گنبد سلطانیه
مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان با بیان اینکه چمن مرغوب باعث شد تا شهر سلطانیه به وجود بیاید اعلام کرد: در سالهای گذشته خانه های مسکونی آنقدر به گنبد سلطانیه نزدیک بودند که حتی تیر چوبی آنها به گنبد چسبیده بود.

یحیی رحمتی به خبرنگار مهر گفت: در ایام عید امسال 60 درصد مردم شهر سلطانیه برای اولین بار محوطه دروازه شمالی این مجموعه تاریخی را دیدند، چون تا آن زمان فقط یک مسیر مخصوص برای بازدید تعریف شده بود و از همان جا مردم وارد و خارج می شدند.

وی افزود: میانگین توقف گردشگران 45 دقیقه بوده است که می بایست این زمان بیشتر می شد و آن را به سه ساعت و نیم افزایش می‌دادیم به همین علت برنامه های مختلفی را برگزار کردیم.

رحمتی ادامه داد: گنبد سلطانیه به همراه مقبره “چپلی اوغلی” و محوطه تاریخی “داش کسن” از جمله مجموعه های فرهنگی و تاریخی هستند که در فاصله کمی از یکدیگر واقع شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان همچنین فلسفه بوجود آمدن شهر سلطانیه که جزء مهمترین شهرهای اسلامی را وجود چمن در این شهر اعلام کرد.

وی گفت: مغول ها برای اسب شان ارزش زیادی قائل بودند، چمن این شهر عامل توقف مغول است. آنها می خواستند اسب خود را در بهترین چمن پرورش دهند.

به گفته رحمتی، چمن طبیعی و بزرگ سلطانیه نزدیک به 750 هکتار است به همین دلیل قرار است مسابقات جهانی اسب سواری در این شهر  برگزار شود.

این مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان خاطرنشان کرد: مجموعه هایی که در قسمت ابنیه های مربوط به دروازه شمالی قرار دارند بسیار زیاد است. قرار است برنامه کاوش در محوطه گنبد داشته باشیم. اولویت کاوش در این محوطه برای ما شناسایی و شناسنامه دار کردن است.

وی همچنین درباره نمای ساختمان های اطراف مجموعه گنبد سلطانیه بیان کرد: دور تا دور این محوطه تا چند سال پیش ساختمان های مسکونی بود. طی یک برنامه 20 ساله نزدیک به 200 خانه مسکونی تملک و آزادسازی شده است و بعد از آزادسازی، این محوطه ها وارد حوزه میراث فرهنگی شد.

رحمتی افزود: برخی از خانه های این اطراف چنان به گنبد سلطانیه چسبیده بودند که حتی تیر چوبی آنان به گنبد این بنا متصل بود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان  گفت: ما بنا داریم تا گردشگران شهر سلطانیه مدت حضورشان به 10 ساعت افزایش پیدا کند. این اتفاق دور از ذهن نیست، منتها در شهر سلطانیه هتل 5 ستاره وجود ندارد و افراد برای اقامت به شهر زنجان می روند. با این حال در شهر سلطانیه 40 تا 50 تخت اقامتی وجود دارد. در مقبره چپلی اوغلی نیز  امکانات اقامت پیش بینی شده است.