مسعود سلطانی‌فر

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تسهیل صدور ویزا برای گردشگران خارجی خبر داد و افزود: اقدامات خوبی در دو سال گذشته در این زمینه انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، «مسعود سلطانی‌فر» در اجلاس فعالان اقتصاد غیردولتی که صبح امروز (سه‌شنبه 29 دی) با حضور رییس جمهور در اجلاس سران برگزار شد، بر ضرورت افزایش هتل‌های چهار و پنج ستاره تأکید کرد و گفت:‌ در حال حاضر حدود 130 هتل چهار و پنج ستاره داریم که باید تا 10 سال آینده به حدود سه برابر افزایش یابد.

وی همچنین بر نوسازی و توسعه شبکه حمل و نقل هوایی و فرودگاهی تأکید کرد.

«سلطانی‌فر» همچنین با اشاره به زمین‌گیر بودن یک‌سوم ناوگان هوایی کشور گفت: باید زمینه حمل و نقل در همه بخش‌ها افزایش یافته و سطح خدمات گردشگری را با افزایش نیروی انسانی ارتقاء دهیم و شرایط ویژه و منحصر به فردی را برای رشد و توسعه گردشگری بوجود بیاوریم.

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه توانستیم حقوق هسته‌ای کشور را حفظ و تحریم‌های ناعادلانه را حذف کنیم، گفت: بیش از 90 درصد صنعت گردشگری در اختیار بخش خصوصی است و چند درصد باقیمانده را نیز به بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه گردشگری در دنیا وضعیت ویژه‌ای دارد، گفت: از 1.2 میلیارد گردشگر خارجی در سال 2014 در دنیا حدود 1500 میلیارد دلار نصیب کشورهای مختلف شده که البته با احتساب گردشگران خارجی و داخلی و یا تفریحی این رقم به شش هزار و 500 میلیارد دلار می‌رسد.

سلطانی‌فر افزود: سهم ایران در سال 2014 حدود نیم‌درصد از این درآمد بود و پنج میلیون گردشگر به کشور سفر کردند و این در حالیست که تقریبا همه صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران معتقدند سهم ایران به دلیل دارا بودن جاذبه‌های ارزشمند و کم‌نظیر حداقل باید دو درصد از این سهم باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه تا 10 سال آینده باید میزبان 20 میلیون گردشگر خارجی باشیم، اظهار کرد خوشبختانه در دو سال گذشته با توجه به رویکرد خوبی که دولت داشت شاهد رشد گردشگران خارجی بودیم و در کشور ما حدود 12 درصد رشد داشت.

وی با بیان اینکه حدود 10 درصد از GDP کشورها مربوط به صنعت گردشگری است، بیان کرد: ایران برای سال 2016 از سوی بسیاری از سازمان‌ها، مراکز و نشریات معتبر گردشگری دنیا به عنوان مهمترین مقصد گردشگری جهان در سال 2016 معرفی شد.