یزد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از اجرای برنامه پنج ساله طرح گردشگری استان در قالب طرح 5+95 ‎خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، منطقه یزد، محمدمهدی شرافت در نشست هماهنگی برنامه پنج ساله طرح گردشگری استان تصریح کرد: سال 95 به عنوان “سال خوش آمدگویی به یزد”، آغازی برای اجرای برنامه پنج ساله در قالب طرح 5+95 ‎است. این طرح‎ براساس پنج محور اصلی تا سال ‎1400 تکمیل و به بهره‏‎‎برداری می‎‎رسد.

وی بیان کرد: شهر یزد به عنوان وسیع‎‎ترین بافت خشتی دنیا که همچنان زنده و پویاست، بی‎‎بدیل و بی‎‎مانند است و به همین دلیل نیز گردشگری تاریخی فرهنگی به عنوان یک محور اصلی در این برنامه پنج ساله مطرح است. امیدواریم که با توجه به برنامه‌‏‏ریزی انجام شده و با شعار “یزد، پایتخت معماری ایران” در طول این پنج سال، شهر یزد، هم رده و هم شأن این شعار مطرح شود.

شرافت، ثبت جهانی یزد و همچنین راه‎‎اندازی مرکز ملی معماری خاک را دو برنامه اصلی این اداره کل عنوان کرد و افزود: در کنار این برنامه‎‎ها، ثبت جهانی بادگیرها، قنات‎‎ها و ثبت ملی شهرستان ابرکوه نیز به عنوان برنامه‏‏‌های جنبی این اداره کل در حال پیگیری است.

این مقام مسئول تصریح کرد: محور گردشگری سلامت، محور گردشگری طبیعی(کویرنوردی)‎، معرفی یزد به عنوان قطب نساجی سنتی کشور و همچنین خدمات برتر گردشگری از دیگر محورهای اصلی این طرح پنج ساله است. برگزاری جشنواره‎‎ها، مسابقات معماری، جذب سرمایه‎‎گذار در بخش گردشگری و صنایع دستی، ساخت هتل‌های چهار و پنج ستاره و تجهیز هتل‌های موجود از جمله مواردی است که می‌تواند نقش موثری در اجرایی شدن برنامه‌های طرح پنج ساله داشته باشد.

وی عنوان کرد: یکی از اتفاق‌های مهم، صدور مجوز برای منطقه ویژه گردشگری درمانی است که امکان سرمایه‌گذاری و همچنین جذب گردشگر و رونق اقتصادی را فراهم می‌آورد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان مطرح کرد: در بخش گردشگری سلامت و همچنین نساجی سنتی نیز قصد داریم گذشته را به حال پیوند بزنیم، بدین گونه که در گردشگری سلامت با مدیریت طب سنتی و همچنین ایجاد کمپ‎‎های گردشگری سلامت، طیف وسیعی را برای کار کردن فراهم آوریم. همچنین در نساجی سنتی، دامنه‎‎ای از گذشته تاکنون داریم که در این میان قسمت‎‎هایی از صنایع‌‏‏دستی گم شده است و باید آن را دوباره احیا کنیم و دیروز را با امروز پیوند دهیم.

شرافت، خدمات برتر گردشگری به عنوان یک محور عام را از جمله مباحث مهم و قابل تأمل در برنامه پنج ساله دانست و افزود: باید شرایط گردشگرپذیری استان از جمله ایجاد سرویس‏‏های بهداشتی مناسب، هتل‏‏های پنج ستاره و همچنین پکیج‎‎های خاص برای راهنمایی گردشگران را فراهم آوریم تا یزد به عنوان مرکز خدمات گردشگری مطرح شود. در این صورت، وقتی گردشگر به استان وارد می‌‏‏شود، احساس آرامش می‌کند و می‌داند که در همه جای شهر، خدمات یکسانی به او ارائه می‎‎شود و هتل‎‎ها و مراکز اقامتی همسان و براساس پروانه خود، خدمات ارائه می‎‎دهند.