استان بوشهر در جنوب ایران با داشتن بیشترین ساحل خلیج فارس و برخورداری از آب و هوای مطبوع و دلپذیر در ایام نوروز، هرساله شاهد حضور مسافران زیادی است.
تصویر بوشهر با گردشگری دریایی به استقبال نوروز می‌رود

درکنار این، وجود آثار متنوع تاریخی و فرهنگی و طبیعی همچون کاروانسرای مشیرالملک، گور دختر هخامنشی، کاخ‌های هخامنشی چرخاب و تااوکه (تموکن) در دشتستان، سواحل سنگفرش شده با چشم‌انداز زیبای بندربوشهر در کنار نیروگاه اتمی و نیز بازارهای تجاری بنادر گناوه و دیلم و موزه شهید رئیسعلی دلواری و تالاب‌های بین‌المللی حله و نایبند و جزیره خارک، دید نی‌ها و جاذبه‌هایی است که بازدید از آنها می‌تواند اوقات خوشی برای هموطنانمان در تعطیلات نوروزی فراهم آورد.

در این باره، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: پیش‌بینی می‌شود نوروز 95 شاهد ورود حداقل پنج میلیون گردشگر به استان بوشهر باشیم.

محمدابراهیم فروزانی افزود: سال‌های گذشته بیشتر گردشگران از استان‌های همجوار نظیر کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس وارد استان می‌شدند، اما بررسی آمار مسافران نوروزی که در سال 94 به بوشهر سفرکرده‌اند، مشخص کرد بخش عظیمی از مسافران ورودی به بوشهر از استان‌های تهران و اصفهان به این استان ساحلی سفر کرده‌اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: درواقع اطلاع‌رسانی و تبلیغات باعث شده تا گردشگران سراسر ایران با جاذبه‌های گردشگری بوشهر آشنا و برای سفر به این استان ترغیب شوند.

وی همچنین از تلاش کمیته اسکان برای فراهم کردن فضای اقامتی کافی در استان بوشهر بویژه شهرستان‌های ساحلی استان که بیشترین حجم مسافر را به خود اختصاص می‌دهند، خبر داد.

فروزانی با اشاره به برپایی سازه‌های اسکان موقت در طول نوار ساحلی خاطرنشان کرد: هتل‌ها و مراکز اقامتی استان بوشهر در ایام نوروز جوابگوی مسافران نیست، ازاین رو با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان از فضای مدارس نیز برای اسکان مسافران استفاده می‌شود.

برپایی جشنواره‌های متعدد

همچنین معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر نیز از افزایش برپایی جشنواره‌ها در نوروز امسال در مناطق مختلف استان خبر داد و خاطرنشان کرد: جشنواره بادبادک‌ها، مجسمه‌های شنی، غذاهای دریایی و محلی، بازی‌های محلی، جشنواره آداب و رسوم محلی در چاه کوتاه و جشنواره غذایی رنگینک در شهر آپخش که به طول یکصد متر در دست تهیه است، از جمله جشنواره‌هایی است که برای گردشگران نوروزی تدارک دیده شده است.

ناصر امیرزاده، برگزاری جشن دریایی با ساماندهی شناورها را از جمله اقداماتی ذکر می‌کند که برای فراهم‌سازی اوقاتی هیجان‌انگیز برای گردشگران ترتیب داده می‌شود.البته بیشتر جشنواره‌ها به صورت خودجوش از سوی مردم و سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. وی با بیان این‌که سواحل زیبای شمال استان، مناظر بکر و زیبایی را برای گذران اوقات گردشگران فراهم آورده است یادآور شد: برخورداری استان از راه‌هایی مناسب که دستیابی به سواحل دریا را تسهیل می‌کند، سبب شده که هرساله پذیرای گردشگرانی از استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و تهران باشیم.

این مقام مسئول، وجود بازارهای نوروزی با تخفیف‌های مناسب در عسلویه، کنگان، نخل تقی و دیر را از دلایلی ذکر می‌کند که موجب شده این مناطق مورد بازدید گردشگران قرار گیرد.

راضیه بوستانی