گیلان

کتاب «جاذبه‌های طبیعی گیلان (3)» از سری کتاب‌های دانشنامه فرهنگ و تمدن گیلان است که به تازگی منتشر شده است.

محمد پرحلم معاون فرهنگی هنری حوزه هنری گیلان به خبرنگار ایسنا در گیلان گفت: کتاب «جاذبه‌های طبیعی گیلان (3)» از سری کتاب‌های دانشنامه فرهنگ و تمدن گیلان به نویسندگی دکتر محمد دهدار درگاهی و نیما فرید مجتهدی به همت حوزه هنری گیلان توسط انتشارات فرهنگ ایلیا منتشر شده است. این کتاب جلد سوم از مجموعه جاذبه‌های طبیعی گیلان است که به موضوع گیاهان، جانوران و مناطق حفاظت‌شده همراه با موقعیت جغرافیایی می‌پردازد.

او افزود: جلد اول از این مجموعه سه‌جلدی شامل اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های طبیعی گیلان شامل معروف‌ترین غارها، کوه‌ها و چشمه‌ها، همراه با نقشه و موقعیت جغرافیایی، ارتفاع و جلد دوم با دو موضوع آب و هوا و منابع آب پیش‌تر توسط حوزه هنری گیلان منتشر شده بود.

او اظهار کرد: پارک‌های جنگلی بیست‌گانه گیلان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری به شمار می‌روند که به همراه درختان کهنسال و مقدس گیلان و همچنین رویشگاه گیاهان نادر و ارزشمندی همچون سوسن سفید (چلچراغ )، نیلوفر سفید، لاله مرداب و… در این مجموعه معرفی شده‌اند.

پرحلم گفت: وجود زیستگاه‌های دریایی، رودخانه‌ای، تالابی، جنگلی، علفزاری، کوهستانی و… سبب انتشار انواع گونه‌های حیات وحش در استان گیلان شده است و ارزش آن برکسی پوشیده نیست. در بخشی از این کتاب به معرفی گونه‌های شاخص مهره‌دار پرداخته شده که از نظر زیبایی و دارا بودن نقش بیش‌تر در زندگی مردم، حائز اهمیت‌تر هستند.

او درباره بیوگرافی نویسندگان کتاب افزود: دکتر محمد دهدار درگاهی در سال 1352 در لاهیجان متولد شد در سال 1371 در مقطع کارشناسی رشته مهندسی منابع طبیعی – محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران پذیرفته و تا مقطع کارشناسی ارشد در همین رشته ادامه تحصیل داد. در سال 1378 در دوره دکترای محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات پذیرفته شد و در سال 1385 از رساله خود دفاع کرد. وی از سال 1378 عضو هیات علمی تمام وقت گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان شد. همچنین نیما فرید مجتهدی در سال 1360 در لاهیجان متولد شد. او در رشته جغرافیای طبیعی شاخه ژئومورفولوژی از دانشگاه آزاد رشت فارغ‌التحصیل شد. پس از آن به تهران رفت و دوره کارشناسی ارشد رشته جغرافیای طبیعی، شاخه اقلیم‌شناسی را در دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران گذراند. از سال 1382 فعالیت‌های مطالعاتی‌اش را در زمینه گیلان‌شناسی آغاز کرد. از او کتاب اطلس کوه‌های گیلان ( 1391) با همکاری ابراهیم اسعدی اسکوئی و مسعود سلیم‌پور به چاپ رسیده است.