عید ارواح در چین

اگر عاشق ترس و وحشت هستید و سعی می‌کنید با لرزه انداختن بر اندام خود، آدرنالین بدن‌تان را زیاد کنید باید در ماه آگوست امسال در چین باشید.

چینی ها معتقدند در نیمه هفتمین ماه قمری، فصل سیر و گردش ارواح است و از این رو تلاش می کنند با اقداماتی نظیر غذا دادن به آنها از این ارواح که برخی از آنها جزو اقوام و اجداد فرد بوده اند دلجویی کنند.

اگر بخواهیم شبیه سازی داشته باشیم؛ این مراسم مثل عقیده مسلمانان در شب های جمعه است با این تفاوت که معتقدان به دین اسلام می گویند با دعا و نیایش باید از ارواح دلجویی کرد و آنان را سیراب کرد و نه با غذاهای مادی. سنت عید ارواح در چین گرچه از نظر ریشه با جشن هالووین اروپایی متفاوت است؛ اما در آداب و سنن با آن اشتراکاتی دارد کما این که در این عید و جشن هم مردم سعی دارند یکدیگر را بیشتر بترسانند.

گردشگران بسیاری به خاطر این عید عزم چین می کنند تا بتوانند در عین دیدن سنت های خاص این جشن، به دیدن برخی از تزئینات و نماهای خاص چنین جشنواره ای بروند و البته به تماشای اپراهای خاصی که در این روزها اجرا می شود.

نباید پنداشت جشن ارواح، صرفا یک جشن قومی یا بومی در چین است، بلکه به دلیل ماهیت دینی این جشن در بودائیسم و تاتوئیسم، این فستیوال در کشورهای دیگری چون ویتنام، تایوان، ژاپن و سنگاپور هم برگزار می شود.

اگر دوست دارید به چین بروید و این جشنواره را از نزدیک تماشا کنید، بد نیست بدانید ارزان ترین تور چین اکنون برای هفت شب اقامت حدود چهار میلیون تومان برای هر فرد هزینه دارد. (ضمیمه چمدان)