zanjan

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: زنجان یک استان مقصد گردشگری نیست.

“یحیی رحمتی” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه زنجان، با تاکید بر مطلب فوق اظهار کرد: تایید و یا تکذیب اینکه استان زنجان یک استان مقصد گردشگری است باید مبنای آماری و علمی داشته باشد که در آن شاخص‎های استان نیز در نظر گرفته می‌شود. (نقشه زنجان)

وی افزود: هنگام حضور گردشگر در استان اقتصاد نیز رونق می‌یابد، به همین جهت سیاست‎ها در همه جای دنیا بر بالا بردن تعداد گردشگر است، زیرا فرصتی برای هزینه کردن گردشگر در استان به وجود می‎آید و اقتصاد استان نیز رونق می‎یابد.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای بررسی میزان گردشگری در استان باید میزان سکونت در هتل‎ها بازنگری شود. با توجه به اینکه میزان توقف گردشگر در استان با میزان اشغال هتل‎ها، اقامتگاه‎های رسمی و تاسیسات مشابه سنجیده می‌شود، می‎توان ادعا کرد که میزان اشغال تخت در هتل‎ها موید این موضوع نیست که استان زنجان یک استان مقصد گردشگری است و حتی می‎توان ادعا کرد که در این زمینه استان در حداقل میانگین نیز نیست.

وی اظهار کرد: این شاخص‎ باید اندکی بهبود یابد، زیرا معتقدیم تا زمانی که ضریب اشغال هتل‎ها به بالای 50 درصد نرسد، رونق گردشگری در استان اتفاق نیافته است، لذا می‎توان با یک برنامه‌ریزی دقیق و منسجم میزان گردشگری استان را افزایش داد. البته باید تاکید کرد که وضعیت استان نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته، ولی به حد مطلوب نرسیده است.

رحمتی تصریح کرد: اولین اقدامی که در این راستا باید انجام شود اصلاح شاخص‎هاست. همچنین ایجاد اتفاقات خاص مانند جشنواره‎ها و برنامه‎های جدید، بازنگری در نحوه مدیریت و خواناسازی استان با دیگر استان‎ها از جمله برنامه‎‏هایی است که برای رونق گردشگری باید انجام شود.

وی ادامه داد: خواناسازی استان به این معنی است که المان‎های موجود در استان بومی شوند، مثلاً تابلوهای راهنما در استان زنجان با سایر استان‎ها هیچ تفاوتی ندارد، ولی باید تمهیداتی اندیشید که هنگامی که گردشگر وارد استان می‌شود متوجه شود وارد فضای جدید و متفاوتی شده است.