معلولان

رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان بر تسهیل بازدید معلولان از مراکز تاریخی استان تاکید کرد.

اویس کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: این افراد بخش قابل توجهی از جامعه و استان هستند، لذا اهمیت دادن به آن‌ها ضروری است و باید به حقوق شهروندی آن‌ها همچون افراد دیگر بها داد.

وی افزود: نقدهای بسیاری در ارتباط با تعامل این افراد با جامعه کنونی وجود دارد. از نظر مدیریت شهری، شهر و استان آمادگی تساهل و پذیرش این افراد را در خود ندارد و به جد باید این معضل را هشداردهنده دانست.

این راهنمای گردشگری خاطرنشان کرد: به جهت تعامل حضور این افراد در حوزه گردشگری نیز هیچ کاری تا به امروز با همت ارگانی صورت نگرفته است. اگر هم صورت گرفته است کوتاه مدت بوده و این افراد همچنان با مشکلات جدی در حوزه گردشگری روبه‌رو هستند. این افراد همچون افراد دیگر حق سفر کردن دارند. حق استفاده و لذت بردن از اماکن تاریخی و تفریحی دارند، بنابراین با همه کمبودها می‌توان به فکر آنان بود.

وی اظهار کرد: انجمن صنفی راهنمایان گردشگری چندی قبل اولین تور معلولان را با هدف اطلاع‌رسانی عملی به مسئولان در زنجان برگزار کرد. این مسافران از کمترین معلولیت و حتی معلولیت پنهان برخوردار بودند، اما با این همه باز سفر آن‌ها مشکلات عدیده‌ای داشت که از لذت آنان از سفر به زنجان می‌کاست.

این فعال عرصه گردشگری تصریح کرد: مشکلات معلولان در سفر به چندین بخش عمده تقسیم می‌شود که انتظار داریم مسئولان به این مسئله بپردازند و به فکر رفع این مسائل باشند. برخی از این مسائل به راحتی و در کوتاه‌مدت برطرف می‌شود. رمپ ورودی ویژه مراکز اقامتی و سرویس‌های بهداشتی٬ حمل و نقل ویژه رفت و آمد معلولان همانند بالابر و ایجاد معابر ورودی اماکن گردشگری همچون آسانسور و یا رمپ ورودی از جمله مسائلی است که می‌تواند با نگاه ویژه مسئولان حل شود.

کیانی عنوان کرد: برخی از مشکلات عمده شهری نیز معلولان را از جامعه توسعه‌یافته دور کرده است. در بین افراد معلول استعدادهایی نهفته است که باید با بها دادن به آن‌ها در راستای شکوفا کردن آنان کوشید.