اگر قصد خرید تور گرجستان را دارید، نکست هالیدی مرجع تور و تور لحظه آخری خواندن این مطلب را به شما توصیه می کند.

 

    • پیش شماره: 955+
    • زبان رایج: گرجی
    • واحد پولی: لاری
    • شهرهای مهم: تفلیس – باتومی
    • اخلاف ساعت با ایران: 0:30+

 

گُرجِستان با نام Georgia کشوری است در قفقاز که بین دریای خزر و دریای سیاه قرار گرفته است.

 

گرجستان یکی از کشورهایی است که در هر دو قاره اروپا و آسیا قرار داشته و یکی از اهداف مقامات سیاسی تفلیس پایتخت گرجستان، عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو است؛ که گرجستان در حال حاضر عضو ناظر در اتحادیه اروپا و ناتو می‌باشد و همکاری‌های زیادی با این دو سازمان دارند لازم است ذکر شود که کلیه قوانین گرجستان مانند قوانین اتحادیه اروپا است.

 

 

 

 

 

اطلاعات لازم برای سفر به گرجستان

 

بهترین زمان سفر به گرجستان:

 

بهترین زمان سفر به این کشور در فصل بهار است که هوا نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است. اما ممکن است بارندگی‌های شدیدی در این ماه رخ دهد. میانگین دمای هوا در گرجستان در فصل تابستان بین 20 تا 30 درجه است و این به‌معنای گرمای مطلوب می‌باشد. اما توجه داشته باشید که نواحی ساحلی با رطوبت بالا همراه می‌باشند.

 

آب و هوا:

 

سرزمین گرجستان از دید اقلیمی منحصر به فرد است، یعنی هر چهار فصل سال دیده می‌شود به طوری که در یک زمان در کناره‌های دریای سیاه هوای تابستانی در میان نخل‌های حکم فرماست؛ در تپه ماهورهای پایکوهی، رویش علف‌های تازه و گل‌های بهاری، همچنین در کوهستان، مه غلیظ همچون ابری که با ریزش برف و باران همراه‌است وجود دارد.

 

اما کوه‌های قفقاز بزرگ همچون قازبگی و دیگر کوه‌ها، از برف ضخیم پوشیده شده‌اند. در مجموع آب و هوای گرجستان تابعی است از موقعیت جغرافیایی این سرزمین، توده‌های هوای اشباع شده از بخارات آب دریای سیاه از سمت غرب وارد دالان قفقاز و در گرجستان غربی باعث بارندگی متناوب می‌شود و با از دست دادن نسبتی رطوبت از رشته کوه‌های سورامی، مسختی و ارسیانی وارد گرجستان شرقی می‌شود.

 

شاید به همین دلیل است که گرجستان شرقی بارندگی کمتری را دریافت می‌کند و آب و هوای آن خشک‌تر است.

 

انعام:

 

انعام دادن در رستوران‌ها و کافه‌ها خیلی مرسوم نیست و معمولا بر روی فاکتور حق سرویس دریافت می‌شود.

 

آب:

 

آب لوله‌کشی تصفیه شده و دارای کلر است و مردم محلی از این آب می‌نوشند ولی برای برخی گردشگران جدید ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. به‌طور کلی آب لوله‌کشی در تفلیس آشامیدنی است.

 

برق:

 

ولتاژ استاندارد 220 ولت است و پریزها ورودی دو شاخه دارند.

 

مالیات:

 

توریست‌ها می‌توانند در زمان خروج از کشور 15% مالیات بر ارزش افزوده‌ای که بر روی فاکتورها پرداخت کرده‌اند را پس بگیرند . و برای این کار باید فاکتورهای مخصوص از فروشگاه دریافت کنند.

 

ساعات کاری:

 

فروشگاه‌ها از ساعت 9 صبح تا 7 بعدازظهر باز هستند، هم‌چنین تعداد زیادی فروشگاه و سوپرمارکت 24 ساعته در کشور وجود دارند. بازارها نیز هفت روز هفته از ساعت 7 صبح تا 6 بعدازظهر فعالیت می‌کنند. اداره‌های دولتی در روزهای شنبه و یک‌شنبه تعطیل هستند.