گردشگری
ارومیه – خبرگزاری مهر: مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور از اختصاص ابنیه تاریخی 100 تا 400 ساله کشور به صنعت گردشگری کشور خبر داد.

احسان ایروانی شامگاه شنبه در نشست تبيين سياست هاي حفظ و احياي اماكن تاريخي آذربايجان غربي با بیان اینکه ابنیه با قدمت تاریخی 100 تا 400 سال، به کاربری‌های مختلف مرتبط با صنعت گردشگری اختصاص داده می‌شود، گفت: در همه نقاط کشور بناهایی با ارزش برای احیا و استفاده در راستای اهداف جلب توریست وجود دارد.

وی اظهار داشت: درطول تاریخ ایرانیان مانند سایر نقاط جهان همیشه مکان زندگی خود را با توجه خاص به شرایط اقلیمی، جغرافیایی و امنیتی انتخاب می‌کردند از این رو در سراسر سرزمین پهناور ایران هرکجا چشم‌اندازی با ارزش از نظر فرهنگی، تاریخی یا طبیعی وجود دارد.

وی اعلام کرد: صندوق احیا، مجری احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی فرهنگی در ایران به استناد ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اساسنامه مصوب هیئت وزیران، اقدام به معرفی ابنیه تاریخی، فرهنگی قابل احیا در محورهای گردشگری کشور می‌کند.

مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور با بیان اینکه از جمله این کاربری‌ها، هتل، مجموعه‌های پذیرایی تاریخی و مجموعه‌های تاریخی بین راهی اقامتی است، ادامه داد: عمده خدمت‌رسانی در این مجموعه‌ها بر محور فرهنگ، آداب و سنن مناطق مختلف ایران بوده که در راستای ارائه تجربه‌های منحصر به‌ فرد برای گردشگر گام بر‌ می‌دارد.

ایروانی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: در فاز نخست، صندوق احیا زنجیره پردیس مشتمل بر بیش از 140 بنای تاریخی در محورهای اصلی کشور را برای ساماندهی، مرمت، احیا و بهره‌برداری مناسب از آن، مطابق با استانداردهای بین‌‌المللی برای مشارکت‌ با بخش خصوصی معرفی می کند.

وی حفاظت پایدار از ابنیه تاریخی فرهنگی به واسطه تعیین کاربردی و بهره‌برداری را از جمله رسالات صندوق احیا عنوان کرد و گفت: ارتقای گردشگری فرهنگی و تاریخی بر مبنای پتانسیل‌ های فرهنگی و تاریخی کشور و اشاعه، توسعه، مرمت و احیا توسط بخش خصوصی و ارتقای توانمندی و تخصصی در این زمینه از دیگر راهبردهای این صندوق است.

وی جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت در احیا و بهره‌ برداری متناسب اماکن تاریخی دولتی و طرح ملی حمایت از مالکان و جذب مشارکت مردمی در احیا و بهره‌برداری متناسب اماکن تاریخی را از جمله برنامه‌های این صندوق در سال جاری دانست و افزود: هدف از حمایت از مالکان بناهای تاریخی این است که مالکان به جای تخریب بناهای خود به حفظ و نگهداری آن تشویق شوند.

مدير عامل صندوق حفظ و احيا بناهاي تاريخي كشور  ضمن تاكيد بر استفاده از كلمه ناكارآمد فرسوده در خصوص آثار تاريخي و قديمي، اظهار داشت: در جلسه سه دستگاه وزارت كشور، راه و شهر سازي و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور مصوب گرديده كه كلمه فرسوده در ارتباط با  آثار و بافت هاي تاريخي و قديمي حذف شود.

ايرواني اضافه کرد: سه معضل مهمي كه در بافت هاي تاريخي جريان داشته و گريبان گير مديران و مسئولان شهري است فقر اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي بوده كه امنيت اجتماعي به اين سه مقوله بستگي دارد و راهكاري كه در اين زمينه ارائه مي شود و بواسطه تجربيات مثبتي كه در اثر اجراي اين طرح دربرخي از شهرها وجود دارد، حمايت از طرح تغيير كاربري مي است.

معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي نيز در اين جلسه با  اشاره به اين كه توسعه نياز عمومي بشر امروزي در دنياي مدرن است، گفت: در اين مسير پارادايم هاي متفاوتي مطرح است؛ دنيا مسير پيشرفت را طي كرده  و از سنت به مدرنيته رسيده و اكنون بعد از چند صد سال به اين نتيجه رسيده است.

هادی بهادری با بیان اینکه بايد به داشته هاي تاريخي و فرهنگي خود توجه  كند كه به اصطلاح تغيير گذر از مدرنيته به پست مدرنيسم است، اظهار داشت: با توجه به اين كه ما هنوز در مرحله در حال توسعه بودن قرار داريم، بايد به اين موارد توجه كرده و عقب گرد نداشته باشيم و ميراث فرهنگي و تاريخي خود را حفظ كنيم.

وی در ادامه با اشاره به اين كه استان آذربايجان غربي جايگاه تمدن هاي تاريخي ارزشمندي چون حكومت ماناها، اوراتوها و … بوده، افزود: با توجه به نگاه ويژه استاندار به مقوله گردشگري و ورود اين موضوع به سند توسعه استان، جاي دارد تا توجه وي‍ژه اي به احياَ و مرمت آثار تاريخي آذربايجان غربي شود.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربایجان غربی نيز در اين جلسه با اشاره به اين كه  وضعيت آثار تاريخي كشور در وضعيت مناسبي قرار ندارد، افزود: با توجه به كمبود منابع مالي دولت به عنوان سياستگذار اصلي در اين خصوص، كمك زيادي در اين راستا نمي تواند انجام دهد؛ بنابر اين بايستي تمام دستگاههاي اجرائي و مالكان خصوصي بناها حمايت كنند تا بافت ها و بناهاي تاريخي  استان مرمت و احياَ شوند.

جلیل جباری اظهار اميدواري كرد: با حضور مدير عامل صندوق حفظ و احيا بناهاي تاريخي كشور، طرح هاي پرديسان اين صندوق در استان  پياده شده و  زمينه انعقاد تفاهم نامه با منطقه آزاد تجاري ماكو در خصوص مرمت و احياي بناهاي فاخر اين شهرستان از جمله ساختمان بانك ملي، هلال احمر و عمارت كلاه فرنگي هر جه سريعتر فراهم شود.