سد رجایی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت: می‌توانید بر روی تاج سد شهید رجایی، پیاده قدم بزنید و از مناظر و سازه‌های سد دیدن کنید.

حسین باقری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه مازندران، اظهار کرد: دریاچه سد شهید رجایی یا همان سد سلیمان تنگه یکی از مناطق گردشگری مازندران است که در شهرستان ساری در روستای ورکی واقع شده است. مسیر دسترسی به این منطقه از جنوب ساری به سمت جاده کیاسر و به سمنان آغاز می‌شود و بعد از طی مسافتی حدود 65 کیلومتر به سد خواهید رسید.

وی بیان کرد: دریاچه سد دارای ماهی‌های متنوعی است و افراد می‌توانند بخشی از زمان خود را به ماهیگیری و قایقرانی در این مکان اختصاص دهند. در پایین‌تر از سد کمپ اسکان مهمان‌ها قرار دارد. امکانات کمپ تقریباً برای اقامت مناسب است. وجود آب آشامیدنی، سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق‌های کنار رودخانه، رستوران و سوپرمارکت از دیگر امکانات این محل است.

باقری با اشاره به مکان‌های گردشگری شهرستان ساری، خاطرنشان کرد: مسجد جامه هزارساله، خانه کلبادی، سواحل زیبای فرح‌آباد، آبشار داراب‌کلا، پارک جنگلی شهید زارع، رودخانه‌های متعدد و مجموعه تالاب سراندون و بالندون، آب انبار میرزا مهدی، آب انبار نو، امامزاده عباس(ع)، امامزاده یحیی(ع)، برج رسکت، برج سلطان زین‌العابدین و مجموعه کاخ‌های فرح آباد از جمله مهمترین مکان‌های دیدنی ساری به شمار می‌آیند.

وی یادآور شد: شهرستان ساری به عنوان یکی از جذاب‌ترین و زیباترین مناطق شمالی کشور و مرکز استان مازندران است که از شمال به دریای خزر، از شرق به شهرستان میاندرود از جنوب به استان سمنان، از غرب به شهرستان قائمشهر و از شمال به دریای خزر محدود می‌شود.

باقری افزود: این شهرستان دارای سه شهر به نام‌های ساری، کیاسر و فریم، چهار بخش و 13 دهستان است. رود تجن از شرق این شهر گذشته و با ادامه جهت به سوی شمال در نزدیکی فرح آباد به دریای خزر می‌پیوندد. از آنجا که ساری مرکز استان بوده و راه آهن سراسری تهران – بندرترکمن از جنوب آن می‌گذرد، گسترش یافته است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی مازندران تصریح کرد: شهرستان ساری از طبیعتی گیرا، جذاب و ارزشمند برخوردار بوده و همواره مورد توجه حکام محلی قرار داشته است، به همین لحاظ عمارت‌ها و کاخ‌های قدیمی در کنار طبیعت جذاب این منطقه مهم ترین بناهای دیدنی این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: اساس اقتصاد این منطقه را کشاورزی، دامداری و صنایع دستی تشکیل می‌دهد. از مهم‌ترین صنایع دستی ساری می‌توان به حصیربافی، قالی‌بافی، گلیم‌بافی، ابریشم‌بافی، پارچه‌بافی، ظروف‌سفالی، ظروف‌چوبی، مجسمه‌های چوبی، زیلو و جاجیم بافی اشاره کرد.

باقری با اشاره به ساحل فرح آباد ساری، خاطرنشان کرد: ساحل فرح آباد در 20 کیلومتری شمال شهر واقع شده است و با عبور از بلوار خزر و جاده زیبای فرح‌آباد به این ساحل آرام خواهید رسید. این ساحل مکانی امن برای شنا و بالاخص برای‌خانم‌هایی که می‌خواهند از دریا استفاده کنند، مناسب است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران اظهار کرد: پارک شهید زارع به علت مجاورت با تپه‌های جنگلی کم ارتفاع در دامنه البرز، از منظره‌ای زیبا برخوردار است. مساحت 70 هکتاری پارک پوشیده از درختانی در تیپ بلوط و انجیلی است و برای اقامت کوتاه مدت گردشگران در این منطقه امکاناتی از قبیل سرویس‌های بهداشتی، آلاچیق، کافی شاپ، قهوه‌خانه سنتی، نمازخانه، زمین اسکیت، محوطه بازی و سکوهای برداشت آب در نظر گرفته‌ شده است.

