سرزمین آفریقا

جایی در شمالی‌ترین سرزمین آفریقا و در ساحل دریای مدیترانه به خانه‌هایی سفید با در و پنجره‌های آبی می‌رسیم. روی سنگفرش‌ها راه می‌رویم و عطر گل یاسمین که دست‌فروش‌ها می‌فروشند انسان را سرشار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، اگر قرار باشد «سیدی بوسعید» در یک کلمه خلاصه شود به چیزی شبیه شعر و رؤیا می‌رسیم. این منطقه گردشگری و شهرک بندری در 20 کیلومتری شمال شهر تونس – پایتخت کشور تونس – واقع است؛ منطقه‌ای روی تپه. نام این شهرک از نام بوسعید الباجی – یکی از بزرگان تصوف در تونس – گرفته شده که آرامگاه او نیز در حومه همین منطقه است.

تونس به خاطر شرایط آب و هوایی مناسبش، همجواری‌اش با دریای مدیترانه و همچنین تمدنی که دارد، کشور گردشگرپذیری است. سیدی بوسعید نیز از جمله جاذبه‌های گردشگری آن است که مسافران تونس حتما به آن سر می‌زنند.

در امتداد کاکتوس‌ها و سرسبزی‌ ورودی این منطقه، به سنگفرشی می‌رسیم که تا نزدیکی ساحل ادامه دارد. سیدی بوسعید با مغازه‌های فروش صنایع دستی و رنگارنگی محصولات آن‌ها شروع می‌شود و جلوتر دست‌فروش‌ها گل یاسمین را که نماد انقلاب این کشور است و به نام انقلاب یاسمین هم معروف است، به گردشگران می‌فروشند. دور این گل خوش‌بو نخی پیچیده‌اند که وقتی آن را باز کنیم و گل را در آب بگذاریم، عطرش در فضا پخش می‌شود. کم کم ساختمان‌های سیدی بوسعید توجه گردشگران را جلب می‌کنند؛ ساختمان‌هایی که همه سفیدند با در و پنجره‌های آبی؛ چه خانه‌های ویلایی، چه مغازه‌ها، چه کافه و رستوران. این یکدستی رنگ سفید و آبی آرامش خاصی را به این منطقه بخشیده و آن را منحصربه‌فرد کرده است.

در خیابانی که سربالایی است افرادی هم با پرنده‌های‌شان و گذاشتن آن‌ها بر سر و شانه گردشگران که با پرنده عکس بگیرند، پول درمی‌آورند.

یکی دیگر از مواردی که در سیدی بوسعید جلب توجه می‌کند حضور نوجوانان و جوانانی است که مشغول طراحی و نقاشی از منظره‌ها و بناهای این منطقه هستند. بعضی‌ها دسته‌جمعی مشغول کارند و برخی هم به تنهایی.

در سیدی بوسعید بنایی هم وجود دارد به نام قصر نجمه الزهرا که مرکز ملی موسیقی است و منظره و ساختمان زیبایی دارد. محوطه بیرونی این مجموعه که در واقع یک کاخ موزه است مشرف به دریاست.