امنیت یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در تصمیم‌گیری گردشگران برای انتخاب مقصد سفرشان تاثیر می‌گذارد. با توجه به نابسامانی‌های سیاسی که دنیا را فرا گرفته،‌ اهمیت این موضوع بیشتر هم می‌شود، اما امنیت تنها به در امان بودن جان و مال مسافران محدود نمی‌شود، فاکتورهای متعددی باید در نظر گرفته شوند تا بتوان یک منطقه یا شهر را امن دانست.

به گزارش ایسنا، مجله «اکونومیست» گزارشی از 50 شهر امن جهان منتشر کرده که توکیوی ژاپن در این فهرست صدرنشین است. این گزارش تنها به مسأله جرم و جنایت نپرداخته، بلکه چندین فاکتور دیگر که موجب احساس امنیت در شهروندان و گردشگران می‌شود را لحاظ کرده است. عواملی که در انتخاب این مکان‌ها به عنوان 50 شهر امن جهان موثر بودند، به شرح زیر است:

امنیت دیجیتالی: کیفیت امنیت سایبری مسافران و تعداد هویت‌های جعلی

امنیت سلامت: میانگین امید به زندگی شهروندان و نسبت تعداد تخت‌های بیمارستان به جمعیت شهر

فراساختارها: کیفیت جاده‌ها و تعداد افرادی که بر اثر بلایای طبیعی می‌میرند

امنیت فردی: آمار جنایت‌ها، میزان مداخلات پلیسی و تعداد جرم‌های خشونت‌آمیز

در این آمارگیری، نیویورک و لس‌آنجلس بالاترین نمره را در بخش مربوط به امنیت دیجیتالی گرفته‌اند. شهر سوئیسی زوریخ هم در حوزه‌های امنیت سلامت و فراساختاری موفق بوده است. در این گزارش به 20 شهر نخست این فهرست و دلایل انتخاب شدن آن‌ها می‌پردازیم:

1. توکیو

پایتخت ژاپن با 13 میلیون و 300 هزار شهروند، پرجمعیت‌ترین و در عین حال امن‌ترین نقطه جهان لقب گرفته است. این شهر در بخش امنیت سایبری مقام نخست را دارد و با وجود جمعیت زیاد و زلزله‌های مکرر، در حوزه‌های امنیت فردی و فراساختاری جزو پنج شهر نخست محسوب می‌شود. توکیو از نظر شرایط رفاهی هم جایگاه بالایی دارد، چرا که نامش در فهرست شهرهایی با درآمد متوسط رو‌به‌بالا قرار دارد. توکیو شهری است که شب ندارد و با فیلم «گمشده در ترجمه» در یادها ماندگار شد.

توکیو

توکیو

2. سنگاپور

سنگاپور در فهرست امنیت شخصی رتبه اول را کسب کرده و این به معنای پایین بودن تعداد دزدی‌های خیابانی و خانگی طی یک دهه گذشته است. «بی‌.بی.سی» در سال 2013 نوشت: سنگاپور برای جرایم اخلاقی معمولی همچون بی‌احترامی، جرایم بسیار سنگینی قرار داده و و همین درصد جرم و جنایت در این شهر را کاهش داده است. پلیس این شهر با تحت کنترل گرفتن جرایم سایبری، از درصد احتمال بروز جنایت خشونت‌بار کاسته است. سنگاپور یکی از شهرهای پردرآمد دنیا به حساب می‌آید.

سنگاپور

 

سنگاپور

3. اوزاکا

رتبه سوم این جدول هم از آن شهری آسیایی است. اوزاکای ژاپن با دو میلیون و 600 هزار شهروند مقام دوم را در امنیت شخصی و رده دوم را در بخش امنیت سلامت داراست. اوزاکا در میان شهرهایی با درآمدی بیش از حد متوسط است. این شهر ژاپنی در زمینه امنیت دیجیتالی از توکیو پایین‌تر قرار گرفته و امنیت سایبری کمتری دارد.

4. استکهلم

پایتخت سوئد با 909 هزار نفر جمعیت،‌ از نظر امنیت دیجیتالی در رتبه هفتم نشسته و مقام دهم جهان را در حوزه امنیت سلامت کسب کرده است. استکهلم تنها شهر غیرآسیایی است که در میان پنج شهر امن از لحاظ فردی قرار گرفته است.

5. آمستردام

آمستردام هلند برای خرید و فروش قانونی ماریجوانا در جهان مشهور است، اما با 820 هزار نفر جمعیت یکی از امن‌ترین شهرها در حوزه فراساختاری است. در فهرست شهرهایی است که رفاهی در حد متوسط رو‌به‌بالا و بالا دارند و میزان تصادفات و آلودگی هوا در اثر ترافیک پایین است، پایتخت هلند رتبه چهارم را دارد. آمستردام یکی از 10 شهر نخست فهرست شهرهایی است که امنیت فردی در آن‌ها درصد بالایی دارد.

6. سیدنی

این شهر استرالیایی در هر دو زمینه امنیت فراساختاری و فردی، یکی از 10 رتبه نخست را اشغال کرده، اما در حوزه‌های امنیت دیجیتالی و سلامت تا رتبه‌های 14 و 17 نزول پیدا کرده است. پاشنه آشیل این شهر که چهار میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد، جرایم سایبری است؛ براساس نوشته «دیلی تلگراف»، استرالیا منبع کلاهبرداری‌های اینترنتی و سارقین هویت است.

