85 کیلومتری زمین‌های تفت دیده‌ی «عشق‌آباد»، چاهی به عمق 50 متر شناسایی شده که تا همین چند ماه پیش، کمتر شخصی دلِ شیر داشت به آن نفوذ کند، تا این‌که سرانجام پای چند غارنورد به درون چاه باز و بهشتی در «جهنم» کشف شد.

غار چاهی

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، «جهنم» غار چاهی در شمال کوه سفیدِ روستای تپه طاق از توابع بخش دستگردان شهرستان طبس استان خراسان جنوبی در شرق کویر مرکزی ایران است که برای رسیدن به دهنه‌ی غار از روستا باید 40 کیلومتر جاده‌ای خاکی را طی کرد.

عمق «جهنم» در آخرین پیمایش، 50 متر و طول آن حدود 350 متر تعیین شد. غار چهار دهانه دارد و از انواع غارهای آهکی به شمار می‌آید که کاملا زنده و فعال است. با وجود خشکسالی‌های اخیر، در حوضچه انتهایی غار هنوز مقداری آب باقی مانده است.

این حوضچه با توجه به بازدید اکتشافی غار در سال 1378، مخزن آبی به طول شش متر و عرض متوسط دو متر به عمق شش متر بود که حالا با خاطر خشکسالی در زمان فصل پیمایش که پاییز امسال بود، عمق آن به 20 تا 40 سانتی‌متر رسیده است.

کاوشگران جهنم هنگام پیمایش با استخوان‌های زیاد خرد شده و حتی کاملی از کَل، بز و یک نوع سگ‌سان که احتمالا کفتار باشد و همچنین مار مواجه شدند.

علاوه‌بر جان‌باختگان غار، موجودات زنده‌ای هم در جهنم دیده شده‌اند، گونه‌ای از خفاش “نعل اسبی” و سوسک غار (Leptodirus Hochenwartii) که از لاشه حیوانات مختلف غار و مواد ارگانیک دیگر تغذیه می‌کند. احتمالا این سوسک چیزی نیست که دوست داشته باشید در ماجراجویی‌های غارگردی با آن مواجه شوید.

غارنوردانی که جهنم را کاوش کرده‌اند، یقین دارند موجودات زنده‌ی دیگری در این غار زندگی می‌کنند که با چشم غیرمسلح نمی‌توان آن‌ها را دید.

جهنم غاری آهکی است که تشکیلات فعال آن شامل انواع گل کلمی‌های سفید، سوزنی‌های بلوری، فلاوِسْتون‌ها، اسفنجی‌ها و دِراپری‌های کوچک، با توجه به کمبود آب و رطوبت منطقه، بسیار است که بر زیبایی این غار کویری افزوده است.

غار، جوان به نظر می‌آید، ولی هنوز آزمایش‌های دقیقی برای تشخیص سن آن‌ انجام نشده است.

تا همین چند ماه پیش خطر اکتشافات معدنی، جهنم را تهدید می‌کرد. با آن‌که اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی برای حفاظت از این غار در سال 93، ضوابط محکمی را تعیین و هرگونه اقدامی را تا شعاع یک کیلومتری دهنه آن، ممنوع اعلام کرده بود، اما مجوزی برای حفاری و بهره‌برداری “منگنز” و “مرمر” از محدوده و داخل غار صادر شد. دستگاه حفاری معدن کمتر از 30 متر با دهنه‌ی غار فاصله داشت و این خطری بود برای میراث طبیعی زمین که با تلاش اهالی روستای تپه طاق، از بیخ گوش غار گذشت. حدود چهار ماه پیش تیمی از کاوشگران غار، جهنم را پیمایش کردند تا به بحث‌هایی که درباره‌ی بیهوده بودن این چاه کویری مطرح شد، پایان دهند.