هواپیمای رئیس‌جمهور، روحانی، فردا در شهر تاریخی یزد بر زمین خواهد نشست تا نویدبخش توجه دولت به استان یزد و مردم نجیب و فرهیخته‌اش باشد. گرچه سفر رئیس‌جمهور با افتتاح طرح‌هایی در حوزه‌های مختلف همراه خواهد بود، اما مسئولان این استان خواستار توجه بیشتر دولت در این سفر به استان خود هستند تا مشکلات و چالش‌هایی که این خطه و مردمانش با آن دست به گریبان هستند، در مدت زمان کوتاه‌تری برطرف شود.
تصویر یزد از رئیس‌جمهور چه می‌خواهد...

استان یزد در فلات مرکزی و خشک ایران واقع شده و از پیشینه تاریخی چندین هزارساله برخوردار است. قرار گرفتن در منطقه گرم و خشک کشور، این استان را به یکی از کم‌آب‌ترین مناطق کشور تبدیل کرده است، به همین دلیل بیش از آن‌که کشاورزی در آن رواج داشته باشد، صنایع مختلف از جمله صنعت بافندگی و صنعت شیرینی‌سازی (تولید قطاب، پشمک و باقلوا)، منسوجات، کاشی، سرامیک و فرش ماشینی در این استان توسعه یافته و معادن متعدد نیز به بالا بردن سهم تولید و اشتغالزایی در این استان کمک کرده است. با این همه بساط کشاورزی به طورکل در این استان جمع نشده و محصولاتی نظیر گندم، ذرت، زردآلو، انار، بادام، پسته، انگور و خرما در مناطق خاصی از یزد بویژه در شهرستان‌های خاتم و بافق تولید و به بازار داخلی عرضه می‌شود، البته کمبود شدید منابع آبی در یزد، این استان را در سال‌های اخیر به سمت کشت‌های گلخانه‌ای سوق داده است.

چالش آب یزد

سیدجمال سجادی‌پور، مدیر جهادکشاورزی استان یزد نیز با اذعان به این نکته که مهم‌ترین مشکل و چالش این استان در بخش کشاورزی، کمبود آب و خشکسالی 17ساله اخیر است، به جام‌جم می‌گوید: به منظور رفع این چالش و آسیب‌هایی که از ناحیه این خشکسالی نصیب کشاورزی استان شده، طرح تجهیز مزارع به سیستم آبیاری نوین و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، در اولویت برنامه‌های اداره جهاد کشاورزی یزد است که البته اجرای این طرح‌ها نیازمند اعتبار است.

وی توسعه واحدهای پرورش دام سبک و سنگین و طیور و ماکیانی نظیر کبک و بلدرچین را از دیگر اهداف این سازمان و مستلزم تخصیص اعتبار دانسته و اظهار می‌دارد: یکی از عوامل مهم هدررفت آب در بخش کشاورزی استان یزد، وجود انهار و شبکه‌های انتقال آب خاکی و سنتی است که بهسازی این شبکه‌ها نیز از برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی است، به طوری که از 9600 کیلومتر شبکه‌های آبیاری و انتقال آب استان، 3000 کیلومتر بهسازی شده، 3600 کیلومتر هم به دلیل وجود سیستم آبیاری نوین نیازی به بهسازی ندارد، اما 3600 کیلومتر هنوز خاکی است که برای اجرای آنها به اعتبار نیاز داریم و امیدواریم در سفر هیات دولت به استان یزد، این بخش هم مورد توجه قرار گیرد.

یزد تشنه سرمایه‌گذاری گردشگری

قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های تاریخی یزد، مثل قدم زدن در دل خود تاریخ است؛ سفر به این شهر و سایر شهرهای تاریخی استان یزد را به سفری جذاب و پرخاطره به قدمت خود تاریخ تبدیل می‌کند و همه اینها یعنی ظرفیت بسیار بزرگ این خطه در بخش گردشگری و میراث فرهنگی و ضرورت نگاه ویژه و سرمایه‌گذاری در این زمینه که گرچه تا همین چند سال پیش بشدت مورد غفلت بود، اما اخیرا مورد توجه ویژه مسئولان کشور قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به این‌که صنعت گردشگری به‌واسطه تاریخی بودن این استان و وجود سازه‌ها، آثار و اماکن تاریخی مهم از ظرفیت‌های مهم یزد به شمار می‌رود، به جام‌جم می‌گوید: خوشبختانه از دو سال پیش بخش گردشگری و بافت‌های تاریخی یزد مورد توجه ویژه مسئولان کشور و استان قرار گرفته است، به طوری که حتی مراسم استقبال از رئیس‌جمهور و هیات همراه نیز در بنای تاریخی امیر چخماق صورت خواهد گرفت.

محمدمهدی شرافت می‌افزاید: انتظاری که میراث فرهنگی یزد از سفر رئیس‌جمهور به این استان دارد، ادامه و تداوم توجه به صنعت گردشگری و میراث تاریخی این دیار است.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین موضوعی که در این بازه مورد توجه و رسیدگی میراث فرهنگی قرار گرفته، بحث ثبت جهانی بافت تاریخی یزد است، یادآور می‌شود: در این راستا پرونده بافت تاریخی یزد تکمیل و به یونسکو ارسال شده است. ضمن این‌که اعتبارات خوبی هم برای توسعه و رشد بخش گردشگری از سوی مسئولان استان تخصیص یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به توجه ویژه به زیرساخت‌های گردشگری در استان یزد، ساخت پنج هتل پنج ستاره و توسعه کیفی چهار هتل چند ستاره به پنج ستاره دیگر را از طرح‌های در دست انجام میراث فرهنگی استان یزد عنوان کرده و می‌گوید: در یکی دو سال اخیر سفر گردشگران خارجی به استان با رشد پنج برابری مواجه شده است که با توجه ویژه به زیرساخت‌ها، اجرای طرح جامع گردشگری استان و حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با پرداخت تسهیلات ویژه و رشد کیفی این بخش، در سال‌های آینده شاهد حضور چشمگیرتر گردشگران خارجی و داخلی و درآمدزایی از این طریق برای استان خواهیم بود.

فاطمه مرادزاده