قشم

روستاییان در جزیره قشم خانه‌های خود را برای پذیرش گردشگر آماده خواهند کرد تا بتوانند کمبود مراکز اقامتی در جزیره را جبران کنند به این ترتیب گردشگران با مردم محلی همخانه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، جزیره قشم اگر چه گردشگران سیاحتی و خریدار زیادی در فصل خنک سال دارد اما مراکز اقامتی آن زیاد نیست یا اگر هست کیفیت چندان مطلوبی ندارند. در جزیره شاید تنها چند هتل با ستاره‌های روشن دیده شود اما در نزدیکی ژئوسایت‌های آن و جاذبه‌های گردشگری هیچ مراکز اقامتی نیست جز خانه‌های محلی که برای حضور گردشگر آماده شده‌اند خانه‌هایی که می‌بایست در طرح ژئوپارک قشم از حضور گردشگر در ژئوسایت‌ها بهره مند شده و اشتغال‌زایی برای آنها بوجود آید و از سویی مخل محیط زیست و بافت آن ژئوسایت نباشند.

به همین دلیل طی چند سال اخیر برخی از روستاییانی که نزدیک به این ژئوسایت‌ها بوده اند با همکاری فعالان حوزه گردشگری بخشی از خانه‌های خود را برای اقامت و پذیرایی از گردشگران آماده کرده‌اند مانند ناخدا امینی در روستای طبل و یا زینت خانم در روستای سلخ.

اکنون مدیر توسعه گردشگری جزیره قشم درصدد است تا در روستاهای دیگر جزیره نیز بوم گردی را فعال کند تا گردشگران ضمن اقامت در خانه‌های بومی روستاها هم با فرهنگ مردم آشنا شوند و هم بتوانند خارج از هتل از غذاهای محلی استفاده کنند و منفعت حضورشان را به روستائیان نیز برسانند.

پیشنهاد کارشناسان بوم گردی

عبدالرضا دشتی‌زاده، مدیر اداره توسعه گردشگری قشم هر از گاهی به خانه روستاییانی که تقاضای صدور مجوز بوم گردی را داده‌اند، سر می‌زنند تا وضعیت مهمان داری آنها را بررسی کند. مدتی پیش این بازدید با حضور یکی از کارشناسان بوم گردی انجام شد و آنها با حضور در روستای کانی از وضعیت خانواده شافعی برای پذیرایی از مهمان آگاه شدند.

اشکان بروج کارشناس بوم گردی به آنها گفت که بهتر است جاذبه‌های گردشگری و محیط زیستی روستا برای گردشگرانی که برای اقامت و یا پذیرایی به خانه‌ها می آیند توضیح داده شود. حتی می توان تصاویری از این جاذبه‌ها را در اتاق مهمان‌ها نصب کرد این یکی از راه‌های معرفی جاذبه‌ها به گردشگر است.

پذیرایی از مهمانان با غذاهای محلی

خانواده شافعی برای پذیرایی از مهمان با غذاهای محلی، بسته به نوع غذا نرخی حدود ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان را تعیین کرده‌اند اما برای اقامت ۱۵ هزار تومان در نظر می‌گیرند آنها توانسته بودند در ایام عید میزبان گردشگرانی باشند که از غار نمکی قشم دیدن می کردند.

در روستای گوران نیز که خانه‌های خشتی آن لابه لای نخل‌ها پنهان است اقامتگاه بومی به نام «مدالی» یعنی محمدعلی ایجاد شده است خانواده «حسین هدری» که این اقامتگاه را دارند به دنبال گرفتن مجوز هستند به همین دلیل مهمانخانه ای را طراحی کرده و وسایل و اشیای قدیمی خانه و روستای خود را در معرض دید گردشگرانی قرار داده‌اند که قرار است از این به بعد مهمان آنان شوند.

بخشی از خانه بومی در روستای گوران

بوم گردی در قشم به روستاها کشانده شده و هر روز به تعداد متقاضیان مجوز بوم‌گردی اضافه می‌شود چرا که برای برخی از گردشگران زندگی با مردم و نشستن سر سفره مردم بومی لذت بخش تر از نشستن پشت میز رستوران یک هتل چند ستاره است. چرا که از این طریق نه تنها زندگی مردم را لمس می‌کنند بلکه از غذاهای محلی استفاده کرده و به مراتب هزینه کمتری نسبت به هتل پرداخت خواهند کرد.

محل اقامت گردشگران در روستای گوران

یکی دیگر از بومیان روستانشین قشم که از سال ۹۳ مجوز اقامتگاه بومی خود را گرفته درصدد است تا مجوز خود را تمدید کند. کارشناسان بوم گردی و گردشگری به خانه او نیز در روستای چاهو شرقی رفتند و چند نکته را به او متذکر شدند یکی اینکه محمد پوزیده مسئول این اقامتگاه می‌بایست طرح‌ها و تصاویر محلی مثل جاذبه‌های اطراف و یا تصاویری از چاهکوه به در و دیوار اقامتگاه نصب کند تا سفیدی دیوارها چشم گردشگر را اذیت نکند.

دیگر اینکه این اقامتگاه با ساخت یک آشپزخانه اپن حالت مدرن به خود گرفته پس یا باید این بخش از خانه را تغییر بدهد و یا ارتفاع آن را کم کند.

نکته دیگر اینکه اگر زنان این روستا صنایع دستی مانند حصیر باقی و یا زری بافی تولید می‌کنند، باید هنر دستی آنها در محل اقامتگاه معرفی و یا حتی نمونه ای از آن در داخل اتاق ها کار گذاشته شود و یا دیوارها با هنرهای سنتی تزئین شوند.

اتاقی در چاهوشرقی

پوزیده امسال توانسته از حدود ۵۰ گردشگر در خانه خود پذیرایی کند آن طور که در دفتر یادبود اقامتگاهش می توان دید او میزبان گردشگرانی از یونان، روسیه و چین هم بوده است. محمد پوزیده به خبرنگار مهر می گوید: فقط در ایام نوروز تعداد گردشگزان زیاد است اما بعد از عید گردشگران خارجی به چاهکوه زیاد می آیند.

سوغات روستای چاهوشرقی

او ادامه می‌دهد: برای اینکه بتوانم با مهمانان خارجی همکلام شده و از آنها پذیرایی کنم احتیاج داشتم تا زبان انگلیسی را یاد بگیرم. در این راه دامادمان هم کمکم کرد چون او به زبان‌های اردو، عربی و انگلیسی تسلط کامل دارد.

پوزیده برای خدماتی از جمله اقامت و سه وعده غذا و یک تور بازدید از جاذبه‌های گردشگری روستا تنها ۵۰ هزار تومان از گردشگران می‌گیرد ارزانی خدماتی که او به مسافران می‌دهد موجب شده تا گردشگران جزیره به خانه او رفت و آمد کنند و حتی از شیرینی‌های خانگی او نیز بهره ببرند مانند هلوری و یا نان پنیری.

در نزدیکی چاهو شرقی غیر از چاهکوه می‌توان به محلی رفت که آهوان برای آب خوردن به آنجا می‌روند. می‌توان این صحنه زیبا را با رعایت فاصله تماشا کرد. فرصت دیدن چنین جاذبه های گردشگری بکری که تنها آدرس آن را بومیان روستاها می دانند را کمتر گردشگرانی به دست می آورند.