مقصد این هفته ما در هفتاد و دو ملت یک کشور در آسیای جنوب شرقی است که ایرانیان بیش از هر چیز با پزشک‌هایش در دهه 60 خاطره دارند.
تصویر زیبای خفته اقیانوس آرام

به گزارش جام جم آنلاین ، پزشکان فیلیپینی که در روزگار کمبود متخصص پزشکی در ایران جولان می‌دادند، اما امروز را نمی‌دیدند که خبر برسد تیم‌های پزشکی از ایران به مانیل اعزام شدند تا بیماران مستمند فیلیپینی را معالجه کنند.

فارغ از این حرف‌ها بیایید کوله‌بار را ببندیم و راه کشوری را در پیش بگیریم که به صورت یک مجمع‌الجزایر در منتهی الیه غربی اقیانوس آرام جا خوش کرده است.

کشوری با حدود 300 هزار کیلومتر مربع وسعت (یعنی یک‌پنجم کشور ما) که با کمال تعجب حدود 101 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند!

به طور کلی فیلیپین کشوری است که هم برای طبیعت‌گردان و هم برای عاشقان تاریخ جالب توجه است. کسانی که طبیعت را دوست دارند، می‌توانند در فیلیپین از حدود 7000 جزیره و نیز سواحل این کشور لذت ببرند و در عین حال سری هم به مناظر طبیعی سرسبز این کشور بزنند که در ادامه برخی از آنها را معرفی خواهیم کرد.

دیدن بناهای متعدد تاریخی در کشوری که هنوز هم تنش‌هایی مثل ببرهای تامیل را تجربه می‌کند در کنار تجربه مردم بومی و فرهنگ این کشور، سفری خاطره‌انگیز را برای گردشگرانی که این کشور را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند خواهد ساخت.

قبل از این که سفر نوشتاری‌مان را به فیلیپین آغاز کنیم باید بگوییم فیلیپین در منطقه استوایی قرار گرفته و از این رو باید انتظار هوایی مرطوب و البته گرم را داشته باشید.

با این حال در ماه‌های دی، بهمن و اسفند، قدری از رطوبت هوا کاسته می‌شود و از این رو فصل زمستان، بهترین فصل سال برای دیدن فیلیپین است. یادتان باشد به دلیل قرار گرفتن فیلیپین در نیمکره جنوبی، فصل زمستان ایران مقارن با فصل تابستان این کشور است.

اجازه بدهید از مناظر طبیعی آغاز کنیم. مثلا از شالیزارهای پلکانی بانائو که در کوه‌های ایفاگائو قرار گرفته و مردم از 2000 سال پیش تاکنون، در کمال تعجب و شگفتی ناظران به کاشت برنج و محصولات کشاورزی دیگر در دامنه شیبدار کوه می‌پردازند.

به این ترتیب شما خواهید توانست تلاقی قابل توجه آسمان و مزارع کشاورزی را در این شالیزارهای کوهستانی ببینید که تجربه بی‌نظیری است. جاذبه طبیعی دیگر فیلیپین، جزیره بوراکای است که یکی از بهترین سواحل جهان را در اختیار دارد و ضمنا در آن انواع و اقسام امکانات فراغتی دریایی هم موجود است اما نمی‌شود از جاذبه‌های توریستی فیلیپین بگوییم و تپه‌های شکلات را فراموش کنیم.

تصور کنید که یک جزیره به نام بهل نزدیک به 1300 تپه را ببینید که تقریبا همگی یک شکل است و ارتفاع نسبتا یکسانی (حداکثر 50 متر) دارند و روی همه آنها هم با چمن سبز پوشیده شده است. کسی به درستی نمی‌داند که چنین جاذبه طبیعی چگونه ایجاد شده، اما هرچه که باشد حتما دیدن این تپه‌ها، بالا رفتن از یکی از آنها و نیز کمی استراحت با منظره 1300 تپه سبز، می‌تواند تجربه‌ای فوق‌العاده به حساب بیاید.

جاذبه طبیعی دیگر این کشور دونسول است؛ منطقه‌ای که بیش از هر چیز با ساحل جذاب، آبشارهای دیدنی و غارهای بکر و دست‌نخورده خود شناخته می‌شود. علاوه بر برنامه‌های معمولی که می‌توانید در دریا یا ساحل داشته باشید؛ در این منطقه دریایی شما خواهید توانست وال‌ها، این موجودات غول‌پیکر آبی را هم به تماشا بنشینید.

آخرین جاذبه طبیعی که در این کشور به شما معرفی می‌کنیم پارک ملی پورتو پرنس است که به دلیل داشتن گونه‌های گیاهی و جانوری خاص در زمره میراث جهانی طبیعی یونسکو قرار گرفته است. در کنار همه جذابیت‌هایی که این پارک دارد و باید از آن استفاده کنید، رودخانه‌ای زیرزمینی هم هست که یکی از شگفتی‌های طبیعی جهان به حساب می‌آید.

اگر بخواهیم یک مقصد تاریخی هم به شما معرفی کنیم بی‌شک کلیسای سنت آگوستین را معرفی می‌کنیم که در مانیل، پایتخت قرار گرفته است و تا به حال توانسته از چند زلزله و دو آتش‌سوزی گسترده جان سالم به در ببرد.

این کلیسا در سال 1589 ساخته شده است. اگر سری به این کلیسا زدید تماشای سقف نقاشی شده آن که توسط دو نقاش ایتالیایی انجام شده را از دست ندهید. البته کلیساهای تاریخی دیگر هم در فیلیپین هست که می‌توانید از آنها هم بازدید کنید.

چطور برویم؟

اخذ ویزای فیلیپین برای شما خیلی سخت نخواهد بود، اما با توجه به نبود پرواز مستقیم بین تهران و مانیل، حتما باید از طریق کشوری ثالث به فیلیپین بروید. با توجه به جذابیت‌های طبیعی این کشور، آژانس‌های گردشگری، تورهای مختلفی را برای سفر به این کشور پیشنهاد می‌کنند که مثلا یک تور 10 روزه که ترکیبی از جاذبه‌های پایتخت و جزیره بوراکای است؛ با قیمت حداقل پنج میلیون تومان در اختیار شما قرار می‌گیرد. قبول داریم که کمی گران است ولی مقایسه آن با شهری مثل دبی به شما خواهد گفت که ارزشش را دارد.

نرگس انصاری – ضمیمه چمدان