وی افزود: چشمه آب معدنی سورت در ساری در مسیر جاده ساری- سمنان در روستای سورت که جزو بخش چهاردانگه است، در دهستان پشت کوه واقع شده است. مسیر دسترسی به این چشمه از جنوب ساری، آغاز و بعد از طی مسافتی حدود ۱۰۰ کیلومتر به روستای سورت در حد فاصل روستاهای اروست و مال خاست می‌رسید. چشمه سورت دارای دو چشمه با آبهای کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه است که بین این دو چشمه، چشمه آب شور آن بسیار معروف است. آب شور آن در استخرهای آبی بزرگ و کوچک در جریان است که عمدتاً در تابستان برای آبتنی استفاده می‌شود و برای درمان دردهای کمر، پا و روماتیسم و امراض پوستی نیز سودمند است.

باقری با اشاره به بنای تاریخی برج رسکت، گفت: این بنا در چهل کیلومتری جنوب غرب شهر ساری قرار دارد. مسیر دسترسی به آن از ساری، آغاز و پس از عبور از دو راهی کیاسر و سد سلیمان تنگه به روستای رسکت در بخش دودانگه و برج می‌رسید. این بنا از آجر ساخته شده و تزئینات آن شامل مقرنس کاری، دو کتیبه آجری به خط کوفی و پهلوی ساسانی است، احتمالاً مقبره یکی از شهریاران آل باوند بوده و مربوط به قرن پنجم هجری قمری است. وجود خط پهلوی در این بنا به این دلیل است که خط رایج در مازندران تا قرن‌ها پس از حمله اعراب به ایران همچنان خط پهلوی بود.

وی، مجموعه تاریخی فرح آباد را یکی از اماکن گردشگری شهرستان دانست و افزود: مجموعه تاریخی فرح آباد در 28 کیلومتری شمال ساری و در 3 کیلومتری ساحل دریای خزر قرار دارد. این مجموعه شامل مسجد، پل، دیوارهای برجای مانده از یک کاخ سلطنتی است که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و تفرجگاه ساحلی صفوی بوده است. مسجد با ایوانهای رفیع، شبستان‌ها، حجره‌ها و مناره‌ها از مهمترین بناهای تاریخی استان مازندران به شمار می‌رود.

باقری ادامه داد: مسجد جامع ساری از بناهای زیبای این شهر است و قدمت این مسجد را به بیش از هزار سال تخمین می‌زنند. این مسجد در مرکز شهر و در مجاورت بازار نرگسیه قرار دارد.

باقری با اشاره به موزه مردم‌شناسی عمارت کلبادی اظهار کرد: این مکان زیبا و قدیمی در مرکز شهر ساری و در مجاورت خیابان انقلاب واقع شده است و در حال حاضر به عنوان موزه‌ی مردم‌شناسی مورد بهره‌برداری قرارگرفته و قدمت آن حدوداً 200 سال تخمین زده شده است. ویژگی‌های اجزای معماری آن نظیر اتاق‌ها، حجره‌ها، شاه نشین، حمام، اصطبل، حیاط و هنر به کار رفته بر روی پنجره‌ها ارسی‌ها و تزئین آنها با شیشه رنگی در نوع خود بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: عمارت منوچهرخان کلبادی واقع در محله آب انبار نو حدود 130 سال پیش به دستور سردار جلیل از امرای ارتش وقت ساخته شد. سبک معماری این ساختمان از تکایای دوره‌ای قاجاری برگرفته شده و دو بخش اندرونی و بیرونی دارد. بنای اصلی این عمارت دارای بامی شیروانی و سفال پوش است. جای جای این عمارت یادآور شیوه‌های هنرهای تزئینی دوره قاجاری است. مصالح ساختمانی این بنا شامل چوب و آجر بوده و بنای تاریخی حمام وزیری در محوطه این خانه زیبا قرار دارد.