جذب گردشگر خارجی برای استان است که این مهم در دستور کار قرار گرفته و رنامه ها و طرحهای مختلفی نیز در این زمینه طراحی شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام اظهار داشت: ایجاد زیرساخت های مناسب و ارائه خدمات نوین می تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی در استان ایلام بسیار موثر باشد.

وی افزود: ​یکی از مهمترین برنامه های استان ایلام با استان واسط عراق که نزدیک ترین منطقه عراق به استان است، تبادل گردشگر بوده است که این مهم در قالب یک تفاهم نامه برنامه ریزی شده است.

شنبه زاده تصریح کرد: امیدواریم برای سال ۹۴ شاهد تردد و ورود گردشگران خارجی به مناطق مختلف استان ایلام بوده تا از این ظرفیت استفاده کافی و وافی برده شود.

مدیر کل میراث فرهگی استان ایلام افزود: در این زمینه هم اکنون موانعی وجود دارد که درصدد حل این مشکلات و اجرایی شدن این تفاهم نامه برای ورود گردشگران خارجی به استان هستیم.

وی افزود: آزانس های گردشگری استان ایلام را نیز در زمینه جذب گردشگری خارجی فعال کرده ایم که امیدواریم منجر به جذب گردشگر برای استان شود.

شنبه زاده اظهار داشت: استان ایلام با داشتن ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و همچنین برخورداری از یک هزار و ۵۰۰ جاذبه تاریخی، طبیعی و گردشگری از ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران خارجی برخوردار است که باید از این ظرفیت به درستی استفاده شود.

ظرفیتهای بی نظیر صنایع دستی ایلام برای گردشگران خارجی

علی احمدی از کارشناسان صنایع دستی استان ایلام نیز گفت: یکی از مهمترین شاهکارهای استان بحث صنایع دستی است که گردشگران خارجی به صنایع دستی هر منطقه توجه جدی دارند.

وی افزود: از آنجایکه استان ایلام یکی از مهدهای صنایع دستی و گلیم نقش برجسته است به طور قطع جذب گردشگر خارجی برای استان برای معرفی و فروش صنایع دستی استان می تواند بسیار کمک کند.

این کارشناس صنایع دستی اظهار داشت: هم اکنون یکی از مهمترین مشکلات پیش روی صنایع دستی عدم معرفی و شناخت در سطح ملی است که الیته در سال جاری گردشگران زیادی از بازار صنایع دستی خرید انجام دادند.

احمدی فرهنگ های بومی و محلی را یکی از مهمترین عناصر دیگر برای جذب گردشگران خارجی در استان عنوان کرد و افزود: بدون شک فرهنگ های بومی و محلی استان و سوغات استان می تواند تاثیر زیادی برای ورود گردشگران خارجی به استان داشته باشد.

وی گفت: مسئله خرید و بازار از عناصر اصلی گردشگری امروز در کشور محسوب می شوند و استان ایلام باید در این زمینه فعالیت بیشتری انجام شود و راهکار اصلی آن هم ایجاد یک بازارچه دائمی در استان است.

احمدی افزود: علاوه بر یک بازارچه برای صنایع دستی و سوغات استان، یک مرکز خرید نیز برای استان و شهر ایلام ضروری است که هم اکنون این بخش در استان مورد غفلت واقع شده است.

زیرساخت های استان برای گردشگری خارجی باید فراهم شود

با توجه وجود مرز مهران و ظرفیت های بی نظیر طبیعی و تاریخی برای حضور گردشگر خارجی در استان ایلام، زیرساخت های لازم و رفع کمبودهای استان به خصوص در بخش امکانات تفریحی و رفاهی، هتل و… ضروری است.

استان ایلام با ۵۵۰ هزار نفر جمعیت شاید کم جمعیت ترین استان کشور باشد، ولی ظرفیتهای و پتانسیلهای این استان از جمله در بخش گردشگری بسیار زیادی است و می تواند نقش مهمی در کاهش بیکاری و اشتغال جوانان فراهم کند.

یکی دیگر از مسائلی که از برای ورود گردشگران خارجی به استان به طور قطع باید به آن توجه شد، تسهیل در در رفت و آمد آسان برای ورود گردشگران از مرز بین المللی مهران است.