7. زوریخ

زوریخ صاحب یکی از گرانقیمت‌ترین شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی است و براساس گزارش «اکونومیست»، با وجود پوشش سلامت جهانی و طراحی عالی سیستم حمل‌ونقل‌اش در بخش‌های امنیت فراساختاری و سلامت رتبه بالایی دارد. منابع مالی زوریخ مهم‌ترین عامل برای رشد امنیت شهری آن است.

8. تورنتو

پرجمعیت‌ترین شهر کانادا، به عنوان بهترین مکان از لحاظ امنیت، محیط‌های کاری، دموکراسی، امنیت غذایی، هزینه معاش و نشاط در زندگی معرفی شده است. در بخش‌های امنیت ساختاری و فردی، توکیو جزو 10 شهر برتر دنیا است. براساس نوشته «هالیوود نورث»، این شهر کانادایی مکانی پرطرفدار برای ساخت فیلم‌هایی است که داستانشان در آمریکا روایت می‌شوند.

9. ملبورن

ملبورن چهار میلیونی دومین شهر امن در حوزه فراساختاری در فهرست 50 عنوانی «اکونومیست» است و هشتمین رتبه جهان را از لحاظ امنیت فردی دارد. جای تعجب ندارد که ملبورن بالاترین مقام در میزان امید به آینده را با 86 سال سن دارد، چرا که زندگی در محیط شهری امن و سالم تأثیر مستقیمی بر شرایط و احوال ساکنین آن مکان می‌گذارد. طبق گزارشات به دست آمده، ملبورن با توجه به فاکتورهایی چون امنیت و هزینه زندگی، ششمین شهر مناسب برای زندگی است.

ملبورن

ملبورن

10. نیویورک

نیویورک تنها شهری است که در همه زمینه‌ها به فهرست 10 شهر امن جهان راه یافته است. در مورد امنیت سلامت، رتبه دوم و در جدول امنیت دیجیتالی، مقام سوم را کسب کرده است. این شهر از سال 1990 که میانگین روزانه قتل در آن شش نفر بوده، راه درازی را طی کرده است. هنوز هم احتمال خطراتی چون اقدامات تروریستی و جنگ‌های سایبری که امنیت فراساختاری را تهدید می‌کنند، در نیویورک وجود دارد.

11. هنگ‌کنگ

با احتساب آمارهای مربوط به امنیت سایبری، هنگ‌کنگ چهارمین شهر امن دنیاست. اما اگر به فاکتورهای امنیت فراساختاری توجه کنیم، این شهر تا رتبه چهلم تنزل پیدا می‌کند. گرچه کیفیت جاده‌های این شهر هفت میلیونی بالاست، هنگ‌کنگ یکی از بالاترین آمار کشته شدن پیاده‌ها در جهان را دارد. با این حال این مکان ششمین رتبه را در بخش امنیت فردی دارد.

12. سان‌فرانسیسکو

سان‌فرانسیسکو دهمین رتبه را در حوزه امنیت فراساختاری و هشتمین مقام را در بخش سایبری داراست. این شهر همچنین در فهرست شهرهای درآمد بالا، رتبه چهارم را اشغال کرده است.

سان‌فرانسیسکو

13. تایپه

این شهر تایوانی در فهرست بهترین مکان‌ها برای زندگی مقام بیست‌ویکم را دارد. امنیت از معضلات این شهر سه میلیونی نیست، چرا که تایپه در بخش امنیت شخصی در رده پنجم قرار گرفته و نهمین رتبه را در بخش امنیت سلامت از آن خود کرده است. تایپه در مرکز توسعه اقتصادی قرار دارد و سیستم حمل‌ونقل شهری‌اش در حال تحول و گسترش است. پروژه‌های نوسازی در بسیاری از بخش‌های آن در حال اجرا هستند.

14. مونترال

دومین رتبه جدول بهترین شهرها برای سکونت، از آن مونترال است. این شهر در حوزه امنیت فراساختاری، رتبه ششم و در حوزه دیجیتالی، مقام یازدهم را کسب کرده است. مونترال که دومین شهر بزرگ کاناداست، بیش از چهار میلیون شهروند دارد و عنوان دومین شهر بزرگ فرانسوی‌زبان جهان را پس از پاریس یدک می‌کشد. براساس اخبار اعلام شده، قرار است نزدیک به یک میلیارد دلار برای تعمیر جاده‌ها و پل‌های قدیمی این شهر طی سه سال آینده هزینه شود.

15. بارسلون

این شهر ساحلی و معروف اسپانیا، یکی از امن‌ترین نقاط جهان از لحاظ امنیت سلامت و فردی شمره می‌شود. حضور پررنگ نیروهای پلیس در خیابان‌ها و ایستگاه‌های مترو، نکته قابل‌توجه در مورد این شهر است. دقیقا به همین دلیل است که طی سه سال اخیر آمار جرم و جنایت در بارسلون 32 درصد کاهش داشته است. حضور پلیس در جای‌جای این شهر در ایجاد حس امنیت در شهروندان نقش به‌سزایی داشته است.

به گزارش بیزنس اینسایدر، رتبه‌های شانزدهم، هفدهم و هجدهم این فهرست هم به شهرهای شیکاگو، لس‌آنجلس و لندن تعلق دارد. دو رتبه نوزدهم و بیستم این فهرست 50 عنوانی هم به واشنگتن و فرانکفورت اختصاص یافته است.

بارسلون