بیرجند

بیرجند را به واسطه تعداد زیاد کاج هایش شهر کاج ها می نامند کاج هایی که این شهر لمیده در کویر لوت راسرسبز کرده.در این شهر می توان گران قیمت ترین سوغات را خرید و طعم کشک بادمجان بنفش را چشید.

به گزارش خبرنگار مهر، تعطیلات عید فطر در راه است و برنامه ریزی برای یک سفر سه روزه به یک از نقاط گردشگری ایران در دستور کار بسیاری از خانواده های ایرانی قرار می گیرد. هر چند که میتوان هر زمان دیگری را غیر از تعطیلات عید فطر برای سفر رفتن انتخاب کرد اما تا یک روز تعطیل به تعطیلات اخر هفته اضافه می شود؛ همه یاد سفر کردن می افتند درحالی که می توان هر آخر هفته دیگری را بسته به شرایط افراد، در نظر گرفت و با یک روز مرخصی در روز چهارشنبه از انبوه سفرهای داخلی جلوگیری کرده در ترافیک جاده ها نماند و یک سفر با خیال آسوده داشت به خصوص اگر مانند همیشه انتخاب های تکراری مانند سفر به شمال کشور در نظر خانواده ها نباشد و مقاصد دیگری را برای سپری کردن تعطیلات در نظر گرفت.

یک سفره خانه سنتی در شهر بیرجند

با این وجود به دور از هر مقصد تکراری دیگری می توان به شهرهایی سفر کرد که گردشگران کمتری به آنجا می روند در این صورت هم مکان اقامتی راحت تری پیدا می شود و هم قیمت ها گران نیست. یکی از این مقاصد می تواند استان خراسان جنوبی باشد. به خصوص که این استان در ایام نوروز ۹۵ جزو ده مقصد برتر گردشگری نیز انتخاب شده بود.

نمایی از شهر به همراه قلعه و کاج هایش

خراسان جنوبی به مرکزیت شهر بیرجند را شاید برخی از افراد تنها با کویرش بشناسند و تصور کنند که این استان جاذبه ای برای دیدن ندارد درحالی که به پهلو نشستن این استان در کویر بزرگ لوت، به تنهایی جاذبه ای است که در هر کشوری شاید نتوان پیدا کرد به خصوص آنکه قرار است کویر لوت در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار گیرد.

کاج های دیلاق یک عمارت جهانی

در شهر بیرجند که به دلیل وجود درختان کاخ زیادش به شهر کاج ها معروف بوده و هست می توان به عمارت و باغ اکبریه رفت این بنا توسط شوکت الملک در دوره قاجاریه و در دو طبقه ساخته شده‌است. این باغ در انتهای خیابان معلم در روستای اکبریه قرار گرفته که با توسعه شهر بیرجند اکنون در داخل شهر واقع شده است.

 

باغ و عمارت اکبریه یکی از ۹ باغ ایرانی است که سال ۲۰۱۱ در فهرست میراث جهانی ثبت شد. در این باغ می توان به واقع نمونه ای از باغ های ایرانی را مشاهده کرد که در یک دالان سبز، نگاه کردن به ارتفاع بلند درختانش هیجان انگیز خواهد بود به خصوص وقتی با یک نسیم تن دیلاق درختان کاج تکان می خورد.

شاه نشین عمارت و باغ اکبریه

اکنون بخش‌های مختلف این باغ و عمارت مورد استفاده اداره میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی است. بخشی از آن کتابخانه و بخش دیگر به عنوان موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی مورد استفاده قرار گرفته و مردم می توانند از آن بازدید کند. بخش های دیگر هم به سفره‌خانه و چایخانه سنتی تبدیل شده است.

موزه عمارت و باغ اکبریه

خوبی قدم زدن در بافت تاریخی شهر بیرجند این است که لابه لای ساخت و سازهای انبوه شهری، می توان  نمونه خانه های قدیمی این شهر را هم دید که هنوز باقی مانده اند و در برخی از مناطق تعدادی زیادی از آنها بافت تاریخی را شکل داده اند.

قلعه تاریخی بیرجند

در میان این ساختمانها، می توان به خانه «پردلی» رفت که به خانه صنایع دستی تبدیل شده و در هر اتاقش یک فعالیت هنری و دستی انجام می شود. از این خانه های قدیمی در بافت تاریخی بیرجند زیاد است منتها برخی از آنها مانند خانه پردلی مرمت و تغییر کاربری داده شده اند.

خانه پردلی در بافت تاریخی

در کنار خانه های قدیمی حدود ۹ آب انبار قدیمی وجود دارد که همه شبیه به هم هستند و تا همین چند سال پیش هم برخی از آنها آب داشته اند. درب بسیاری از آنها بسته است و برای رفتن به داخل آنها باید سراغ متولی را گرفت.

آب انبار بزرگ بافت تاریخی بیرجند

پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی بیرجند حتما یکی از بخش هایی است که در بافت قدیمی قرار گرفته و مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

پست خانه قدیم

این پایگاه در محل پست خانه قدیمی شهر بیرجند قرار گرفته که متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است.

شوکتیه؛ تنها موزه وقفی

شهر بیرجند معلم زیاد دارد. خانواده هایی را می توان در این شهر پیدا کرد که همه شان شغل معلمی را انتخاب کرده اند. در این شهر و در بافت تاریخی آن مدرسه شوکتیه واقع شده که پس از مدرسه عالی دارالفنون و کمی پس از مدرسه ابتدائی رشدیه تبریز، سومین مدرسه از نوع مدارس جدید در ایران محسوب می‌شود و به عنوان تنها موزه وقفی مشهور است.

مدرسه شوکتیه قبل از مرمت

مدرسه شوکتیه به سبک معماری کویری ایران به صورت چهار فصل ساخته شده است این بنا در دست مرمت است تا به حسینیه تبدیل شود. در مراسم مذهبی، مردم در این مدرسه جمع می شوند و در سکوی وسط حیاط، تعزیه نگاه می کنند.

نمایی از مدرسه شوکتیه

قلعه تاریخی شهر تفرجگاه مردم بیرجند

سوغات این شهر غیر از عناب، زرشک و زعفران که مخصوص این استان است، می تواند صنایع دستی هم باشد. معمولا زنان استان خراسان جنوبی به پارچه بافی شهرت پیدا کرده اند در شهر بیرجند و بافت تاریخی آن خانه هایی هستند که به کارگاه  صنایع  دستی تبدیل شده اند و برخی از اتاق هایشان را به استقرار دستگاههای بافت اختصاص داده اند و همانجا پارچه هایی که برای حوله و کاربری های دیگر دوخته اند را می فروشند.

پارچه بافی هنر زنان بیرجند

در این شهر می توان غذای سنتی بیرجندی ها را هم در سفره خانه های سنتی و یا برخی از رستوران های مشهورش پیدا کرد. کشک بادمجانی که به آن قوروت بادمجان می گویند با کشک بادمجان گیلانی ها متفاوت است و اگرچه موادش یکی است اما طعم و مزه و حتی رنگش متفاوت است.

قوروت بادمجان

بیرجندی ها کشک مخصوص شان را می سابند و از آن کشک مایع به رنگ بنفش در می آورند که وقتی با گردوی آسیاب شده ترکیب می شود، آن را با بادمجان و گوجه سرخ شده و نان خرد شده ترید می کنند و می خورند. این غذا بسیار مقوی است و یک کاسه آن برای وعده شام سنگین.